به گزارش ایرنا، صنعت نشر در ایران مورد بی مهری های زیادی قرار گرفته و این مساله اثرات زیانباری در بخش کتاب و کتابخوانی به جا گذاشته است.
در حالی که تقویت قوانین مربوط به حق تکثیر، شفاف سازی رویه ها و دستورالعمل های چاپ کتاب، اختصاص حمایت های یارانه ای به حوزه نشر و سامان بازار پخش کتاب می تواند در بهبود فضای نشر نقش مهمی ایفا کند.
**مسئولان از ناشران حمایت کنند
مدیرمسول نشر فرهنگ عامه گفت: مسئولان از ناشران حمایت کنند تا شاهد رونق بخش کتاب و کتابخوانی باشیم.
حسین سبزه صادقی افزود: حمایت از ناشران، حمایت از بخش کتاب و کتابخوانی است از این رو باید به این بخش مهم توجه خاصی شود.
وی با بیان اینکه 10 سال در بخش نشر فعالیت کرده ام، اظهار داشت: بیزینس کتاب در ایران ضعیف است زیرا مواد مصرفی و قیمت تمام شده کتاب مقرون به صرفه نیست و به دلیل پایین بودن سرانه مطالعه، ناشران فقط برای عشق و علاقه به کتاب، فعالیت می کنند.
مدیرمسئول نشر فرهنگ عامه تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 14 عنوان کتاب از منطقه جنوب کرمان در نشر فرهنگ عامه چاپ شده که امشب شاهد رونمایی سه کتاب، مجموعه 'شهر مرگ' اثر ایرج انصاری، 'داستانک قارچ ها' اثر ساسان شیبانی نژاد و 'در روزگار'، اثر فاطمه هویدا هستیم.
وی به فعالیت نشر عامه در ششمین نمایشگاه کتاب جنوب کرمان اشاره کرد و گفت: 200 عنوان کتاب توسط این نشر در حوزه فرهنگ عامه، ادبیات و شعر عرضه شده است.
سبزه صادقی اظهار داشت: تولید محتوای بومی بر اساس خرده فرهنگ ها و بر اساس نیاز جامعه باید از طریق فضای مجازی ارائه شود تا شاهد رونق بخش محتوای کتب باشیم.
** شعر ابزاری تأثیرگذار بر جامعه است
رئیس انجمن شعر حوزه هنری استان هرمزگان نیز گفت: مشکلات صنعت نشر را زیاد عنوان کرد و گفت: مسئولان می توانند با کمک به این صنعت فرهنگ کتابخوانی را در جامعه ارتقا دهند.
عبدالحسین انصاری تاکید کرد: می توان از ابزار شعر برای تأثیرگذاری بر جامعه استفاده کرد لذا از این ظرفیت می توان در راستای فرهنگ سازی در ابعاد مختلف بهره برد.
وی افزود: شعر از جمله هنرهایی است که متاثر از نوسانات اقتصادی جامعه نبوده و در شرایط سخت اقتصادی امروز، شعر رویش بیشتری در سراینده و جامعه داشته است.
وی ادامه داد: در شرایط فعلی، جامعه دنبال مرهم هستیم و با توجه به فرهنگ شفاهی جامعه، شعر مرهم بسیاری از دردهاست.
این شاعر بیان کرد: شعر ایرج انصاری فر در حال شکوفایی است که نیاز به یک سلوک دارد تا قله های ادبیات را درنوردد.
وی ادامه داد: این کتاب به توانایی خوبی رسیده و در مجموع، شعر نیاز به حرکت دارد.
انصاری به فعالیت هنری خود اشاره و تصریح کرد: 10 مجموعه شعر سروده ام و یک مجموعه شعر طنز در حال تنظیم دارم .
وی افزود: بیشتر اشعارم عاشقانه و اجتماعی است.
**هزینه انتشار کتاب سبب دلسردی نویسندگان شده است
نویسنده جنوب کرمان نیز از هزینه های چاپ انتقاد کرد و گفت: دولت باید از این بخش مهم فرهنگی حمایت ویژه ای کند زیرا هزینه زیاد چاپ، سبب دلسردی نویسندگان شده است.
محمد یعقوبی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اقدامی پسندیده اقدام به خرید تعدادی از کتب نویسندگان می کند که این مهم سبب امیدواری نویسندگان شده لذا باید از این طرح های تشویقی بیشتر استفاده شود.
**خرید کتاب از همه نویسندگان بومی انجام شد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان نیز اظهار داشت: با حمایت دولت تدبیر و امید و در راستای حمایت از ناشران محلی، از تمامی نویسنده های جنوب کرمان کتاب خریداری شد.
حسین اسحاقی به شعار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که ایران فقط تهران نیست اشاره کرد و گفت: کمیته خرید کتاب قبلا در تهران متمرکز بود اما امروز بودجه ای برای ادارات کل استان ها در زمینه خرید کتاب از ناشران استانی و محلی برنامه ریزی و عملیاتی شده است.
اسحاقی ادامه داد: این مساله، گامی مهم در بخش کتاب کشور به شمار می رود زیرا با خرید کتاب های نویسندگان محلی و استانی زمینه تشویق نخبه ها نیز فراهم می شود.
وی افزود: سال گذشته 40 عنوان کتاب شامل 10 هزار جلد با اعتبار 105 میلیون تومان از نویسنده های بومی خریداری و به صورت رایگان در بین مدارس و کتابخانه ها توزیع شد.
وی ادامه داد: با حمایت های دولت تدبیر و امید امسال 110 میلیون تومان اعتبار برای خرید کتاب از ناشران محلی برنامه ریزی شده است که این اتفاق، برای تقویت نویسندگی در این منطقه، بسیار حائز اهمیت است.
نمایشگاه استانی کتاب جنوب کرمان امسال با استقبال کم نظیر اهالی این دیار همراه است و بی شک این دستاورد بزرگ، نتیجه زحمات شبانه روزی مدیران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان است.
در چهارمین روز از برپایی نمایشگاه استانی کتاب جنوب کرمان از سه کتاب انتشارات فرهنگ عامه با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و هنر رونمایی شد.
گزارش: هادی شفیعی
3029/7450/7429
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.