به گزارش ایرنا، حوزه گردشگری با درآمدزایی و اشتغال فراوان و مناسب، یکی از صنعت های آینده دار و پیشرو در دنیا لقب گرفته است و در سالهای اخیر مسئولان کشور ما نیز به آن توجه ویژه ای نشان داده اند.
تور گردانی یکی از بخش های مهمی است که در بخش گردشگری فعالیت چشمگیری دارد و گردشگران داخلی و خارجی برای استفاده از خدمات و رفاه بیشتر به مراکز ارائه خدمات مراجعه می کنند.
اما در سالهای اخیر پدیده راه اندازی تورهای غیرمجاز گردشگری توسط افراد سودجو و بدون صلاحیت گسترش یافته و در برخی موارد موجب مشکلات و مسائل بسیاری برای گردشگران شده است و این صنعت ارز آور را تحت شعاع خود قرار داده است.
استان کرمان با قابلیت ها و فرصت های بی نظیری همانند هفت اثر ثبت جهانی، 700 اثر ملی و هزاران جاذبه تاریخی و طبیعی گردشگران داخلی و خارجی زیادی به خود جذب می کند و با اقدامات مسئولان ذیربط مسیر رشد و شکوفایی آن فراهم شده است.
ضعف و غیبت تورهای گردشگری مجاز، فرصت و عرصه را برای برگزار کنندگان تورهای غیر مجاز در استان فراهم کرده و برغم برخوردهای دست اندرکاران گردشگری، این رویه غلط متوقف نشده است.
خبرگزاری ایرنا کرمان بنا به اهمیت موضوع میزگردی با حضور مسئولان و کارشناسان گردشگری استان برگزار کرد تا این نظرات راهگشای برخورد و حل این معضل و تهدید گردشگری کشور و کرمان باشد.
* تاکید بر رعایت الزامات قانونی توسط تورگردانان
رئیس انجمن هتلداران استان کرمان گفت: فعالان عرصه گردشگری باید تعریف تور و تور گردانی را بدانند و جابجایی یک یا چند نفر راه اندازی تور محسوب نمی شود بلکه در یک نور مجاز باید مجوزها و الزامات قانونی رعایت شود.
سید علی معین زاده افزود : تنها دفاتر خدمات مسافرتی گردشگری که مجوز ارائه تور دریافت کرده اند باید به حوزه تورگردانی وارد شوند تا امنیت، رفاه و آرامش برای گردشگران فراهم شود.
وی تصریح کرد: برخی افراد فرصت طلب با انتشار یک شماره تلفن در فضای مجازی اقدام به تبلیغ تورهای مختلف می کنند که تنها منافع خود را در نظر می گیرند و پاسخگوی مشکلات احتمالی نیستند.
*هتل ها اقدام به تورگردانی نکنند
عضو جامعه هتلداران ایران تاکید کرد: هتل ها مجاز به برگزاری تور نیستند و فقط کار جابجایی مسافران را انجام می دهند که نباید با تورگردانی اشتباه شود.
معین زاده ادامه داد: تور گردانی یک کار تخصصی است و افرادی که در این حرفه فعالیت می کنند باید آموزش های لازم را فرا بگیرند و گذراندن یک دوره 6ماهه نباید ملاک کار قرار گیرد.
وی با اشاره به لزوم همکاری نمام نهادها برای مقابله با تورهای غیر مجاز گردشگری افزود: از مراجع قضایی تقاضا داریم به مقوله تورهای غیرمجاز گردشگری ورود پیدا کند.
معین زاده با بیان اینکه بخش خصوصی باید به طور جدی وارد حوزه تورگردانی شود تصریح کرد: برای جلوگیری از راه اندازی تورهای غیر مجاز، از طرف مسئولان گردشگری به آژانس های مسافرتی برای راه اندازی تور اختیارات و تسهیلات بیشتری داده شود.
رئیس انجمن هتلداران استان کرمان اظهار داشت: تورهای گردشگری باید حساسیت ها و استاندارد های لازم را در برخی مناطق از جمله مناطق کویری رعایت کنند.
وی افزود: باید با فرهنگ سازی استفاده از تورهای مجاز تبلیغ شود تا این حلقه زنجیره گردشگری آسیب نبیند.
**90 درصد تورهای غیرمجاز در عرصه کویر لوت متوقف شدند
مدیر پایگاه جهانی بیابان لوت گفت: حدود 40 هزار کیلومتر از مساحت 170 هزار کیلومتری بیابان لوت در تابستان سال 95 به عنوان اولین جاذبه طبیعی کشور ثبت جهانی شد که 70 درصد آن در استان کرمان قرار دارد و در حال حاضر جزو مقاصد اصلی گردشگران در سفر به استان کرمان به شمار می رود.
معین افضلی افزود : کویر لوت جاذبه های بکر بسیار زیادی را در خود جای داده و حفاظت جدی از این عرصه ارزشمند به طور جدی در دستور کار متولیان گردشگری استان قرار دارد.
وی با بیان اینکه در سالهای گذشته 80 درصد از تورهای گردشگری که به کویر سفر می کردند غیر مجاز بودند تصریح کرد: در سال گذشته با همکاری یگان حفاظت میراث فرهنگی و گردشگری، نیروی انتظامی و مشارکت جوامع محلی، 90 درصد تورهای غیرمجاز گردشگری در این منطقه متوقف و به مسئولان قضایی معرفی شدند.
مدیر پایگاه جهانی بیابان لوت با اشاره به اینکه ثبت کویر لوت نخستین تجربه ثبت جهانی یک عرصه طبیعی است تاکید کرد: آیین نامه ورود به بیابان لوت تدوین شده است و تلاش می کنیم که در سامان دهی گردشگری به استانداردهای جهانی برسیم.
وی افزود: البته به لحاظ وسعت زیاد و پیچیده بودن شرایط جغرافیایی منطقه مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری به تنهایی از عهده امور برنمی آیند و باید سایر دستگاه های ذیربط نیز مشارکت کنند.
*برخی سازمان ها اقدام به برگزاری تور غیر مجاز می کنند
افضلی تصریح کرد: تورهای غیر مجاز گردشگری تنها به اشخاص مربوط نمی شود، بلکه برخی نهادها و سازمان های دولتی و خصوصی نیز اقدام به راه اندازی تورهای غیر مجاز گردشگری می کنند.
وی ادامه داد: عمده اطلاع رسانی تورهای گردشگری غیر مجاز در حال حاضر در فضای مجازی منتشر می شود و با رصد این فضا طی 2 سال گذشته بخش زیادی از این تورها محدود شده اند.
مدیرپایگاه جهانی بیابان لوت تاکید کرد: به دلیل موقعیت ویژه بیابان لوت، گردشگران برای ورود و بازدید از این منطقه به مجوزهای خاصی نیاز دارند و سعی کردیم با نظارت بر تورهای غیر مجاز از تورهای گردشگری مجاز حمایت کنیم.
وی با بیان اینکه هر هفته بین یکهزار تا یک هزار و 500 نفر گردشگر وارد کویر لوت می شود افزود: با کنترل خودروهای گردشگران بویژه خودروهای آفروید این عرصه منظم ترین و تمیزترین عرصه طبیعت گردشگری کشور محسوب می شود.
** میراث فرهنگی باغ تورگردانان غیرمحاز برخورد می کند
مدیر نظارت معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: آژانس های گردشگری با صرف هزینه های زیاد تورهای گردشگری را به مقاصد مختلف راه اندازی می کنند، ولی تورهای غیر مجاز با تبلیغ در فضای مجازی و غیر رسمی اقدام به برگزاری تورهای غیرمجاز گردشگری می کنند که به هیچ وجه مورد تایید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیست.
عباس ایران پور افزود: از سال 82 و پس از زلزله بم و تخریب ارگ قدیم گردشگری کرمان با افت محسوسی روبرو شد، اما خوشبختانه با ثبت جهانی باغ شاهزاده، روستای میمند، کویر لوت و قنات ها، ورود گردشگران به استان کرمان روند صعودی پیدا کرده است.
وی بیان کرد: دفاتر خدمات مسافرتی با دریافت مجوزهای لازم از نهادهای ذیربط و سپردن ضمانت نامه بانکی می توانند خدمات تورگردانی را به گردشگران داخلی و خارجی ارائه دهند.
ایران پور اظهار داشت: در تورهای مجاز گردشگری خدماتی شامل راهنمای تور، بیمه و غیره توسط آژانس و یا موسسه برگزار کننده ارائه می شود، اما تورهای غیر مجاز معمولا این خدمات را نادیده می گیرند که تبعات منفی بهمراه دارد.
وی با اشاره به اینکه قوانین مربوط به تورهای گردشگری از سال 80 به صورت یکسان اجرا می شود تصریح کرد: یکی از دلایل شکل گیری تورهای غیر مجاز کم کاری دفاتر خدمات مسافرتی در برگزاری تورهای مجاز است و در حال حاضر از 70 دفتر خدمات مسافرتی فعال در استان ، تنها 17 دفتر در زمینه تورگردانی فعال هستند.
ایران پور با بیان اینکه به طور قاطع با هرگونه تور گردشگری غیر مجاز برخورد می کنیم تاکید کرد: برگزار کنندگان این تورها را به مراجع قضایی معرفی می کنیم تا بر اساس موازین قانونی با آنها برخورد شود.
وی افزود: در برخی موارد دفاتر خدمات مسافرتی یا راهنمایان گردشگری نیز به صورت غیر مجاز اقدام به برنامه ریزی و اجرای تور می کنند و الزامات گردشگری را نادیده می گیرند و گردشگران را دچار مشکلات متعددی می کنند.
این مسئول گردشگری استان بیان کرد : گردشگران نیز باید توجه داشته باشند که مسافرت با تورهای مجاز امنیت، آرامش را برای آنها به همراه دارد و صنعت گردشگری استان را نیز تقویت می کند.
**راهنمایان گردشگری به این حوزه کیفیت می بخشد
رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان کرمان گفت : این انجمن بیش از 2 دهه است که در استان فعالیت دارد و در حال حاضر 300 راهنمای فعال گردشگری در کرمان مشغول به فعالیت هستند و حضور این راهنمایان گردشگری به گردشگری کیفیت می بخشد.
سید مهران مظفری طباطبایی افزود: تورهای غیر مجاز گردشگری در همه جای دنیا فعالیت دارند و برای جلوگیری از حوادث و مشکلاتی که در این بخش رخ می دهد باید راهکارهای مناسبی ارائه کرد.
وی تصریح کرد: حفاظت نکردن از محیط زیست، تخریب منابع تاریخی و بحث های امنیتی از پیامدهای منفی راه اندازی تورهای غیرمجاز گردشگری بشمار می رود.
رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان کرمان با انتقاد از نبود ساختار و متولی واحد در امر تورگردانی اظهار داشت: وجود قوانین و آیین نامه های متعدد در بخش گردشگری نیز از عواملی است که فعالان این حوزه را دچار مشکلاتی می کند و دستورالعمل ها باید در جهت تسهیل گردشگری باشد.
وی تاکید کرد: راهنمایان گردشگری با آموزش هایی که فرا می گیرند و اطلاعات بسیار خوب جاذبه های طبیعی و تاریخی، کمک فراوانی در جهت رضایت گردشگران در طول سفرشان انجام می دهند.
مظفری طباطبایی افزود : تورگردانی برای گردشگران داخلی و خارجی تفاوت دارد و اگر برخورد بدی با گردشگر خارجی صورت بگیرد بازخورد جهانی پیدا می کند و به نفع گردشگری کشور نیست.
وی تصریح کرد: برخی از هتل ها و اماکن اقامتی با اخذ هزینه پایین تر از قیمت مصوب، اقدام به برگزاری تورهای غیر مجاز بدون حضور راهنمای گردشگری می کنند که به چرخه صنعت گردشگری ضربه می زند.
رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان کرمان تصریح کرد: حمایت چندانی از طرف مسئولان گردشگری از این انجمن نمی شود و این در حالی است که راهنمایان گردشگری بازوی توانمند این حوزه در کشور و استان هستند.
گردشگری ارزش افزوده فراوانی برای دولت و بخش خصوصی دارد، اما کارکرد صحیح این حوزه در گرو فعالیت صحیح و سالم تمامی بخش های این زنجیره است و تورهای گردشگری نقش بسیار کلیدی در این میان دارند.
با توجه به اظهارات کارشناسان و مسئولان گردشگری در این میزگرد، لازم است مسئولان گردشگری فعالیت مراکز و دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری را برای راه اندازی تورهای مجاز تسهیل کرده و نظارت های جدی تری برای مقابله با پدیده تورهای غیر مجاز اعمال کنند.
7437/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.