به گزارش ایرنا، عبدالنصیر علمیار شامگاه سه شنبه در نشست کمیسیون بازرگانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان با موضوع بررسی راهکارهای توسعه تجارت کرمان و افغانستان با حضور هیات تجاری از این کشور افزود: 250 فعال اقتصادی را به سفارت ایران در کابل معرفی کردیم که روابط تجاری 2 کشور گسترش یابد.
وی عنوان کرد: آمادگی داریم روابط تجاری افغانستان را با ایران گسترش دهیم و در این زمینه بنا داشتیم هیات بیش از 30 نفره با حضور استانداران 6 استان جنوب شرق این کشور در ایران حضور یابند و تفاهم نامه تجاری دولتی در کرمان منعقد شود اما متاسفانه ویزای این افراد صادر نشده است.
رئیس اتاق تجارت و صنایع ولایت پَکتیا افغانستان گفت: پیش از این به استان بیرجند سفر کردیم و 17 میلیون دلار داد و ستد تجاری با این استان داشتیم که رقمی بزرگ است.
وی اظهار داشت: منطقه جنوب شرق افغانستان محصولاتی با کیفیت و کالاهای افغانستان و پاکستان را صادر می کند.
علمیار افزود: تاجران ایرانی را برای گسترش صادرات در افغانستان تشویق می کنیم و آمادگی داریم تجار ایرانی را برای عرضه مواد معدنی، انرژی و کشاورزی به شرکای تجاری خود معرفی کنیم.
وی ادامه داد: می توانیم کالاهای کرمان را با وجود برخورداری از ظرفیت های بسیار این استان، در کشور افغانستان و پاکستان معرفی کنیم.
رئیس اتاق تجارت و صنایع ولایت پَکتیا افغانستان اضافه کرد: مشکل جدی روابط تجاری با ایران مغایرات زبان پشتو و فارسی است و در این زمینه با اتحادیه خبرنگاران قرارداد بستیم که می توانیم محصولات اتاق بازرگانی کرمان را برای صادرات معرفی کنیم.
**تقویت روابط تجاری با ایران راهگشای اقتصاد افغانستان است
عضو هیات مدیره اتاق تجارت و صنایع افغانستان نیز در این نشست گفت: ظرفیت های اقتصادی و بالقوه 2 کشور می تواند راهگشای مشکلات اقتصادی کشور ما شود.
کابل حاجی محمد گردیزی افزود: از سال 72 واردات فولاد، میلگرد و محصولات دیگر را از ایران به کشور افغانستان انجام می دهیم و امیدواریم روابط تجاری با دیگر استان های ایران ازجمله کرمان و افغانستان تقویت شود.
7420/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.