رضا طالبی زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 85 درصد از خدمات ثبتی به صورت الکترونیکی ارائه می ‎شود افزود: در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی چهل و ششمین سامانه الکترونیکی ثبتی با عنوان دفتر الکترونیک طلاق راه اندازی شده است.
وی ادامه داد: در این سامانه سران دفاتر طلاق در هنگام ثبت واقعه طلاق علاوه بر ثبت اثر انگشت خود موظف به اخذ اثر انگشت طلاق دهنده، طلاق گیرنده و شهود هستند که این امر استحکام و اتقان اسناد تنظیمی را افزایش می دهد.
وی گفت: همچنین از اول دی ماه سال جاری اثر انگشت سران دفاتر اسناد رسمی همزمان با اخذ انگشت متعاملین در ذیل سند تنظیمی درج می شود و بدین طریق نظارت بر حضور سردفتر در زمان تنظیم سند در دفاتر اسناد رسمی بیش از پیش افزایش یافته است.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان ضمن بیان مزایای نقل و انتقال املاک و مستغلات به صورت رسمی، تصریح کرد: نصب سامانه اخذ اثر انگشت در تمامی دفاتر اسناد رسمی سطح استان گامی بزرگ در احراز هویت مراجعه کنندگان و مقابله با هرگونه کلاهبرداری است به طوری که اثر انگشت کلیه متعاملین و وکلای قانونی آنها اخذ می شود و از هرگونه سوء استفاده در جعل هویت و تنظیم اسناد جعلی جلوگیری به عمل می آید.
طالبی زاده یادآورشد: در حال حاضر پرونده های ثبتی 11 واحد ثبتی استان اسکن و این امر سبب افزایش حس امنیت اقتصادی مردم در زمینه املاک و مستغلات خود شده است.
این مقام قضایی ادامه داد: در سنوات گذشته دلالان و زمین خواران با سرقت اوراق و پرونده های ثبتی، مشکلات متعددی را برای مردم و دولت به وجود می آوردند، اما در حال حاضر با اسکن بیش از 22 میلیون برگ از پرونده های ثبتی، عملاً گردش فیزیک قریب 600 هزار پرونده در فرآیندهای ثبتی متوقف شده و این امر باعث جلوگیری از سرقت اوراق و پرونده های ثبتی شده است.
وی بیان داشت: جلوگیری از جعل اوراق ثبتی، محدود کردن دسترسی افراد غیر مرتبط به محتویات پرونده ها، جلوگیری از تهیه غیرقانونی رونوشت از مستندات ثبتی، کاهش ارتباط بین ارباب رجوع و کارکنان و کاهش میزان مراجعات حضوری شهروندان به ادارات ثبت، مهمترین مزایای سامانه اسکن و آرشیو الکترونیک اوراق و پرونده های ثبتی است که تمامی این موارد باعث شده فساد به نحو چشمگیری کاهش یابد.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان با اشاره به نگهداری فیزیک پرونده در بایگانی های ادارات ثبت، از تهیه چندین نسخه پشتیبان فایل های الکترونیکی این پرونده ها خبر داد و افزود: این موارد موجب افزایش ضریب امنیت نگهداری از مستندات و سوابق ثبتی مردم شده و امنیت روانی ارباب رجوع به دلیل حصول اطمینان از شرایط نگهداری مستندات خود بالا رفته است.
طالبی زاده گفت: با توجه به قدمت حدود 90 ساله برخی پرونده های ثبتی و نگرانی در خصوص از بین رفتن سوابق ثبتی، ترمیم اوراق پرونده ها در هنگام اسکن نیز انجام شده است.
وی تصریح کرد: در چند سال اخیر با راه اندازی سامانه آرشیو الکترونیک و حذف دست نویسی دفاتر املاک، نیروهای شاغل در بایگانی های ادارات ثبت و دفترنویسان دفاتر املاک آزاد و در سایر بخش ها مشغول به خدمت شده ‎اند که این امر باعث افزایش سرعت خدمت رسانی به شهروندان شده است.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان با اشاره به رسالت خبرنگاران در تبیین و تشریح خدمات صورت گرفته در دوران چهل ساله انقلاب اسلامی گفت: در چند سال گذشته و در راستای حرکت از ثبت سنتی به سوی ثبت نوین اقدامات مثبت و موثری در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور صورت پذیرفته که خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران با بیان این اقدامات نقش موثری در ایجاد امید به آینده در بین مردم ایفا کرده است.
اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان دارای 22 واحد ثبتی، 211 دفترخانه اسناد رسمی، 121 دفترخانه ازدواج و 38 دفترخانه طلاق است که در راستای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی، سیاست های بلند مدت قوه قضائیه و برنامه های جامع سازمان در چهار بخش مهم ثبت املاک، ثبت اسناد در دفترخانه ها، ثبت شرکت های تجاری و موسسات غیر تجاری و نیز اجرای اسناد رسمی لازم الاجرا برای تحقق ثبت نوین به مردم شریف استان کرمان خدمت رسانی می کند.
3029/9895
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.