برگزاری نمایشگاه استانی کتاب در جنوب کرمان، طی سال های اخیر به یک خواسته عمومی تبدیل شده و این بدین معناست که اهالی این دیار برای برگزاری چنین رویدادی لحظه شماری می کنند و حضور پر شور آنها در غرفه های کتاب، گواهی بر این ادعاست.
خبرگزاری جمهوری اسلامی دفتر جیرفت برای بررسی بیشتر نقش نمایشگاه های کتاب در عرصه های فرهنگی، میزگردی با عنوان 'نمایشگاه کتاب فرصتی با دنیا' با حضور حسین اسحاقی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان، حمیدرضا واحدی نویسنده و فعال فرهنگی جنوب کرمان، یوسف فرخی معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سید حسین طیبی معاون فرهنگی و رسانه جنوب کرمان، برگزار کرد.
** جنوب کرمان ظرفیت پایتخت شدن در حوزه کتاب را دارد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان با بیان اینکه جنوب کرمان ظرفیت پایتخت شدن در حوزه کتاب را دارد گفت : از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید، اتفاقات خوبی در بخش کتاب و کتاب خوانی این خطه به عنوان زیرساخت های بخش فرهنگ انجام شده است.
حسین اسحاقی ترویج کتاب را یکی از اهداف اصلی این اداره کل برشمرد و افزود: وزرات ارشاد با طرح های پایتخت کتاب، روستای کتاب و جام باشگاه های کتاب، گام های خوبی برداشته است.
وی بیان کرد: حوزه کتاب شامل بخش های وسیعی است که با فراهم کردن زیرساخت های این بخش ها زمینه شکوفایی استعدادها فراهم می شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی به شعار وزیر ارشاد که ایران فقط تهران نیست اشاره کرد و گفت : کمیته خرید کتاب در تهران متمرکز بود اما امروز بودجه ای برای ادارات کل استان ها در زمینه خرید کتاب از ناشران استانی و محلی برنامه ریزی و عملیاتی شده که این مساله گامی مهم در بخش کتاب کشور به شمار می رود چرا که با خرید کتاب های نویسندگان محلی و استانی زمینه تشویق نخبه ها فراهم می شود.
وی افزود: سال گذشته 40 عنوان کتاب شامل 10 هزار جلد با اعتبار 105 میلیون تومان خریداری و در بین مدارس و کتابخانه ها به صورت رایگان توزیع شد.
اسحاقی ادامه داد : با حمایت های دولت تدبیر و امید امسال 110 میلیون تومان اعتبار برای خرید کتاب از ناشران محلی برنامه ریزی شده است که این اتفاق، عامل مهمی برای تقویت نویسندگی در این منطقه محسوب می شود.
وی بیان کرد: توزیع کتاب های ناشران محلی در منطقه خود، سبب تشویق بیشتر مردم و دانش آموزان به کتاب و سبب ایجاد انگیزه برای نویسندگی در بین نسل جوان می شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت : ششمین نمایشگاه استانی کتاب در شهرستان جیرفت به میزبانی هفت شهرستان جنوبی استان کرمان برگزار شده که در بخش جنبی آن هر روز یک شهرستان برنامه های فرهنگی خود را ارائه می دهد.
وی به رشد فروش کتاب طی برگزاری پنج نمایشگاه کتاب در این منطقه و حضور 560 ناشر در این نمایشگاه پرداخت و گفت: این تفاوت فروش و افزایش ناشران شرکت کننده نشان از استقبال زیاد مردم از این رویداد فرهنگی است.
اسحاقی اظهار داشت: امروز نمایشگاه کتاب، به یک رویداد بزرگ فرهنگی در جنوب کرمان تبدیل شده است و مردم هر سال منتظر برپایی آن هستند.
**واگذاری کتابخانه های عمومی به بخش خصوصی
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان با اشاره به واگذاری خدمات دولتی به بخش خصوصی اظهار داشت: زمینه واگذاری کتابخانه های عمومی و دولتی باید به دوستداران کتاب فراهم شود تا این عزیزان با طرح و ایده های نو و خلاقانه، زمینه مشارکت بیشتر مردم را فراهم کنند.
وی با بیان اینکه در هفت شهرستان جنوب کرمان 14 کتابخانه فعال است، بیان کرد: با توجه به وسعت زیاد منطقه و تعداد کم کتابخانه ها، پیگیر افزایش کتاب خانه ها با مشارکت خیران و بخش خصوصی هستیم.
این مدیر فرهنگی تصریح کرد: طی پنج ماه ابتدای سال جاری 300 هزار نفر از کتابخانه های جنوب کرمان بازدید کرده اند.
اسحاقی گفت: اگر دهیاری ها در بودجه های فرهنگی خود، مبلغی را برای کتاب برنامه ریزی کنند نقش مهمی در بخش کتاب و کتاب خوانی ایفا خواهند کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان، طرح پایتخت کتاب را یکی از طرح های موثر دولت در ترویج کتاب و کتاب خوانی برشمرد و گفت: پیگیر انتخاب شهر پایلوت کتاب در جنوب کرمان هستیم.
**علاقه مند سازی کودکان باید توسط والدین انجام شود
نویسنده و فعال بخش کتاب نیز در این میزگرد با بیان اینکه بهترین سن برای علاقه مندی کودکان به کتاب و کتاب خوانی، سنین بین چهار تا 6 سال است، گفت: علاقه مند سازی کودکان باید توسط والدین انجام شود تا کودکان در سنین بالاتر، دوستی بیشتری با کتاب داشته باشند.
حمیدرضا واحدی افزود: همه، استعداد و زمینه علاقه مندی به کتاب را دارند لذا باید به فعلیت رساندن این مهم مورد توجه قرار گیرد.
وی نیز به برگزاری ششمین نمایشگاه کتاب استانی جنوب کرمان اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه ظرفیت خوبی برای تمام رده های سنی و خانواده ها است تا با کتاب های روز دنیا و کتاب های محلی و استانی منطقه خود آشنا شوند.
واحدی همچنین طرح جام باشگاه های کتاب خوانی دولت را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: این طرح برنامه خوبی برای ترویج کتاب بود و با این طرح افراد مستعد در این بخش شناسایی می شوند.
این فعال فرهنگی اهل کتاب گفت: مردم زیادی در جنوب کرمان به کتاب و کتاب خوانی علاقه مند هستند.
**معاونت های پرورشی مدارس فعال شوند
واحدی همچنین اظهار داشت: معاونت های پرورشی در مدارس، ظرفیت بسیار خوبی برای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی بین دانش آموزان به شمار می روند و با ایجاد دوره های تخصصی کتاب و کتاب خوانی برای این معلمان، زمینه دوستی دانش آموزان با کتاب بیشتر می شود.
این فعال فرهنگی عنوان کرد: ادبیات و داستان های محلی هر منطقه ظرفیت خوبی برای دوستی مردم با کتاب و کتاب خوانی است و باید از این ظرفیت بیشترین استفاده را برد.
وی گفت: درج شعارهای فرهنگی در لباس های ورزشی نیز می تواند گامی در جهت تنویر افکار عمومی به سمت مطالعه باشد.
واحدی اظهار داشت: ایجاد کتابخانه با مشارکت بچه ها به طور اختصاصی، گامی مهم در علاقه مندی آنها به کتاب و کتاب خوانی خواهد بود که این مهم باید مد نظر خانواده ها باشد.
وی با بیان اینکه کتاب های بزرگ باید ساده نویسی شوند، بیان کرد: چنین فعالیتی یعنی توجه به قشر کودک و جوانان، لذا این مهم نیز نقش مهمی در علاقه مندی این بخش به کتاب دارد.
**حضور 220ناشر در نمایشگاه کتاب
معاون فرهنگی و رسانه جنوب کرمان نیز در این میزگرد گفت : از امروز ٢٢٠ ناشر از سراسر کشور ٣٤ هزار و ٢٧٨ عنوان از تازه های کتاب خود را در زمینه‌های مختلف در این نمایشگاه عرضه می‌کنند.
سید حسین طیبی افزود: چهار ناشر و چهار کتاب‌ فروشی بومی در این نمایشگاه همکاری دارند و بن ‌های خرید کتاب که در نمایشگاه توزیع می شوند، در این کتاب فروشی ها به مدت ٢ هفته اعتبار دارد.
وی با بیان این مطلب که ششمین نمایشگاه کتاب جنوب کرمان از ٢٢ لغایت ٢٨ دی ماه‌ در حسینیه شهداء جیرفت برپا است افزود: برای این نمایشگاه سه میلیارد ریال بن یارانه‌ای با تخفیف ٢٠ درصدی در نظر گرفته شده و این بن ها از طریق بانک عامل مستقر در نمایشگاه در بین بازدید کنندگان توزیع می‌شوند.
معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان گفت: در کنار غرفه های عرضه کتاب، بخش جنبی نیز دایر است که شامل اجرای تئاتر خیابانی با موضوع کتاب و کتاب‌خوانی، برگزاری نشست های باستان‌ شناسی، گردهمایی کانون‌های مساجد جنوب کرمان با موضوع کتاب است.
طیبی ادامه داد: اجرای برنامه فرهنگی و هنری شهرستان‌های استان، اجرای موسیقی محلی، اجرای برنامه‌های ویژه برای کودکان و نوجوانان، اجرای شب شعر، برگزاری نشست تخصصی نهج‌البلاغه و تجلیل از دانش‌آموزان برتر مسابقه کتابخوانی از دیگر برنامه های بخش جنبی نمایشگاه است.
وی تصریح کرد: همچنین، برگزاری نشست تخصصی سبک زندگی و فضای مجازی، برنامه شبی در محضر قرآن کریم، رونمایی کتاب، نمایشگاه آثار عکاسان جیرفت با همکاری انجمن عکاسان این شهرستان، نمایشگاه آثار هنرهای تجسمی با همکاری انجمن هنرهای تجسمی شهرستان و نمایشگاه آثار خوشنویسی با همکاری انجمن خوشنویسان جیرفت و ایستگاه سرگرمی کودکان و نوجوانان هم در بخش جنبی جا نمایی شده اند.
معاون فرهنگی و رسانه جنوب کرمان عنوان کرد: امسال در ششمین نمایشگاه کتاب استانی جنوب کرمان ٥٦٠ ناشر ثبت نام کردند.
**تشویق مردم به کتابخوانی
معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان بیان کرد: نمایشگاه کتاب یک فرصت برای تشویق مردم برای کتاب خوانی است تا از این فرصت استفاده کنند، البته این فرصت ها باید با ذائقه مردم نیز هماهنگ باشد.
یوسف فرخی، ششمین نمایشگاه استانی کتاب جنوب کرمان را یک مانور فرهنگی برشمرد و گفت: آسیب شناسی بخش کتاب باید با حضور متخصصان انجام شود تا مسیر آینده، درست برنامه ریزی شود.
وی از نبود نماد کتاب خوانی در شهرهای جنوبی استان کرمان انتقاد کرد و گفت: شهرداران باید در این زمینه اقدام کنند.
فرخی بازدید از نمایشگاه کتاب را به خانواده ها توصیه کرد و اظهار داشت: بازدید به همراه فرزندان نقش مهمی در نهادینه شدن فرهنگ کتاب و کتاب خوانی دارد.
7450/7429/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.