به گزارش ایرنا، هرچند بارش باران و نزولات جوی فراوانی نعمت در سراسر ایران را نوید می داد، اما پدید آمدن سیلاب های مهیب در نقاط شمالی، غرب و جنوب غرب کشور این مناطق را در بحران فرو برد و خسارت های جانی و مالی بسیاری برجا گذاشت.
استان پهناور کرمان که همواره در بحث بلایای طبیعی بخصوص زلزله صدمات فراوانی را متحمل شده بود، اما مسئولان استان با پیش بینی های قبلی و بکار انداختن تجارب گذشته به سرعت برای مهار بحران های احتمالی ناشی از سیل و سایر حوادث آمادگی خود را اعلام کردند.
اگر چه بارش های جوی در استان کرمان به مانند استان های درگیر سیل نبود، اما طبیعت کویری و ضعف زیر ساخت ها در مناطقی از استان می توانست همین مقدار کم بارش ها را به سیلابی مخرب تبدیل کند.
استان کرمان در ایام تعطیلات سال جدید با 2 پدیده بارش باران در مناطق جنوبی و شمال و وزش باد و گرد و خاک و توفان در شرق مواجه شد که با عکس العمل و امداد رسانی به موقع توانست خسارات را به کمترین میزان ممکن تقلیل بدهد.
*تمهیدات و پیش بین های لازم برابر حوادث
مثال معروف علاج واقعه را باید قبل از وقوع کرد به خوبی در استان کرمان اجرا شد و مسئولان با آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به موقع از عافلگیری شهروندان و مسافران در برابر رخدادهای ناخوشایند جلو گیری کردند.
در این میان مسئولان مدیریت بحران و هواشناسی کرمان با رصد دقیق شرایط آب و هوایی و جوی اخبار حاوی اطلاعات و اخطارهای لازم را در مواقع ضروری از طریق رسانه ها از جمله ایرنا به آگاهی مردم رساندند که کاری شایسته و بسیار موثر بشمار می رفت.
پس از انتشار اخبار از سیل در استان های گلستان، مازندران و فارس استاندار کرمان در جمع خبرنگاران از آمادگی این استان در برابر وقوع سیل خبر داد.
محمد جواد فدایی با اشاره به بارندگی های در کرمان گفت: مدیریت بحران استان در آمادگی کامل قرار دارد و شورای مدیریت بحران در شهرستان ها تشکیل و آخرین شرایط بررسی، اقدامات پیشگیرانه در مناطق در خطر سیلاب انجام شده است.
وی تاکید کرد: فرمانداران، شهرداران، بخشداران، دهیاران و روسای دستگاه های اجرایی بویژه راهداری و حمل و نقل جاده ای شمال و جنوب، جمعیت هلال احمر مکلف شدند ضمن آمادگی کامل در برابر حوادث احتمالی، تمامی مسیل ها و رودخانه ها را بازبینی و کنترل کنند.
استاندار کرمان همچنین با اشاره به فعالیت شبکه ارتباطی مستقل در مواقع بحران (رادیو ترانک) اظهار داشت: از طریق این شبکه به عنوان پل ارتباطی پایدار، مستقل و بدون ترافیک، شرایط استان لحظه به لحظه گزارش و کنترل می شود.
فدایی در روزهای بعد نیز از نظارت کامل بر شرایط استان خبر داد و افزود: فرمانداران سراسر استان هر 90 دقیقه آخرین وضعیت شهرستان های خود را به استانداری کرمان گزارش می کنند و پس از جمع آوری و تحلیل گزارش ها اقدامات لازم به طور مستمر برنامه ریزی و اجرا می شود.
مدیریت ستاد بحران استانداری کرمان نیز با افزایش بارش ها و احتمال بروز سیل در استان اعلام کرد ستاد بحران کرمان به حالت آماده باش درآمده است.
مجید سعیدی با اشاره به شرایط جوی استان کرمان افزود: بیشتر جنوب و غرب استان کرمان تحت تاثیر سامانه بارشی قرار دارد.
وی اظهار داشت: اعلام آمادگی به فرمانداری، شهرداریها و دهیاریها اعلام شده تا در صورت وقوع سیلاب اقدامات لازم را به عمل آورند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان تصریح کرد: از مردم و هم استانی های شهری و روستایی و همچنین مسافران نوروزی تقاضا می شود از نشستن و اسکان در حریم و حاشیه رودخانه ها پرهیز کنند.
با نخستین بارش هفت ساعته باران در شهرستان جیرفت، راههای روستایی شهرستان های عنبرآباد، قلعه گنج، رودبار جنوب و فاریاب بسته شد و از همان ساعات نخست، ستاد بحران در شهرستان های جنوبی به حالت آماده باش درآمد و اداره کل راهداری جنوب کرمان، دانشگاه علوم پزشکی، هلال احمر و فرمانداری های منطقه نیز درگیر این مساله شدند.
فرماندار شهرستان جیرفت نیز از آماده باش کامل ستاد بحران این شهرستان خبر داد و گفت: با توجه به بارش های اخیر تمامی دستگاه های اجرایی به حالت آماده باش در آمده اند.
احمد امینی روش افزود: تمامی تدابیر لازم برای رویارویی با مشکلات احتمالی اتخاذ شده است.
معاون راهداری حمل و نقل جاده ای استان کرمان گفت: 460 دستگاه خودرو راهداری و 350 نفر پرسنل راهداری برای مقابله با سیل و حوادث احتمالی در جاده ها به صورت آماده باش قرار دارند.
احسان عراقی زاده افزود: تعداد 55 اکیپ راهداری در سطح استان در جاده های استان با تعداد 288 نفر پرسنل راهداری و 95 دستگاه خودروی سبک و 150 دستگاه خودروی نیمه سنگین و ایسوزو و 50 دستگاه خودروی سنگین در حال انجام امور راهداری هستند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان نیز گفت: با تمهیدات پیش بینی شده بارندگی ها در استان هیچ خسارتی به اماکن تاریخی و گردشگری وارد نکرده است.
**تماس و نظارت مسئولان ارشد کشور با مسئولان استان کرمان
در پی وخامت اوضاع در مناطق سیلابی کشور روز 12 فروردین آخرین وضعیت بارندگی و آمادگی استان در برابر حوادث احتمالی از طریق تماس تلفنی رئیس جمهوری با استاندار کرمان بررسی شد.
در تماس تلفنی رئیس جمهوری با استاندار کرمان، دکتر روحانی ضمن تبریک سال نو از برنامه ریزی و زحمات دستگاه ها و نیروهای مرتبط با مدیریت بحران در استان کرمان تشکر کرد و از استاندار کرمان خواست سلام ایشان را به معاونان استانداری، فرمانداران، بخشداران، اعضای شورای مدیریت بحران استان و نیروهای فعال در مدیریت بحران، و مدیران دستگاه های اجرایی ابلاغ نماید.
محمدجواد فدایی نیز در پاسخ به سئوال رئیس جمهوری درباره آمادگی استان کرمان برای کمک‌ رسانی به سایر استانها اظهار داشت: صبح امروز در تماس با استانداران برخی استانها آمادگی استان کرمان برای ارائه خدمات مورد نیاز و امدادرسانی اعلام شده است.
همچنین استاندار کرمان گزارشی از میزان بارندگی ها و وضعیت تالاب جازموریان به رئیس جمهوری ارائه کرد و حمایت ها و تدابیر وی را مایه دلگرمی و تلاش مضاعف مسئولان در خدمت رسانی به مردم عنوان و از دکتر روحانی تشکر کرد.
همچنین در روز ششم فروردین سال 98 در تماس تلفنی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری با استاندار آمادگی کرمان در برابر حوادث احتمالی بررسی شد.
*آبخیزداری برگ برنده مهار سیلاب در استان کرمان
اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری در برخی شهرستان های استان کرمان که گرفتار بارندگی ها و سیلاب ها شدند بخوبی نشان داد که می توان با سرمایه گذاری بیشتر در این حوزه در مهار سیل و سیلاب خسارت زا نیز موفق عمل کرد.
آبخوان داری با شیوه های بهره برداری مناسب از باران در سطح حوزه های آبخیز، ضمن کاستن از شدت وقوع سیلاب های مخرب از طریق افزایش زمان تمرکز سیلاب و ایجاد فرصت نفوذ جریان های سطحی، کاهش تبخیر و تغذیه آبخوان های زیرزمینی، علاوه بر احیای عرصه های طبیعی، امکان دستیابی به آب را به صورت پایدار با استفاده از روش های ساده و بومی میسر می کند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: با توجه به اثربخشی انجام پروژه های آبخیزداری طی 30 سال گذشته در استان کرمان، در سطح پوشش هزار و 125 هزار هکتار که منجر به کاهش وقوع سیل تا میزان 50 تا 70 درصد شده است.
مهدی رجبی زاده افزود: دستاوردهای این مهم شامل مدیریت و کنترل رواناب ها به میزان 290 میلیون متر مکعب سالانه، که منجر به نفوذ آب به میزان 174 میلیون متر مکعب در سال به سفره آب زیرزمینی و همچنین 11 میلیون تن کنترل فرسایش آبی و چهار میلیون متر مکعب کنترل رسوب شده است.
وی تصریح کرد: به دستور مقام معظم رهبری در سال 1397 مبنی بر تخصیص اعتبار به مبلغ 25 میلیارد تومان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی به منظور اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری در 14 شهرستان و 27 حوزه آبخیز سطح استان کرمان اشاره کرد.
وی گفت: انجام پروژه های آبخیزداری در سال 97 در سطح پوشش 26.5 هزار هکتار، نقش موثری در مدیریت رواناب ها و جلوگیری از وقوع سیل و خسارت ناشی از آن به شهرها و روستا ها در بارندگی های اخیر داشته و به خوبی اثربخشی پروژه ها و ضرورت انجام اقدامات آبخیزداری و آبخوانداری را نشان می دهد. رجبی زاده مهمترین دستاوردهای پروژه های انجام شده را مدیریت و کنترل 21 میلیون متر مکعب رواناب در سطح حوزه های آبخیز استان عنوان کرد و گفت: این طرح ها منجر به نفوذ 5.1 میلیون متر مکعب آب به سفره آب زیرزمینی، 93 هزار متر مکعب کنترل رسوب و 266 هزار تن کنترل فرسایش شده است .
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: در حال حاضر باید بیش از هر زمان دیگر با انجام عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در حوزه‌ های آبخیز مشرف به شهر‌ها و روستا‌ها و حوزه های آبخیز بالادست، اقدامات پیشگیرانه از وقوع سیل انجام شود تا علاوه بر کنترل و مدیریت روانابها، تغذیه سفره های زیر زمینی آب، جلوگیری از فرسایش آبی و کنترل رسوب، شاهد سیراب شدن آبخوان ها باشیم.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان رفسنجان نیز گفت: با بارش های روزهای اخیر در پخش سیلاب احمدآباد دئفه واقع در کشکوئیه رفسنجان‌ هشت میلیون متر مکعب نزولات آسمانی جمع آوری و ذخیره شد.
مسعود حیدری پور افزود: پخش سیلاب احمدآباد دئفه در بارندگی های اخیر آبگیری شد که علاوه بر تغذیه سفره های زیرزمینی از بروز سیلاب و حادثه آفرینی در روستاهای پایین دست جلوگیری کرد.
**خسارت سیلاب ها در استان کرمان
هر چند دور اندیشی و آینده نگری در کنار مدیریت موفق بحران از وقوع خسارات های هنگفت سیلاب و سایر بلایای طبیعی به استان کرمان جلوگیری کرد اما در برخی نقاط استان شاهد بروز خسارت بودیم.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان گفت : سیل اخیر به 340 کیلومتر راه ارتباطی روستایی در شمال و یکهزار و 300 کیلومتر در جنوب این استان خسارت وارد کرده است.
سعیدی افزود: همچنین این سیل به 145 کیلومتر شانه خاکی محورهای ارتباطی، آب نماها و تعدادی از پل های ارتباطی استان کرمان خسارت زده است.
وی با بیان اینکه محورهای ارتباطی خسارت دیده نیاز به تیغ زنی دارند، اظهار داشت: یک منزل مسکونی در شهربابک توسط سیلاب تخریب شد و به زیرساخت های کشاورزی مناطق مختلف استان نیز خسارت های هنگی وارد شده که طی دو دهه گذشته کم سابقه بوده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان خسارت به تعدادی از شبکه های انتقال برق فشار متوسط و ضعیف، تخریب استخرهای ذخیره آب، خسارت به تعدادی قنوات، تخریب کانال های انتقال آب کشاورزی ، تخریب برخی از شبکه های انتقال آب روستایی، تخریب و قطعی آب بخشی از شهر شهربابک از دیگر خسارت هایوارد شده از سیلاب و سیل اخیر عنوان کرد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب کرمان نیز گفت بیشترین خسارت سیلاب در راههای روستایی بود و طبق برآورد اولیه کارشناسان راهداری، بیش از چهار میلیارد و 300 میلیون تومان، خسارت سیلاب در بخش راه های جنوب کرمان وارد کرد.
مسعود جمیلی افزود: سیلاب به بیش از 368 کیلومتر از راههای روستایی این دیار خسارت وارد کرد و بیشترین میزان خسارت ها در شهرستان رودبارجنوب گزارش شد.
وی تصریح کرد: با توجه به آغاز طرح راهداری نوروزی، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب استان کرمان از آمادگی کامل برای مقابله با بحران برخوردار بود و این آمادگی باعث شد آشفتگی های ناشی از سیلاب در این منطقه به درستی مدیریت شود.
جمیلی بیان کرد: بستر بیش از 67 پُل در محورهای ارتباطی جنوب استان توسط دستگاه های راهداری همین دیار بازگشایی شد و همکاری به موقع خبرگزاری ها و شبکه های اجتماعی محلی در انتشار اخبار مربوط به سیلاب باعث شد مسافران نوروزی که قصد عبور از مناطق کوهستانی را داشتند جوانب احتیاط را رعایت کنند و شاهد بروز خسارت های جانی نشدیم.
همچنین مناطقی در شرق و شمال استان کرمان در روزهای ابتدایی سال شاهد وزش باد شدید و طوفان شن بود که موجب بسته شدن راه های ارتباطی شد که با تلاش مسئولان و ماموران این مسیرها در مدت کوتاهی بازگشایی شدند.
**از سیل مخرب با سیلاب با برکت
بخشدار راین از آبگیری یک سوم سد خاتم الانبیاء این بخش در پی بارندگی های اخیر خبر داد و گفت: با توجه به وضعیت آب و هوایی انتظار می رود تا پایان فروردین ماه این سد به مرحله آبگیری کامل برسد.
*یک سوم سد خاتم الانبیاء راین آبگیری شد
اکبر عباس پور افزود: با آبگیری کامل سد خاتم راین یک میلیون و 400 متر مکعب آب ذخیره می شود و روستاهای پائین دست تا پایان سال زراعی جاری از آب کشاورزی کافی برخوردار خواهند شد.
همچنین اخبار رسیده از شهرستان های مختلف استان کرمان از آبگیری سدهای خاکی و جاری شدن قنوات و چشمه های استان در پی بارندگی ها اخیر خبر می داد.
** دیار کریمان دوشادوش مردم ایران برای کمک به سیل زدگان
سیلاب زندگی مردم را در بسیاری از استان های کشور تحت تاثیرات مخرب خود قرار دارد بطوریکه علاوه بر خسارات جانی هزاران خانه و اماکن مختلف، زمین های کشاورزی و دام بر اثر سیل از بین رفت و صدمه دیدند.
حضور و بسیج همه امکانات کشور برای کمک به زلزله زدگان بار دیگر تجلی نوع دوستی و روحیه ایثارگری ملت با عظمت ایران بود و استان کرمان نیز مانند همیشه حضوری چرشورد در صحنه داشت.
استاندار کرمان با اشاره به ارسال کمک های کرمانی ها به مناطق سیل زده خوزستان گفت: 400 دستگاه چادر امدادی و 2 هزار و 400 تخته پتو از کرمان به مقصد مناطق سیل زده بارگیری شده است.
محمدجواد فدائی افزود: استان کرمان آمادگی دارد بر اساس اعلام نیاز استانهای سیل زده نسبت به ارسال تجهیزات و امکانات اقدام کند و از این حیث آمادگی کامل را به رئیس جمهوری اعلام کرده ایم.
رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران استان کرمان اظهار داشت: کمک های ارسال شده به خوزستان حسب دستور رئیس جمهوری و اعلام نیاز هلال احمر کشور توسط سه دستگاه تریلر کانتینر دار و یک دستگاه کامیون عصر دوشنبه به مقصد خوزستان ارسال شد و با توجه به شرایط جوی در مسیر تا بعد از ظهر امروز تحویل هلال احمر خوزستان می شود.
وی تصریح کرد: مجموعه مدیریت بحران استان کرمان به منظور ارسال تجهیزات و اقلام مورد نیاز به استان های سیل زده آمادگی کامل دارد.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان نیز گفت: از طریق پایگاهها و تمامی شعب هلال احمر در این استان کمک های نقدی و غیرنقدی مردمی برای سیل زدگان شمال کشور جمع آوری می شود.
رضا فلاح با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر کمک های مردمی و ورود دستگاه های عمومی به عرصه امداد و جبران خسارت های مردم سیل زده شمال کشور افزود: جمع آوری های غیرنقدی با اولویت پتو، زیرانداز، ست بهداشتی و مواد شوینده انجام می شود.
همچنین قائم ‌مقام کمیته امداد امام خمینی (ره) استان کرمان گفت: کمیته امداد این استان با مشارکت در پویش سراسری 'رفیق گلستان باشیم' با راه ‌اندازی پایگاه‌ های ویژه، آماده جمع‌ آوری و ارسال کمک‌ های مردم نیکوکار کرمان به هموطنان سیل‌ زده در شمال کشور است.
سهراب روستایی با بیان اینکه جمع‌ آوری کمک ‌ها برای سیل‌ زدگان با راه‌ اندازی پویش 'رفیق گلستان باشیم' به ‌صورت هماهنگ در سراسر کشور توسط کمیته امداد آغاز شده است، ادامه داد: مردم دیار کریمان می ‌توانند با شماره ‌گیری کد دستوری #99*8877* از طریق تلفن همراه، واریز مستقیم به شماره کارت 6037997900001000، مراجعه حضوری به پایگاه ‌های ویژه جمع‌ آوری کمک در میادین اصلی شهرها، مکان ‌ها گردشگری و یا دفاتر کمیته امداد در سراسر استان کمک‌ های نقدی و غیرنقدی خود را به دست هموطنان سیل ‌زده برسانند.
رئیس کمیته اطلاع رسانی ستاد اجرایی خدمات سفر استان کرمان نیز گفت: شرایط برای اسکان اضطراری مسافران نوروزی استان های سیل زده بویژه فارس در استان کرمان فراهم است.
محمدمهدی افضلی افزود: استان های کرمان، یزد و بوشهر از سوی ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور به عنوان استان های معین برای اسکان اضطراری مسافران نوروزی استان فارس تعیین شده است.
وی اظهار داشت: آمادگی برای افزایش ظرفیت اسکان اضطراری گردشگران در کرمان وجود دارد و در صورت نیاز درهای سالن های ورزشی و ادارات برای اسکان اضطراری گردشگران استان های سیل زده باز خواهد شد.کرمانی ‌ها به یاری سیل ‌زدگان شمال کشور می ‌آیند
سهراب روستایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به وقوع سیل در استان ‌های شمالی اشاره کرد و افزود: بیشترین آسیب در این میان متوجه مردم استان گلستان شده و مردم نیکوکار و نوعدوست استان کرمان بر اساس منش و مرام خیرخواهانه خود آماده مشارکت در بازسازی منازل و تأمین لوازم از دست ‌رفته هم میهنان سیل‌ زده خود هستند.
قائم ‌مقام کمیته امداد امام خمینی (ره) استان کرمان افزود: مراکز نیکوکاری این استان نیز آماده دریافت کمک ‌های مردم نوعدوست استان کرمان هستند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب استان کرمان نیز گفت: با توجه به کمبود ماشین آلات راهداری برای بازگشایی راه های سیل زده استان لرستان، 2 دستگاه کمرشکن و سه دستگاه لودر از جنوب کرمان به این منطقه اعزام شد.
مسعود جمیلی کرمانی افزود: در زمان شرایط بحرانی وظیفه همگانی است که نسبت به کمک کردن به دیگر هموطنان همتی مضاعف صورت بگیرد.
خبرگزاری ایرنا مرکز کرمان نیز با تلاش شبانه روزی و تهیه فراورده های خبری متنوع ضمن آگاهی بخشی و اطلاع رسانی مناسب در رابطه به وضعیت استان کرمان در ایام تعطیلات نوروزی، با مدیران و مسئولان این استان همکاری لازم را در انتشار به موقع اخبار انجام داد.
7437/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.