به گزارش ایرنا، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی اهالی روستاهای استان کرمان با مشکل بزرگ تامین آب شرب سالم مواجه بودند طوریکه برای تهیه این مایع حیات مجبور به طی فواصل بسیار طولانی می شدند.
شیوع انواع بیماری های واگیردار و آب شرب شور و تلخ، پیامد نبود آب شرب سالم برای روستاهای کرمان بشمار می رفت و تعداد بسیار معدودی از بخش بزرگ جمعیت استان به آب سالم دسترسی داشتند.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، محرومیت زدایی و خدمت رسانی به روستاها در دستور کار مسئولان قرار گرفت و در طول چهار دهه گذشته در حوزه تامین و تهیه آب شرب سالم برای جمعیت روستایی اقدامات اساسی و زیربنایی بسیاری انجام شده است.
تعداد پنج هزار و 642 روستا با جمعیت یک میلیون و 600 هزار نفر در استان کرمان وجود دارد که 2 هزار و 799 روستا بالای 20 خانوار هستند و حدود 40 درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند.
*شاخص بهره مندی آب شرب سالم در روستاهای کرمان 64.1 درصد است
مدیر شرکت آب و فاضلاب روستایی (آبفار) استان کرمان گفت: بهره مندی از آب شرب سالم که یکی از اهداف توسعه شهری یا روستایی استان است و هم اکنون روستاهای استان در مجموع شاخص 64.1 درصدی را تجربه می کنند.
علی رشیدی با بیان اینکه این در سال 57 و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، شاخص بهره مندی آب روستایی 6.5 درصد بود افزود: در سالهای بعد از انقلاب تا اول سال 92 این شاخص 92به 52.1 درصد رسید.
وی تصریح کرد: در طول پنج سال اخیر با تلاش پرسنل شرکت آبفار استان کرمان شاخص بهره مندی از آب درنهایت به رقم 64.1 درصد رسیده است که باید تلاش کنیم این رقم بهبود پیدا کند.
مدیر شرکت آبفار کرمان با بیان اینکه شاخص متوسط بهره مندی آب شرب روستایی در کشور 72درصد است تاکید کرد: پراکندگی و تعداد زیاد روستاهای تحت پوشش ،گستردگی استان و بعد مسافت بین روستاها، هزینه های چند برابری آبرسانی در استان نسبت به دیگر استان ها از جمله مشکلاتی است که برای بهبود شاخص ها با آن مواجه هستیم.
*2 هزار و 327 روستای کرمان از آب شرب سالم برخوردارند
رشیدی اظهار داشت: درسال 57 تعداد روستاهای بالای 20خانوار تحت پوشش شبکه آبرسانی روستایی استان 75 روستا بود که با رشد قابل ملاحظه در سال 92به 2 هزار و 111روستا رسیده است.
وی ادامه داد: در پنج سال گذشته تعداد خانوارهای روستایی برخوردار از آب شرب سالم به عدد 2هزار و 327 روستا افزایش یافته است.
رشیدی تاکید کرد: شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمان برخی روستاهای زیر 20خانوار را هم مشمول آبرسانی کرده که د راین مجموعه محسوب نشده اند.
مدیر شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمان بیان کرد: برای این حجم آبرسانی روستایی و افزایش شاخص بهره مندی آب روستایی حجم عظیمی از لوله گذاری نیز انجام شده است، طوریکه از650کیلومتر لوله گذاری برای خط انتقال و شبکه داخلی روستایی در سال 57، به بیش از 147هزار کیلومتر در سال 92 رسید.
وی افزود : در دولت تدبیر و امید نیز با درایت مدیران شرکت آب و فاضلاب روستایی استان این رقم به 172هزار و 64 کیلومتر لوله گذاری ارتقا یافته است.
رشیدی با اشاره به احداث منابع و مخازن آب روستایی گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی 15هزار مترمکعب مخزن و منبع آبی داشتیم که در سال 92 این عدد به 217هزار و 35مترمکعب رسید و با تلاش های جهادگونه پنج سال اخیر، این عدد به 260 هزار 585 مترمکعب افزایش پیدا کرد.
وی تصریح کرد: برای عملیات آبرسانی روستایی تعداد 75 چاه در سالهای قبل از پیروزی انقلاب حفر و تجهیز شده بود که این میزان تا سال 92 به 517 حلقه افزایش یافت.
مدیر شرکت آبفار استان کرمان ادامه داد: با توجه به خشکسالی و افت منابع آبی برای جلوگیری از وقفه در امر آبرسانی در دولت یازدهم و دوازدهم تعداد عدد 667حلقه چاه حفر و تجهیز شد.
*افزون بر 268 هزار اشعاب آب روستایی در استان کرمان وجود دارد
رشیدی بیان کرد: قبل از وقوع انقلاب شکوهمند اسلامی در سال 57، اشتراک آب روستایی به معنای واقعی وجود نداشت و تنها در برخی روستاهای بزرگ چند شیر برداشت آب به شکل پراکنده موجود بود.
وی افزود: واگذاری انشعابات آب از سوی شرکت آبفار به روستاهای استان در حال حاضر به عدد 268 هزار و 375 فقره رسیده است.
به گفته رشیدی با تلاش های مجاهدگونه و مخلصانه شرکت آبفار استان کرمان به ویژه در پنج سال اخیر روستاهای این استان را متحول کرده و از آنجا که آب به معنای آبادانی است گرد و غبار محرومیت را از چهره روستاهای استان زدوده است.
7437/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.