در این سرمقاله آمده است : از کل میزان صادرات کالا و خدمات در سطح جهان که هر روز از بیش از 180 کشور به سراسر دنیا صادر می شود، سهم کشور عزیز ما شاید در بهترین وضعیت به زیر نیم درصد برسد.کشوری که ظرفیت های فراوانی در تولید و صادرات کالاهای نفتی و غیرنفتی دارد.
کشوری که نزدیک ترین مرزها به کشورهای عربی مصرف کننده را دارد. کشوری در ساحل خلیج فارس و دریای عمان که آرزوی بزرگ کشورهایی چون روسیه و ترکیه است که راهی به آن داشته باشند. با این وجود نتوانسته ایم سهمی متناسب با این ظرفیت بی نظیر داشته باشیم.
برای توجیه و تشریح نرسیدن به توسعه شگرف صادراتی، موانع زیادی را مطرح می کنند، از ثابت نبودن نرخ ارز گرفته تا ناپایداری مشوق ها و روان نبودن پروسه گشایش اعتبار ارزی و غیره!
اما مهمتر از همه اینها، ایجاد بسترهای مناسب دیپلماسی و ارتباط موثر با کشورهای هدف است که واقعاً نیاز به بازنگری جدی در آن داریم. خصوصاً در کشورهای عربی که می توانند جولانگاه بازرگانان و بازاریابان ایرانی باشد. که می دانیم اینگونه نیست و روند صادرات ما همواره متناسب با روند تغییرات و تحولات دیپلماسی، تحت الشعاع قرار گرفته است.
ما واقعاً نیاز به ایجاد این بستر موثر داریم، بستری که می تواند صادرکننده را برای صدور بیشتر و تولید کننده کالا را برای تولید باکیفیت تر،ترغیب کند، بازار اشتغال را متحول کند، میزان خلاقیت را افزایش دهد و توسعه اقتصادی را رقم بزند. پیش به سوی این هدف!
7437/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.