به گزارش ایرنا، محمدرضا پورابراهیمی روز چهارشنبه در آئین افتتاح رسمی 512 پروژه آبخیزداری و آبخوان داری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در سال 97 و آئین گرامیداشت روز درختکاری عنوان کرد: مفهوم طرح انتقال آب از دریا به کرمان این است که در نیمه دوم سال آینده عملیات آبرسانی از دریا به استان کرمان بهره برداری می شود و در فاز اول این آب به شهر سیرجان می رسد و در فاز بعدی آن در کرمان و سایر شهرهای شمالی وارد خواهد شد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اصلی ترین مشکل کرمان آب است، ادامه داد: پس از انتقال آب از دریا به استان کرمان، کلیه چاه هایی که برای بخش صنعت تاکنون فعالیت می کرده اند، مسدود می شوند تا آب مورد نیاز برای کشاورزی و سایر اقدامات را ذخیره سازی کنند.
پورابراهیمی گفت: بزرگترین طرح انتقال آب از دریا به کرمان در گذشته امکان ناپذیر می نمود اما این طرح در حال حاضر اجرایی شده است و همه پای کار آمده اند تا این کار به نتیجه برسد و این موضوع از افتخارات نظام به شمار می رود.
وی خشک شدن درخت و باغات پسته را مورد اشاره قرار داد و افزود: خشک شدن چاه ها و خشکسالی های مستمر موجب این آسیب ها شده است و باید مسیر درستی را برای رفع خشکسالی انتخاب کنیم.
وی با اشاره به اینکه 90 درصد منابع آّبی کشور در بخش کشاورزی، 6 درصد در بخش شرب و بقیه در حوزه صنعت مصرف می شود، گفت: 95 درصد میزان آبی که در استان کرمان مصرف می شود در بخش کشاورزی، سه درصد شرب و 2 درصد در بخش صنعت است.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بیش از 90 درصد میزان آب بخش کشاورزی ما که عمده ترین میزان آب مصرفی در استان است، به صورت غرقابی و سنتی است و دو سوم این میزان آب تلف می شود.
پورابراهیمی ادامه داد: با استفاده صحیح از منابع آبی و افزایش بهره وری می توانیم سطح فضای سبز موجود را تادو برابر افزایش داد.
وی گفت: سالانه یک تا یک و نیم متر سطح آّب های زیر زمینی در استان کرمان کاهش می یابد و نشست دشت ها یکی از پیامدهای آن است.
7440/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.