به گزارش ایرنا، تدبیر دولت با آسیب شناسی بخش هنر، هنرمندان را متولی این بخش کرد و با نظارت راهبردی، این بخش را هنرمندانه مدیریت کرد.
جنوب کرمان نیز با شناسنامه دار شدن گروه های نمایشی از سازو کار مشخصی برخوردار شد و هم اینک با واگذاری امور به خود هنرمندان، شاهد پیشرفت و رونق این بخش هستیم.
** 10 گروه نمایشی در جنوب کرمان فعال است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب استان کرمان گفت: 10 گروه نمایشی ثبت شده در مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جنوب کرمان فعال شده که ظرفیت خوبی برای هنرمندان این منطقه به شمار می رود.
حسین اسحاقی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن تبریک روز جهانی تئاتر، افزود: این گروه ها شامل پنج گروه بهاران، آنارام، گدروزیا، صبا و کامادی در شهرستان جیرفت، 2 گروه بهزاد و بیان در شهرستان کهنوج، گروه استال در شهرستان رودبارجنوب و گروه دمبیل در شهرستان منوجان است.
وی با بیان اینکه هفت انجمن تئاتر در جنوب کرمان وجود دارد گفت: این انجمن ها دارای 35 عضو هیات مدیره هستند و زیر مجموعه انجمن هنرهای نمایشی جنوب کرمان که وابسته به انجمن هنرهای نمایشی ایران است و 873 عضو دارند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان با بیان اینکه 27 مارس مصادف با هفتم فروردین ماه، روز جهانی تئاتر است، گفت: این روز در ایران با عنوان روز ملی هنرهای نمایشی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام و رسما در تقویم سال 96 ثبت و نامگذاری شده است و این در کشور ما یعنی خوش یُمنی و از این جهت می توان تئاتر را به دلیل پرداختن به عناصر تولد و مرگ آیینه ای از طبیعت نامید و آنرا یک هنر خوش یُمن نام نهاد.
وی افزود: کنکاش در اساطیر ایران زمین نشان می دهد ریشه های ذاتی این هنر در سرزمین آریایی نه تنها بُن مایه تاریخی بلکه تِم فَرا تاریخی دارد لذا این روز خجسته و میمون را در آغاز فصل بهار به تمامی هنرمندان عرصه تئاتر و دیگر هنرهایی که گره خورده اند در این هنر اصیل و عظیم، تبریک می گویم‌ و امیدوارم در سال جدید که با عنوان 'رونق تولید' نامگذاری شده است، فرآیند تولید تئاتر و نمایش در منطقه جنوب کرمان رشد و توسعه بیشتری بگیرد.
اسحاقی ادامه داد: با توجه به ظرفیت های شهرداری و شوراهای شهر در فراهم نمودن پلاتوهای نمایشی شهرهای جنوب کرمان زمینه فراهم کردن ایجاد زمینه های تولید نمایش برای هنرمندان این حوزه ایجاد شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان گفت: خاستگاه هر هنر ریشه در اعتقادات، آیین ها و فرهنگ های بشری دارد، که به مرور زمان به محوریت خود انسان و خداشناسی و شکرگذاری، به رشد و تعالی رسیده تا مراحل تکامل را طی کند و به سر منزل مقصود که همان سعادت بشری است، برسد.
وی با بیان اینکه آنچه امروز به دست آمده، حاصل تفکر و اندیشه نوع بشر است، افزود: تئاتر و نمایش در هر سرزمین و جامعه ای، از دل رسومات و باورهای اجتماعی و آیین های آن منطقه خود را ترسیم کرده و به روایت زندگی ساده و گاه پیچیده مردمان آن دیار می پردازد.
اسحاقی اظهار داشت: دولت تدبیر و امید در حوزه فرهنگ، از نقش اجرایی خود فاصله گرفته و امور را به گروه ها یا بنگاه های هنری واگذار کرده تا شاهد نتیجه مطلوبی باشد.
** 2 آموزشگاه آزاد هنری تئاتر در جنوب کرمان فعال است
معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان نیز از فعالیت 2 آموزشگاه آزاد هنری تاتر در این منطقه خبر داد.
یوسف فرخی افزود: این آموزشگاه ها در زمینه آموزش علاقمندان عرصه تاتر فعالیت های خوبی انجام می دهند و نسل جدیدی از هنرمندان را تربیت می کنند.
وی به افتخارات هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان اشاره کرد و گفت: 2 اثر هنری از جنوب کرمان طی 2 سال به جشنواره بین المللی فجر راه یافته که این مساله نشان از قوت بخش هنری این منطقه است.
وی تصریح کرد: آثار راه یافته به جشنواره بین المللی فجر شامل 'دوبه دل' به کارگردانی امیری و گیس و گل از صالحی است.
معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان همچنین به جشنواره رضوی اشاره کرد و گفت: 40 اجرای نمایش خیابانی رضوی به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در جشنواره ملی تئاتر خیابانی جنوب کرمان به مدت سه روز با مضامین فرهنگ رضوی و انقلاب اسلامی، فرهنگ رضوی و دفاع مقدس، فرهنگ رضوی و ایثار و شهادت، جلوه های فرهنگ رضوی و آیین ها، کودکان و فرهنگ رضوی، تاثیر فرهنگ رضوی بر اقتصاد مقاومتی و فرهنگ رضوی و وحدت اجرا شد.
وی افزود: هدف از برپایی این جشنواره، تلاش در عرصه ملی برای ترویج معارف، سیره و فرهنگ رضوی است لذا این جشنواره فرصتی را برای جاری شدن معارف دینی فراهم کرد.
فرخی به نقش تئاتر بر کاهش آسیب های اجتماعی نیز اشاره کرد و گفت: یکی از راه های برون رفت از آسیب های اجتماعی تمسک و توسل به اهل بیت (ع) است.
وی به تولیدات نمایشی منطقه جنوب کرمان اشاره کرد و گفت: از سال 1395 تا سال گذشته 31 اثر در زمینه تاتر جنوب کرمان تولید شد.
** 756 نمایش در جنوب کرمان اجرا شد
مسئول انجمن هنرهای نمایشی جنوب کرمان گفت: 756 اثر شامل نمایش خیابانی، تئاتر آزاد و صحنه ای طی سال گذشته در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان اجرا شد.
ابراهیم عادلی افزود: سال 1396 در مجموع 610 نمایش خیابانی، تاتر آزاد و صحنه ای در جنوب کرمان اجرا شد که نسبت به سال گذشته شاهد رشد خوبی بوده ایم که این نشان از رشد تاتر در منطقه است.
وی تصریح کرد: نمایش گورخواب ها به نویسندگی علی محمد رادمنش، 13 شب در سالن شهید مداحی پور برگزار شد که با استقبال خوبی مواجه شد.
وی از به ثبت رسیدن 10 گروه نمایشی در جنوب کرمان طی دولت تدبیر و امید خبر داد و گفت: این گروه ها فعالیت های هنری بسیار خوبی در هفت شهرستان دارند.
عادلی افزود: با توجه به ایام نوروز و برگزاری جشن های شهرداری ها، تمامی این گروه ها هر شب فعال هستند و اجراهای طنزی را به نمایش می گذارند.
سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در پیامی به مناسبت 'روز ملی هنرهای نمایشی' ضمن تبریک این رویداد به نمایش‌ سازان و آنان که به تماشایشان نشسته‌اند، تئاتر را هنری دانست که بذر آگاهی و جامعه‌اندیشی را می‌ پراکند.
امروز (چهارشنبه) هفتم فروردین ماه، روز ملی هنرهای نمایشی است.
گزارش: هادی شفیعی
3029/7450/7429
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.