به گزارش ایرنا، در کشور ما استفاده از انفال در سه وزارتخانه نفت، نیرو و جهاد کشاورزی امری بسیار مهم و ضروری محسوب می شود که طی سال های اخیر مورد پیگیری و بررسی قرار گرفته و روحانیون هم در راستای استفاده عموم مردم از انفال، نقش فرهنگی موثری ایفا می کنند و طبق گزارش های اعلام شده بیش از 80 درصد انفال کشور متعلق به منابع طبیعی است اما ظاهرا این مساله آن طور که باید و شاید به مردم معرفی نشده و از آن، معانی متفاوتی در اذهان مردم نقش بسته است.
منابع طبیعی که دست بشر در ایجاد آن ها نقشی نداشته را انفال می گویند و زمین، جنگل ها و منابع طبیعی، کوه‌ها، رودها، دریاها، دریاچه‌ها و چشمه‌های طبیعی و معادن از جمله همین انفال به شمار می روند.

** عرصه های منابع طبیعی را با تعامل مردم حفظ کنیم
رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: باید بتوانیم عرصه های منابع طبیعی را با تعامل مردم حفظ کنیم و در واقع، یگان حفاظت از اراضی ملی، خود مردم هستند.
خلیل آقایی افزود: خیران 11 میلیارد تومان در بندرعباس و بشاگرد برای 9 طرح منابع طبیعی هزینه کرده اند لذا باید قدردان این مردم باشیم.
وی بر مشارکت مردم در امور منابع طبیعی تاکید کرد و گفت: از حضور خیران در این بخش استقبال کرده و دستان آنها را به گرمی می فشاریم.
رئیس سازمان جنگلها و مراتع کشور گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی توجه ویژه ای به منابع طبیعی دارند و این مهم بیانگر اهمیت فعالیت در این بخش است.
وی افزود: طی سال جاری با دستور مقام معظم رهبری، از منابع صندوق توسعه ملی کشور در حوزه منابع طبیعی استفاده شد.
آقایی ادامه داد: این اقدام عملیاتی توسط رهبر فرزانه انقلاب برای حفظ منابع طبیعی، بار مسئولیت ما را سنگین ‌تر کرده و باید به صورت ویژه به این بخش توجه کنیم.
وی انجام کاداستر برای حفظ انفال را بسیار مهم تلقی کرد و آن را از اقدامات مهم و اولویت دار سازمان جنگل ها در سال آینده برشمرد.
وی افزود: سال آینده بخش به بخش و استان به استان، همه کاداستر اراضی را به اتمام می رسانیم تا تکلیف مردم روشن شود و سپس عرصه های ملی را جهت حفاظت و بهره برداری در اختیار آحاد جامعه قرار می دهیم.

***همه افراد جامعه خود را در قبال صیانت از منابع طبیعی مسئول بدانند
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان نیز گفت: با توجه به اهمیت منابع طبیعی باید فرهنگ حفظ منابع طبیعی در بین مردم نهادینه شود تا همه افراد جامعه، خود را در قبال این موضوع مهم مسئول بدانند و در راستای حفظ این منابع ارزشمند و حیاتی، بیشترین تلاش خود را انجام دهند.
محمد حسن کردستانی به برگزاری همایش حافظان انفال در رودبار جنوب اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه منابع طبیعی در طول تاریخ مورد تجاوز و تخریب قرار می‌گرفته، هدف ما این است که با مدیریت صحیح و فرهنگ ‌سازی در راستای حفظ منابع طبیعی از تخریب این منابع خدادای جلوگیری کنیم.
وی بیان کرد: سازمان جنگل‌داری و مراتع کشور در راستای تدوین منویات مقام معظم رهبری سیاست خوبی دارد و طرح‌هایی را در این زمینه شروع کرده که جنوب استان کرمان به عنوان پایلوت ملی تحقق جامع امر حفاظت و تثبیت مالکیت دولت در سطح کلان معرفی شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان ادامه داد: شعارِ با مردم و برای مردم، در جنوب استان کرمان به صورت کامل محقق شده و امروز این منطقه به یک کارگاه در حوزه آبخیزداری کشور مبدل شده است.
کردستانی منابع طبیعی را به عنوان زمینه توسعه زندگی نام برد و گفت: اگر منابع طبیعی بستر حیات بشر و موجب آرامش حیات انسانهاست پس شرایط حکم می کند تمام تلاش و حمایت خود را مصروف این بخش مهم کنیم.
** جنگل مهروئیه فاریاب در آستانه نابودی
امام جمعه رودبار جنوب نیز گفت: جنگل مهروئیه فاریاب به دلیل خشکسالی های اخیر در حال نابودی است و باید هر چه زودتر برای آن فکری شود.
حجت‌الاسلام عباس گروهی افزود: جنگل هزار کهوری در مسیر مظفرآباد کهنوج هم باید انبوه شود تا همه ما بتوانیم از این نعمت خدادادی برخوردار شویم.
** یاد بگیریم طبیعت را تخریب نکنیم
معاون سیاسی و امنیتی استانداری کرمان هم گفت: انسان‌ها باید یاد بگیرند طبیعت را تخریب نکنند و از دیدگاه اسلامی به این مساله مهم توجه ویژه‌ای شده است.
محمدصادق بصیری افزود :برای اینکه شرایط حفظ انفال را بدانیم باید اهمیتش را هم بدانیم و آگاه باشیم که انفال عمومی، حق الناس هستند و باید تا پای جان از آن ها محافظت کنیم.
وی تصریح کرد: حفظ انفال عمومی، رعایت حقوق متقابل دولت و ملت است و بی مبالاتی نسبت به بیت المال به همه ما بر می‌گردد.
بصیری تاکید کرد: حفظ انفال نیاز به برخود قاطع دارد در حفظ انفال عمومی و منابع طبیعی رعایت اصول باید در اولویت قرار گیرد.
** زمین‌خواری در جنوب مصداق ندارد
نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی هم اداره کل منابع طبیعی جنوب کرمان را فعال برشمرد و گفت: مفهوم زمین‌خواری در جنوب کرمان مصداق ندارد.
احمد حمزه از جنوب کرمان به عنوان یکی از نخستین مناطقی در کشور یاد کرد که قانون حدنگاری را اجرایی کرده است.
وی تصریح کرد: اسناد 80 درصد اراضی پنج شهرستان جنوبی کرمان به نام دولت است از این رو می طلبد نسبت به برطرف کردن مشکل مردم این منطقه چاره ای اندیشیده شود.
گزارش: هادی شفیعی مجاز
7450/7429/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.