به گزارش ایرنا، سیدمهدی طبیب زاده روز پنجشنبه در همایش توسعه همکاری های اقتصادی بازرگانی استان کرمان و کشور افغانستان افزود: حجم مبادلات تجاری با وجود نزدیکی مرزها، حضور 300 هزار افغانی و تجار فراوان افغانی در کرمان باید افزایش یابد و این همایش مقدمه جهش موثر در حوزه تجاری کرمان و افغانستان باشد.
وی اظهار داشت: کشور افغانستان در مسیر توسعه قرار گرفته و نیروی انسانی این کشور نیاز به تحصیل و کسب تخصص دارد و زبان مشترک و دانشگاه های استان کرمان می تواند زمینه مهارت آموزی مهاجران افغانی را فراهم کند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه 2 واحد آموزشی در کرمان می تواند زمینه همکاری گسترده در حوزه علم آموزی را فراهم کند افزود: نیروی انسانی در سنین مختلف می توانند مورد آموزش قرار گیرند و در نهایت در توسعه افغانستان موثر واقع شوند.
وی تصریح کرد: افغانستان در رده بندی فضای کسب و کار بر اساس آمار بانک جهانی، رتبه 167 را در سال 2017 داشته است.
طبیب زاده عنوان کرد: در راستای تولید انرژی های فسیلی، فعالان و شرکت های کرمان می توانند در افغانستان فعالیت کنند و همچنین انرژی و برق به این کشور صادرات شود.
وی گفت: استان کرمان تولید 10 میلیون تن فولاد، 82 میلیون تن گندله و 162 میلیون تن سنگ آهن و کنستانتره را در برنامه دارد و ظرفیت معادن کرمان در افق 1404 برای صادرات و وجود معادن غنی در افغانستان می تواند این همکاری را گسترده کند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان اضافه کرد: افغانستان به عنوان کشوری مصرفی می تواند بازاری بزرگ برای مواد غذایی تولید شده در کرمان باشد و محصولات کرمان از جمله خرما، پسته، کشاورزی و روغن نباتی قابلیت صادرات به افغانستان را دارد.
وی افزود: افغانستان به عنوان کشوری در معرض توسعه به خدمات فنی و مهندسی نیاز دارد و در این زمینه کرمان یکهزار و 500 شرکت پیمانکاری و شرکت های بزرگ ملی و بین المللی تخصصی می تواند زمینه همکاری گسترده با افغانستان باشند.
طبیب زاده ادامه داد: برخی تاسیسات در افغانستان توسط کرمانیان احداث شده و جا برای گسترش آن وجود دارد.
وی گفت: توجه به کیفیت، بسته بندی مناسب و استاندارد فنی در دستور کار تجار کرمانی قرار گیرد و محصولات درجه یک به این کشور صادر شود زیرا این مباحث مورد توجه دولت و فعالان اقتصادی افغانستان است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: رتبه 167 برای فضای کسب و کار افغانستان رتبه مناسبی نیست و کرمان تجربه وسیعی در پایش این حوزه دارد و می توان با انتقال تجربه سرمایه گذاری را تسهیل کنیم.
وی افزود: افغانستان در حمایت از سرمایه گذاری رتبه 26، آغاز کسب و کار جایگاه 49 و تجارت فرا مرزی رتبه 177 دنیا است که نشان می دهد این کشور برای فعالان اقتصادی کرمان زمینه خوبی برای همکاری است.
طبیب زاده تصریح کرد: برخی از افراد در انجام تعهدات خود کوتاهی می کنند و تجارت پایدار آینده باید با اعتماد همراه باشد و در کرمان بنای این تجارت باید برای درازمدت گذاشته شود و به عنوان کشور دوست و همراه، تجارتی سودآور برای 2 کشور داشته باشیم.
وی گفت: با تشکیل کمیته تجاری، میز افغانستان در اتاق کرمان ایجاد شود و از شعارزدگی دوری کنیم تا مذاکرات و تجارت با افغانستان شکل گیرد.
همایش توسعه همکاری های اقتصادی بازرگانی استان کرمان و کشور افغانستان روز پنجشنبه با حضور هیاتی از این کشور و مسئولان دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی استان در محل اتاق کرمان برگزار شد.
3029/7420
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.