به گزارش ایرنا، استان کرمان در منطقه خشک و نیمه خشک کشور قرار گرفته و این مساله در کنار خشکسالی های اخیر باعث نگرانی مردم دیار کریمان شده بود و در واقع طبیعت روی خوش خود را از پهناورترین استان کشور دریغ کرده بود .
اما امسال شاهد افزایش نزولات آسمانی در این استان بودیم و این مساله سبب شادمانی تمامی مردم این منطقه شده است چرا که مشکل کم آبی و خشکسالی طی سالهای اخیر در جنوب این استان به یک معضل تبدیل شده و مسلما برای مهار این تنش آبی به منابع مالی قابل توجهی نیاز است.
**حاشیه نشینی آب از کجا آمد
خشکسالی در استان کرمان سبب پدیده نو ظهوری به نام حاشیه نشینی آب شده بود که این مورد در شهرستان های جنوبی استان کرمان به دلیل خشکسالی های چندین ساله و بهره برداری بیش از حد از سفره های آب زیرزمینی پدیده آمده و مردم روستاهای بدون آب به سمت روستاهای پرآب مهاجرت کردند.
فرماندار رودبار جنوب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از مساله حاشیه نشینی آب در روستاهای این شهرستان پرده برداشت و گفت: مردم روستاهای فاقد آب، به سمت روستاهای پر آب مهاجرت می کنند و این اتفاق زمینه ساز ایجاد آسیب های اجتماعی است.
ابوذر عطاپور افزود: با توجه به کمبود آب و خشکسالی های اخیر، زنگ خطر حاشیه نشینی در روستاهای دارای آب در جنوب کرمان به صدا درآمده و مسلما این پدیده نادر، تبعات زیادی به همراه خواهد داشت.
وی به مشکلات کشاورزان جنوب کرمان اشاره و تصریح کرد: کمر کشاورزان جنوب کرمان زیر بار افت قیمت محصولات کشاورزی شکسته شده و باید از کشاورزان این منطقه حمایت شود.
عطاپور با بیان اینکه کشاورزی در جنوب کرمان باید به سمت صنعتی شدن تغییر نگرش دهد، گفت: رودبار جنوب بیشترین مشکل آب کشاورزی را در این مناطق دارد چرا که آبی برای کشاورزی نیست لذا رویکرد صنعتی شدن باید جایگزین بخش کشاورزی شود.
وی همچنین به مشکل آب آشامیدنی پنج شهرستان جنوبی کرمان اشاره و تصریح کرد: با توجه به اینکه جیرفت و عنبرآباد از ذخیره سد جیرفت برای بحران خشکسالی استفاده می کنند تدابیر لازم برای تامین آب پنج گنج جنوبی کرمان باید برنامه ریزی شود.
رئیس شورای تامین شهرستان رودبار جنوب، طرح انتقال آب از دریای عمان را به عنوان یک راه حل برای برطرف کردن مشکل آب پنج شهرستان جنوبی استان کرمان برشمرد و گفت: امیدواریم با توجه به حاد بودن مشکل آب در این منطقه شاهد عملیاتی شدن این طرح باشیم.
وی با بیان اینکه یک تانکر در رودبار جنوب آبرسانی سیار را انجام می دهد، اظهار داشت: این تانکر با توجه به عمر زیاد، دچار فرسودگی شده و به یک تانکر جدید نیاز داریم.
**سال آبی بهتر نسبت به سال گذشته
رئیس مرکز پیش‌بینی اداره هواشناسی استان کرمان گفت: در تمام استان بارش‌ها به صورت نرمال و کمتر از نرمال در 2 ماه اسفند و فروردین پیش‌بینی شده ولی نسبت به سال آبی گذشته شرایط طبیعتاً بهتر است.
حمیده حبیبی افزود: با بارش‌های سال جاری، در شمال استان 21 میلیون متر مکعب از روان آب‌ها به سفره‌های زیرزمینی برگشته است و طبق آمار ارائه‌ شده از طریق بولتن ماهانه سایت هواشناسی، 23 شهر استان کرمان، در بازه زمانی اول مهر امسال (شروع سال آبی جدید) تا اول اسفندماه از نزولات خوبی بهره‌‌مند بوده‌اند.
وی تصریح کرد: در سال آبی جاری، میانگین بارش جیرفت برابر با 6.80 میلی‌متر و در سال گذشته 5.10 میلی‌متر، رودبار جنوب در سال آبی جاری 7.49 میلی‌متر و 2.5 میلی‌متر در سال گذشته، فاریاب در سال آبی جاری 5.83 میلی‌متر و 1.6 میلی‌متر در سال گذشته بوده است.
حبیبی اضافه کرد: همچنین میانگین بارش کهنوج در سال آبی جاری 83 میلی‌متر و در سال گذشته 2.4 میلی‌متر، منوجان 2.121 میلی‌متر در سال جاری و 5.5 میلی‌متر در سال گذشته، قلعه‌ گنج 4.86 میلی‌متر بارش در سال جاری و در سال گذشته 2.5 میلی‌متر، عنبرآباد نیز 6.52 میلی‌متر در سال آبی جاری و در سال آبی گذشته 5 میلی‌متر بارش داشته است.
وی ادامه داد: در سال آبی جاری، استان کرمان 1.55 میلی‌متر بارش داشته و این در حالی است که میزان بارش این استان در سال آبی گذشته، 9.8 میلی‌متر بوده است.
**کمبود 700 میلیون متر مکعب در بخش آب های زیر زمینی
مدیرکل منابع طبیعی شمال استان کرمان گفت: با وجود این‌که بارش‌های امسال مطلوب بوده، هنوز 700 میلیون متر مکعب آب‌های زیرزمینی دچار کمبود هستند.
مهدی رجبی‌زاده با بیان این‌که امسال از محل صندوق توسعه ملی اعتبار 25میلیارد تومانی به این کار تعلق گرفته است، افزود: بندهای آبخیزداری پروژه‌هایی هستند که در مسیر رودخانه، دشت و مکان‌هایی از این دست ساخته می‌شوند تا سرعت آب را کم کنند و در نتیجه هنگامی که سرعت حرکت آب کم شد، آب بهتر به سفره‌های آب زیرزمینی نفوذ می‌کند.
وی ادامه داد: در سال جاری از محل صندوق توسعه ملی 27 حوزه آبخیز در 14 شهرستان برای عملیات‌های مختلف آبخیزداری تعریف و اجرا شده که عمده این فعالیت‌ها از مهرماه امسال شروع شده و تا پایان دی‌ماه تمام شده‌اند و حاصل این عملکرد‌ها ساخت 512 سازه در 14 شهرستان بوده که خشکه‌چین، گابیون، بندهای سنگی، ملاتی و خاکی نمونه‌هایی از این طرح ها هستند.
رجبی زاده بیان کرد: دستاورد این فعالیت ها مدیریت 21 میلیون متر مکعب روان آب بوده که با کمک این سازه‌ها سرعت حجم بارشی کم، رسوب آب گرفته و آب وارد سفره‌های زیرزمینی شده است.
رجبی زاده ادامه داد: درواقع با انجام فعالیت‌های آبخیزداری، حدود 300 هزار متر مکعب رسوب روان آب‌ها کنترل شد و 6 میلیون متر مکعب از 21 میلیون متر مکعب رواناب‌ها به سفره‌های زیرزمینی نفوذ پیدا کرد.
** 750 پروژه آبخیزداری در جنوب کرمان آبگیری شد
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت: در بارندگی روزهای اخیر در شهرستان‌های جنوبی 750 سازه از پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری آب‌گیری شد که نقش بزرگی در کنترل سیلاب، تغذیه سفره‌های زیرزمینی و نیز کنترل رسوب داشته است.
محمدحسن کردستانی افزود: با توجه به بررسی‌های صورت‌گرفته در پی بارندگی‌های 22 و 23 بهمن ماه امسال، 135 میلیون متر مکعب کنترل سیلاب، حدود 18 میلیون متر مکعب میزان نفوذ آب به سفره‌های زیرزمینی و حدود 4 میلیون متر مکعب کنترل رسوب انجام شده و خوب است بدانیم پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری فواید بسیاری دارند که در نهایت موجب کاهش آثار خشکسالی می‌شوند.
وی اظهار داشت: برای رونق کشاورزی و ذخیره آب از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و به دستور مقام معظم رهبری، اعتباری افزون بر هفت هزار میلیارد ریال به این پروژه‌ها اختصاص یافته است.
کردستانی ادامه داد: سهم جنوب کرمان از این اعتبارات، بیش از 264 میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.
با توجه به بارندگی های اخیر انتظار می رود مسئولان مربوط، برنامه ریزی دقیقی برای استفاده از این نعمت الهی داشته و از این فرصت کم نظیر به نحو احسن استفاده کنند.
گزارش: هادی شفیعی مجاز
7450/7429/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.