به گزارش ایرنا، دامداری یکی از اقتصادی‌ترین زیربخش‌های وابسته به کشاورزی بوده و جایگاه ویژه‌ای در بیشتر روستاهای جنوب کرمان دارد،این بخش به‌ دلیل وجود شرایط کنترل نشدنی مانند عوامل جوی، زلزله، بیماری‌ها و غیره، یکی از مخاطره‌ آمیزترین فعالیت‌های اقتصادی به‌ شمار می‌ رود.
بیمه محصولات کشاورزی و دامی به عنوان ابزاری برای کاهش ریسک و تقویت انگیزه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و دامپروری مطرح شده اما با وجود اهمیت بیمه در ابعاد امنیتی، اقتصادی و سلامت اجتماعی بهره‌ برداران و نقش آن در بهبود زندگی آن‌ها، پذیرش آن از سوی بهره‌برداران با مشکلات و موانع اساسی روبرو است که می‌توان به نبود آگاهی نسبت به فواید بیمه، عدم پوشش تمام خطرات و مسافت زیاد مقر بیمه با بهره برداران اشاره کرد.
**حق بیمه بیشتر و غرامت پرداخت شده کمتر
معاون خدمات بیمه‌ای جنوب کرمان گفت: صندوق بیمه کشاورزی این منطقه در سال زراعی 96 - 97 اقدام به بیمه 141 هزار و 26راس دام سبک و سه هزار و 718 راس گاو بومی و آمیخته کرده است.
ولی الله افشار افزود: بیمه، یک بحث حمایتی است و دولت در قالب بیمه از دامدار حمایت می‌کند و 50 درصد حق بیمه تکمیلی را می ‌پردازد و 50 درصد دیگر به عهده بیمه‌گذار است.
وی ضمن اشاره به 2 نوع بیمه پایه و تکمیلی در دام‌ها، بیان کرد: در بحث دام عشایر، عوامل خطری که در بیمه پایه مد نظر ما است کمتر اتفاق می‌افتد اما در صورت بروز اتفاق، خسارت زیادی به همراه دارد.
وی ادامه داد: آبله، آتش سوزی‌های غیرعمد، بیماری‌های عفونی قرنطینه‌ای و نو ظهور در این فهرست قرار دارد، این نوع بیمه ارزان و حق بیمه آن بسیار پایین است و نزدیک به 80 درصد حق بیمه را دولت پرداخت می‌کند و میزان غرامتی که پرداخت می‌شود بیشتر است.
افشار ادامه داد: اما در بیمه تکمیلی یا الحاقی، حق بیمه بیشتر و غرامت پرداخت شده نسبت به بیمه پایه کمتر است چون در بیمه تکمیلی بعضی بیماری‌ها زیاد اتفاق می‌افتد و دامدار می‌تواند با مدیریت صحیح مانع آن‌ها شود و حمله وحوش، آنترو و ذات الریه در این نوع بیمه قرار دارند.
وی اظهار داشت: برای بررسی خسارت، کافی است بیمه‌گذار یک برگ درخواست ‌بازدید از خسارت را به شرکت بیمه یا شعبه بانک کشاورزی بدهد و کمتر از 24 ساعت خسارت بررسی و ادامه کار پرداخت غرامت انجام می‌شود.
** نا آشنایی مردم با فرهنگ بیمه و فقر مالی
معاون خدمات بیمه‌ای جنوب کرمان هم گفت: عشایری که در مناطق صعب‌العبور هستند و دام آن‌ها تلف شده می‌توانند تلفنی به شرکت بیمه اطلاع دهند و شماره پلاک و شماره بیمه‌نامه خود را ارسال کنند و بعد از اینکه برگ درخواست، توسط همکاران ما تکمیل شد، کارشناسان طی مدت 24 ساعت به محل مراجعه و خسارت را بررسی می‌کنند.
وی عدم آشنایی مردم با فرهنگ بیمه و فقر مالی را از دلایل استقبال نکردن دامداران از بیمه دانست و گفت: در این حوزه تاکنون کلاس‌های ترویجی و آموزشی زیادی برگزار کردیم تا دامداران را تشویق به بیمه دام‌هایشان کنیم اما می‌طلبد در این راستا بخشداری‌ها، شوراها و دهیاری‌ها نیز همکاری داشته باشند و مردم را توجیه کنند که برای بیمه دام‌های خود اقدام کنند.
افشار تصریح کرد: صندوق بیمه پیگیر است که در آینده، هر دامداری متناسب با خسارتی که می‌بیند حق بیمه برای او در نظر گرفته شود و کسی که تلفات کمتری داشته حق بیمه کمتری هم بپردازد.
معاون خدمات بیمه‌ای جنوب کرمان تاکید کرد: افراد در تمام طول سال می‌توانند با مراجعه به بیمه دام عشایر اقدام به بیمه دام‌های خود کنند.
** پلنگ 60 دام سبک را در جیرفت تلف کرد
بخشدار ساردوئیه جیرفت از حمله پلنگ به یک دامداری سنتی در این بخش خبر داد و گفت: در این حمله 60 گوسفند تلف شد.
محمود مهنی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از دامداران بخش ساردوئیه گزارش یک مورد حمله حیوان وحشی به دامداری سنتی را گزارش کرد و بلافاصله یک تیم از بخشداری برای بررسی موضوع به محل گزارش شده اعزام شد.
وی ادامه داد: پس از بررسی تیم کارشناسی، مشخص شد تعداد 60 گوسفند یک دامداری سنتی در روستای حکمت آباد از توابع دهستان گِوِر توسط یک قلاده پلنگ تلف شده است.
بخشدار ساردوئیه اظهار داشت: متاسفانه دام های این دامداری بیمه نبودند لذا بیمه شامل این خسارت دیده نمی شود.
وی افزود: طبق برآورد تیم کارشناسی، این دامدار میزان 600 میلیون ریال خسارت دید اما اگر بیمه بود، دچار زیان مالی کمتری می شد.
مهنی بر بیمه کردن دام و محصولات کشاورزی تاکید کرد و گفت: سال گذشته هم چنین موردی گزارش شد که متاسفانه آن مورد هم بیمه نبود لذا دامداران، دام های خود را بیمه کنند تا در صورت بروز چنین مشکلاتی بیمه، خسارت دامدار را پرداخت کند.
** نهادینه کردن فرهنگ بیمه توسط مدیران
فرماندار جیرفت گفت: تلاش برای نهادینه کردن فرهنگ بیمه، یکی از مهم ترین رسالت های مسئولان است.
احمد امینی روش افزود: نقش بیمه در زندگی انسانها غیرقابل انکار است لذا همه باید سعی کنند مال و جان خود را بیمه کنند.
وی تصریح کرد: دولت قادر به پرداخت خسارت های مختلف به مردم نیست لذا در این زمینه مردم باید به سمت بیمه ها بروند تا در صورت بروز خسارت دچار مشکل نشوند.
فرماندار جیرفت عنوان کرد: آتش سوزی، تصادفات، زلزله و حوادث غیرمترقبه، قابل پیش بینی نیست، پس بیمه کردن مال و جان، عاقلانه ترین کار است.
البته برخی از کشاورزان و بهره برداران از عملکرد صندوق بیمه محصولات کشاورزی، گلایه مند بوده و خواستار تسریع در روند پرداخت غرامت ها هستند.
برخی از بهره برداران هم، جبران خسارت اندک را یکی دیگر از ضعف های صندوق بیمه محصولات کشاورزی عنوان می کنند و اعتقاد دارند همین ضعف ها باعث دلسردی کشاورزان شده است.
گزارش: هادی شفیعی
7450/7429/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.