به گزارش ایرنا، بسیاری از فعالان اقتصادی استان کرمان بر این باورند که جشنواره مرکبات جیرفت به عنوان ظرفیتی فوق العاده برای معرفی و شناساندن مرکبات این دیار، یکی از ضروریات این بخش مهم به شمار می رود، اما تاکنون به چنین راهکاری توجه نشده و علت اصلی گمنام بودن مرکبات جیرفت در کشور نیز توجه نکردن به همین راهکارها است.
اما پر واضح است که برگزاری نخستین جشنواره مرکبات جیرفت، راه را برای برگزاری جشنواره های بعدی در راستای معرفی سایر محصولات جنوب کرمان هموار کرده زیرا در این منطقه، سالانه بیش از چهار و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید می شود.
رئیس سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان روز پنجشنبه در آیین برگزاری نخستین جشنواره مرکبات جیرفت به خبرنگار ایرنا گفت: این جشنواره در راستای شناساندن مرکبات شهرستان جیرفت در سطح کشور بوده زیرا بیشترین شاخصه مرکبات ارگانیک، کیفیت و طعم منحصر به فرد این محصول است.
سعید برخوری افزود: مرکبات جیرفت آن طور که باید در بازار‌های داخلی معرفی نشده و این در حالی است که محصول مرکبات با کیفیتی که امروز در بازار‌های داخلی به فروش می ‌رسد در باغات این شهرستان تولید و حاصل دست رنج کشاورزان این دیار است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان با بیان اینکه هفت شهرستان این منطقه دارای ظرفیت های ویژه ای در بخش کشاورزی است تصریح کرد: در هر شهرستان بر اساس شاخص و ظرفیت، به دنبال برگزاری جشنواره های مختلف هستیم.
وی ادامه داد: برگزاری جشنواره کنجد در شهرستان قلعه گنج، ذرت در فاریاب و حنا در شهرستان رودبار جنوب از جمله برنامه های پیش روی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان است.
**تولید 20 رقم تجاری مرکبات در جنوب کرمان
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: باید برای اقتصاد جنوب کرمان بر مبنای واقعیت‌ و ظرفیت‌ های کشاورزی این منطقه تصمیم گیری شود.
یحیی کمالی ‌پور بیان کرد: مردم این منطقه مستحق استقلال سازمان نظام مهندسی کشاورزی هستند که امیدارم این مهم هر چه سریعتر محقق شود.
** جنوب کرمان را یکپارچه می بینیم
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جیرفت نیز گفت: با توجه به ظرفیت‌ و پتانسیل ‌های هفت شهرستان جنوبی کرمان، تمام منطقه جنوب را یکپارچه می‌ بینیم.
علی سالاری افزود: در این جشنواره استعداد‌ها و پتانسیل‌ های شهرستان جیرفت معرفی و 20 نوع از ارقام تجاری مرکبات و بیش از 100 رقم از انواع مرکبات پایه به نمایش گذاشته می ‌شود.
وی گفت: مرکبات تولیدی این منطقه، ارگانیک بوده و در بازارهای دنیا مطرح است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جیرفت افزود: نکته قابل توجهی که پس از تولید مرکبات در این منطقه باید رعایت شود، این است که بتوانیم محصولات خوبی را به بازارهای داخلی و خارجی عرضه کنیم.
سالاری عنوان کرد: این جشنواره در راستای معرفی ارقام مرکبات جیرفت برگزار شد.
وی با اشاره به برگزاری مراسم تجلیل از تولید کنندگان نمونه کشوری، گفت: زرغام کریمی باغدار نمونه کشوری در سال های 1373 و 1375، هوشنگ امیری باغدار نمونه کشوری در سال 1396 و محمدعلی پیراسته باغدار نمونه کشوری در 1397 از جمله باغداران نمونه کشوری هستند که در این مراسم از آنها تجلیل شد.
** سالانه 500 هزار تن مرکبات در جنوب کرمان تولید می شود
دبیر نخستین جشنواره ملی مرکبات جیرفت نیز گفت: سطح زیرکشت مرکبات جنوب کرمان سه هزار و 200 هکتار است و سالانه 500 هزار تن مرکبات در این منطقه تولید می شود.
سید محمد موسوی افزود: مهمترین چالش باغداران این منطقه بحران آب است از این رو مسئولان در این زمینه برنامه ریزی دقیقی در جهت رفع مشکل داشته باشند.
وی اظهار داشت: بیمه شدن باغ ها با نگاه ویژه، صادرات و حمایت از ایجاد باغ های مادری، از خواسته های باغداران جنوب کرمان است.
**باغداران تسهیلات کم بهره می خواهند
باغدار نمونه جنوب کرمان نیز گفت: دولت با ارائه تسهیلات کم بهره زمینه حمایت از باغداران این منطقه را فراهم کند.
محمدعلی پیراسته افزود: مهمترین و متمایزترین شاخصه مرکبات این منطقه ارگانیک بودن و طعم متفاوت محصول بوده و این طعم سبب خاص شدن مرکبات این منطقه شده است.
جنوب استان کرمان با هفت شهرستان جیرفت، عنبرآباد، فاریاب، رودبار جنوب، کهنوج، قلعه گنج و منوجان با جمعیت یک میلیون نفر، یک سوم استان کرمان را به خود اختصاص داده است.
3029/7450/7429
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.