به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان غلامرضا فرخی' با بیان اینکه قدمت بازی سنتی چوگان به دوران قراختاییان در قرن هشتم خورشیدی باز می گردد، افزود: این بازی در دوران صفویه از رونق بیشتری برخوردار بوده، طوریکه به دستور حاکم وقت زمینی با ابعاد مشخص احداث و در آن بازی چوگان انجام می شده است.
وی با اشاره به اینکه مستندات و شواهد موجود در مجموعه گنجعلیخان کرمان از قبیل دیواره نگاره ها با صحنه بازی چوگان و توپ های پارچه ای شبیه گوی چوگان مطابقت دارد، بیان کرد: این بازی در دوران قاجاریه نیز رواج داشته است.
فرخی با بیان اینکه بازی چوگان از ادوار گذشته در کرمان از جایگاه مهمی برخوردار بوده است، گفت: اشعار شعرای کرمانی از قبیل خواجوی کرمانی و شاه نعمت الله ولی در خصوص بازی چوگان دلیلی بر این ادعا است.
وی با بیان اینکه بازی چوگان در گذشته به منظور تفریح و سرگرمی و همچنین آمادگی رزم آوران برگزار می شده است، افزود: در حاشیه این بازی نمادین مراسم آیینی نقاله خوانی و شاهنامه خوانی نیز اجرا شد.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم در نوروز سالهای آینده با همکاری فدراسیون چوگان بتوانیم فعالیت ها و مراسمات ویژه ای در خصوص این بازی به اجرا در آوریم .
7420/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.