به گزارش ایرنا، مهدی حسینی نژاد روز پنجشنبه در همایش توسعه همکاری های اقتصادی بازرگانی استان کرمان و کشور افغانستان افزود: اکنون یکی از چالش های صادرات، تعهد ارزی است و وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه به استان کرمان برای همکاری قول مساعد داده است.
وی ادامه داد: با اجرای این طرح ارز صادر کنندگان برای فروش در سامانه سنا و نیما قرار نمی گیرد و صرف خرید مواد اولیه کارخانجات، نیازها، تجهیزات و کالاهای اساسی استان می شود که فرصتی مناسب برای کرمان است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: صادرات این استان در سال 2.2 میلیارد دلار است که 4.8 درصد از صادرات غیرنفتی کشور را به خود اختصاص می دهد.
وی بیان کرد: صادرات ایران با افغانستان در هفت ماه ابتدای امسال یک میلیارد و 870 میلیون دلار و در هفت ماه سال 96 یک میلیارد و 510 میلیون دلار بوده که افزایش داشته است.
حسینی نژاد ادامه داد: مجموع صادرات سال 96 کشور به افغانستان نیز 2 میلیارد و 450 میلون دلار بوده که در مقایسه با صادرات کشورهای همسایه بسیار ناچیز است که باید مورد توجه صادرکنندگان قرار گیرد.
وی گفت: در هفت ماه امسال پنج میلیون و 400 هزار دلار واردات از افغانستان داشتیم که با توجه به ظرفیت و بازار کشور ایران و استان کرمان بسیار ناچیز است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان تصریح کرد: ظرفیت های مناسب کرمان و افغانستان در ارتباطات و زیرساخت ها می تواند موجب ارتقای مبادلات تجاری 2 کشور شود.
وی بیان کرد: مرز 800 کیلومتری، مشترکات فرهنگی و اجتماعی و وجود 300 هزار نفر افغان به عنوان نیروی انسانی در کرمان و برخی به عنوان تاجر، ظرفیتی برای صادرات و واردات کشور است.
حسینی نژاد گفت: استان کرمان ظرفیت های معدنی و صنایع بسیاری برای صادرات به افغانستان دارد و واردات کشور افغانستان در سال 96 بیشتر کالاهای از جمله فرش، لباس، نوشابه، آلومینیوم، مصنوعات آلومینیومی، آهن، فولاد، مواد غذایی، روغن و خدمات فنی و مهندسی بوده که در کرمان نیز تولید می شود.
وی تاکید کرد: یکی از مهمترین کارخانجات آلومینیوم ایران در شهر کرمان قرار دارد و کرمان بزودی با تولید 10 میلیون تن از این محصول، قطب فولادی کشور خواهد شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان افزود: تکمیل زنجیره ها از کنستانتره، گندله، آهن اسفنجی و فولاد، کارخانه های شیر پگاه، زمزم و روغن گلناز اکنون در استان موجود است که فرصتی برای واردات به افغانستان است.
وی ادامه داد: نیاز ما به مواد اولیه معدنی نیز ظرفیت خوبی برای کشور افغانستان است زیرا در حوزه معدنی این کشور زیرساختی ایجاد نشده اما ظرفیت خوبی وجود دارد و می تواند از کرمان در حوزه اکتشاف، استخراج و تامین مواد اولیه استفاده کند.
حسینی نژاد گفت: وجود دانشگاه های استان و سه منطقه ویژه اقتصادی در کرمان ظرفیت مطلوبی برای استفاده و توسعه افغانستان است.
همایش توسعه همکاری های اقتصادی بازرگانی استان کرمان و کشور افغانستان روز پنجشنبه با حضور هیاتی از این کشور و مسئولان دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی استان در محل اتاق کرمان برگزار شد.
3029/7420
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.