به گزارش ایرنا، بارش شدید باران طی 24 ساعت گذشته باعث ایجاد مسدود شدن مسیرهای ارتباطی 39 روستای رودبار جنوب، یک روستا در شهرستان کهنوج و 19 روستای بخش اسماعیلی جیرفت شد که از همان ساعات نخست، تلاش برای برطرف کردن این مشکلات کلید خورد.
هم اینک اداره کل راهداری جنوب کرمان، هلال احمر و ستادهای بحران شهرستان های جنوبی، بی امان در حال خدمت رسانی به مناطق سیل زده هستند.

**بازگشایی راه های روستایی آغاز شد
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب استان کرمان گفت: با توجه به شدت بارندگی چند روز گذشته در جنوب استان و سیلابی شدن رودخانه ها، به راه های ارتباطی بیش از 325 روستا در پنج شهرستان جنوبی استان خسارت وارد شده است.
مسعود جمیلی کرمانی افزود: با توجه به حجم سیلاب در مناطق روستایی، کار بازگشایی این راه ها با اعزام ماشین آلات راهداری از صبح امروز با استفاد ازه 50 دستگاه راهداری سنگین شامل بلدوزر، گریدر و لودور در پنج شهرستان جنوبی استان آغاز و این عملیات همچنان تا بازگشایی کامل ادامه دارد.

** 80 درصد راه های روستایی جنوب کرمان در معرض سیلاب
وی با اشاره به اینکه 80 درصد راههای روستایی در جنوب کرمان در معرض خطر سیلاب قرار دارد، بیان کرد: در گزارش های اولیه، خسارت سیلاب به بیش از یکهزار و 460 کیلومتر از راه های روستایی در جنوب کرمان اعلام شد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب استان کرمان گفت: بیشترین خسارت سیلاب چند روز گذشته به راه های روستایی در شهرستان رودبار جنوب وارد شده است.
جمیلی با بیان اینکه در عملیات بازگشایی و تیغ زنی راه های ارتباطی روستاهای رودبار جنوب که در بارش سیل آسای سه هفته پیش انجام شد، حدود 570 کیلومتر راه روستایی بازگشایی و تیغ زنی شد که با توجه به بارش های اخیر، مجددا به 800 کیلومتر تیغ زنی و بازگشایی نیاز داریم.

** 870 میلیارد ریال خسارت به راه های جنوب کرمان وارد شد
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب استان کرمان افزود: در شهرستان رودبار جنوب سیلاب بیش از 20 میلیارد ریال به محورهای روستایی خسارت وارد کرده و در مجموع 870 میلیارد ریال خسارت به مجموعه ابنیه و راه های جنوب استان وارد شد.
جمیلی کرمانی بیان کرد: آب بردگی و تخریب بستر راه و شانه های خاکی، از جمله خسارت های سیلاب به جاده های روستایی شهرستان های جنوبی استان کرمان است که با تلاش راهداران، این مسیر ها به زودی تیغ زنی خواهد شد.
جمیلی از بسته بودن سه آبنما در شهرستان رودبار به جهت سیلابی شدن و ایمنی تردد توسط اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای این شهرستان خبر داد و گفت: آبنماهای مسیر آبسردوئیه، مظفر آباد و بیژن آباد در رودبار جنوب همچنان برای ایمنی بیشتر رانندگان و مردم مسدود است و تا فروکش کردن سیلاب، این مسیرها بازگشایی نخواهند شد.

** امداد رسانی به 640 نفر سیل زده
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان کرمان نیز گفت: تیم های امدادی این جمعیت تا کنون به 640 نفر حادثه دیده از سیل در 12 شهر و روستا در مناطق جنوبی استان امداد رسانی کرده اند.
محمد حیدری پور افزود: جمعیت هلال احمر تا کنون در شهر و روستاهای چیل آباد، سالاری، عشایر قاسمی، عشایر منظری، تهمینه، شهرک بندکو و کهنوج امداد رسانی کرده است.
وی ادامه داد: همچنین در روستاهای علی آباد 800 متری، همت آباد چاه ملک، توکل آباد، کارگاه جهاد، پل توکل آباد در شهرستان ریگان و رودبار جنوب امدادرسانی ادامه دارد.
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان کرمان افزود: بارش های اخیر در جنوب استان باعث وقوع سیل و آب گرفتگی در شهرستان های ارزوئیه، کهنوج، رودبار جنوب و ریگان شده است.
وی با اشاره به اینکه 128 خانوار گرفتار این سیل و آب گرفتگی ها شدند، عنوان کرد: 46 نیروی امدادی و پرسنل در قالب 9 تیم در امدادرسانی به حادثه دیدگان حضور داشتند.
حیدری پور با اشاره به کارگیری 9 خودروی امدادی و نجات در این عملیات گفت: تا کنون نایلون، اقلام زیستی و گرمایشی در بین خانوارهای دچار حادثه، توزیع شده است.

** تلاش برای بازگشایی راه ارتباطی 39 روستا در رودبار جنوب
فرماندار رودبار جنوب نیز گفت: راه ارتباطی 39 روستا در این شهرستان بر اثر بارش شدید باران و طغیان رودخانه های فصلی مسدود شده بود که با توجه به حجم بالای آب نیاز به فروکش این سطح بودیم از این رو از صبح امروز تلاش برای بازگشایی این مسیرها در حال انجام است.
ابوذر عطاپور افزود: بخشداران و دهیاران در حال بررسی میزان خسارت هستند که متعاقبا اعلام خواهد شد.
فرماندار رودبار جنوب از تشکیل ستاد بحران در ساعات نخستین بارش باران در این شهرستان خبر داد و اظهار داشت: هم اکنون اعضای ستاد بحران رودبار جنوب در حال آماده باش هستند.

** تلاش برای برقراری راه ارتباطی 19 روستا در جیرفت
هادی شهریاری بخشدار بخش اسماعیلی جیرفت نیز با بیان اینکه راه ارتباطی 19 روستای این بخش قطع شده است، گفت: ستاد بحران منطقه تشکیل شده و تلاش برای بازگشایی این مسیر ادامه دارد.
وی اظهار داشت: این بخش فاقد بولدزر برای مواقع بحران است لذا پیگیر تامین این مساله هستیم.
بارش باران روز گذشته سبب خوشحالی وافر مردم شد اما نبود زیرساخت های مناسب باعث ایجاد سیلاب و بروز خسارت هایی شد که با مدیریت جهادی مسئولان در حال برطرف شدن است.
گزارش: هادی شفیعی
/7450/7429/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.