به گزارش ایرنا، محمد حسین امید شامگاه چهارشنبه در نشست خبری در دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان افزود: ضمن ساماندهی، فرآیند تاسیس مراکز نوآوری قبلا سخت و طولانی بود که با تفویض اختیار به مراکز این روند تسهیل شده است.
وی تصریح کرد: دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه ایده های خود را در این مراکز و هسته ها می توانند به ثروت تبدیل کنند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور اظهار داشت: مراکز نوآوری از امتیازات خاصی برخوردار هستند و دانشجویانی که در این مراکز فعالیت می کنند، از تسهیلات 50 میلیون تومانی با کارمزد 2 درصد بهره مند خواهند شد.
وی با اشاره به تغییر سیاست های دانشگاه جامع علمی کاربردی طی سه سال گذشته گفت: در دوره حدید فعالیت دانشگاه ، توسعه کیفی و ساماندهی مراکز در دستور کار قرار گرفت که مراحل نهایی آن طی می شود.
امید با بیان اینکه در جذب مدرسان دانشگاه علمی کاربردی تجدید نظر شده است تاکید کرد: صلاحیت های عمومی و علمی مدرسان ارزیابی می شود و در مهر 98 مدرسانی که بر اساس ارزیابی و نظر هیات های اجرایی دانشگاه جذب نشده باشند، نمی توانند تدریس کنند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور اظهار داشت: بازنگری برنامه های درسی بر اساس نظرات مدرسان، دانشجویان و همه ذینفعان در همه استان های انجام شده است و احتمال حذف، ادغام و ایجاد برخی رشته های جدید وجود دارد.
وی ادامه داد: در سالهای قبل برنامه های آموزشی مراکز علمی کاربردی منظم نبودند، اما در حال حاضر برنامه ها طبق جدول پذیرش دانشجویان انجام می شود.
امید با اشاره به اجرای سیاست ماموریت گرایی در این دانشگاه تصریح کرد: بر اساس اسناد بالا دستی و طرح آمایش این ماموریت ها را مراکز بر اساس تخصص خود انجام می دهند.
وی تاکید کرد: در ادامه سیاست های کیفیت گرایی کد رشته های دانشگاه در مهر سال جاری به حدود پنج هزار رشته کاهش پیدا کرده است و مراکز در زمینه های تخصصی فعالیت می کنند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور گفت: در سالهای گذشته بخش زیادی از دانشجویان کارمند دولت بودند که معایب و مزایایی داشت، اما از سال قبل سهمیه بندی به صفر رسید و پذیرش بر مبنای سوابق تحصیلی است.
وی افزود: در حال حاضر جمعیت دانشجویان این دانشگاه تغییر بافت پیدا کرده و افراد جوانتر برای آموزش های مهارتی آمادگی وارد دانشگاه می شوند و انتظار از آنها مانند دانشجوی تمام عیار است.
امید اظهار داشت: در راستای ارتقای مراکز جامع علمی و کاربردی، تقریبا 95 درصد از مراکز مراحل ثبت اساسنامه خود را طی کرده اند و این مزیت موجب می شود تا برای آینده خود برنامه ریزی کنند و سرمایه گذاری خود را بر اساس شرایط پیش رو انجام دهند.
وی افزود: در گذشته هیچ میثاق نامه و پیمان نامه ای با مراکز نداشتیم و مراکز هم اکنون متعهد شدند در چارچوب سیاست های مالی و اداری رفتار کنند و به زودی آیین نامه برای ساماندهی امور مالی و اداری تدوین خواهد شد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور تصریح کرد: طبق آیین نامه هیات عالی جذب تکلیف مدیریت دانشگاه مشخص شده و در حال حاضر 90درصد مدیران مراکز قانونی هستند و روسای مراکز 2 دوره بیشتر نمی توانند رئیس باشند.
وی با اشاره به لزوم تشکیل مراکز جامع علمی کاربردی در محیط کار تاکید کرد: مراکز علمی و کاربردی در صورتی برای سال تحصیلی98 و 99 می توانند دانشجو بپذیرند و فعالیت کنند که در محیط کار ایجاد شوند.
امید ادامه داد: در سال جاری برای نخستین بار سطح بندی مراکز انجام شده است و ارزیابی تمام مراکز بر اساس شاخص های مختلف در چهار سطح انجام می شود.
وی ادامه داد: مراکزی که سطح پایین هستند باید برای ادامه فعالیت سطح خود را افزایش دهند و مراکز سطوح بالا نیز از امتیازات برخوردار می شوند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی بیان کرد: دوره های این دانشگاه بر اساس ظرفیت های منطقه ای شکل می گیرد و رشته های جدید طبق ظرفیت های منطقه ای تعریف می شود.
وی با اشاره به اهمیت دوره های پودمانی ( کوتاه مدت )دانشگاه علمی و کاربردی افزود: در سالهای اخیر تعداد رشته های پودمانی نسبت به 25 سال گذشته، 2 برابر شده است.
امید اظهار داشت: طی توافقنامه با ستاد کل نیروهای مسلح سربازان دیپلم به بالا می توانند دوره های پودمانی دانشگاه جامع علمی کاربردی را طی کنند و از مدارک معتبر برخوردار شوند.
وی با اشاره به پیشرفت های علمی و دانشگاهی در طول 40سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی تصریح کرد: قبل از انقلاب در بسیاری از رشته ها دوره کارشناسی هم نداشتیم، اما در حال حاضر همه رشته ها در عالی ترین سطح فعالیت دارند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی بیان کرد: اوایل سال 57 حدود 200 هزار نفر آمار دانشجو بود که در سال 94 تعداد دانشجویان به پنج میلیون نفر رسید و در حقیقت 20 برابر شده است.
وی ادامه داد: در حوزه های علوم هوا و فضا، نانو پیشرفت های بسیاری در دانشگاه ها انجام شده است و میزان رشد علم، فناوری و پژوهش 2 برابر سهم جمعیت ما در دنیا است و در هیچ بخشی مثل دانشگاه به خودکفایی نرسیده ایم.
امید با اشاره به نقش پررنگ دانشگاه در پیروزی انقلاب اسلامی افزود: حرکت های انقلابی بسیاری در دانشگاه شکل گرفت که مخاطب آن دانشگاهیان و دانشجویان بودند و در جنگ تحمیلی بسیاری از فرماندهان ما که به شهادت رسیدند دانشجو بودند.
7437/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.