به گزارش ایرنا، محمدجواد فدایی شامگاه سه شنبه در شورای مدیریت بحران استان کرمان افزود: فروردین ماه امسال به علت افزایش ناگهانی دما به تولید پسته خسارت 80 درصدی وارد شد و کشاورزان بدهکار به بانک ها به علت نداشتن درآمد نتوانستند بدهی خود را تسویه کنند، ضمن اینکه تسهیلات جدید نیز به آنان پرداخت نمی شود.
وی ادامه داد: 21 تیرماه امسال با پیگیری های فراوان مصوبه هیات دولت در این زمینه به تصویب رسید اما در مدتی به علت وجود مشکل در مصوبه ابلاغ نشد.
وی ادامه داد: 6 شهریورماه سال جاری اشکال موجود رفع شد اما بانک مرکزی به علت ابهام، تسهیلات را ابلاغ نکرد و مجددا سقف 2 هزار میلیارد تومان تسهیلات در راستای تعهد دولت گذاشته شده که در استان کرمان 750 میلیارد تومان بار مالی داشت.
استاندار کرمان اظهار داشت: مصوبات پرداخت تسهیلات توسط برخی از بانک ها اجرا نمی شود و مرتب از بانک ها خواسته شده برای وام گیرندگان مشکلی ایجاد نکنند و همکاری داشته باشند اما این مشکلات همچنان ادامه دار است.
وی با بیان اینکه اجرا نشدن مصوبات مشکل دیگر استان است گفت: در سالروز زلزله بم کشاورزان و مردم قبل از زلزله وام هایی دریافت کرده بودند که به دلیل رخداد زلزله نتوانستند اقساط خود را پرداخت کنند و تسهیلات مسکن برای بازسازی زلزله زدگان معوق شد.
فدایی تاکید کرد: مصوبه هیات دولت در تعیین تکلیف وام های این افراد اجرا نشد و مردم بم از تسهیلات اشتغال فراگیر به علت معوقه قبلی محروم مانده اند لذا نیاز به مصوبات کارشناسی و اجرایی در این زمینه وجود دارد.
وی با بیان اینکه طی 37 سال گذشته هشت زلزله بیش از پنج ریشتر در استان آثار مخربی به جا گذاشته است افزود: 26 هزار کشته و 30 هزار زخمی بر اساس آمار رسمی در زلزله سال 82 بم داشتیم و در این زمینه طی 15 سال گذشته در شهر و روستاها 103 هزار واحد مسکونی و تجاری بازسازی شده و 53 هزار واحد در دست ساخت است.
استاندار کرمان بیان کرد: همواره احتمال وقوع زلزله با وجود 18 گسل فعال در استان کرمان وجود دارد در زلزله راور طی سال گذشته برای بازسازی هر واحد روستایی 59 میلیون تومان و شهری 72 میلیون تومان پرداخت شده است.
وی ادامه داد: در مجموع 248 میلیارد تومان پرداخت تسهیلات و 37میلیارد تومان اعتبار بلاعوض از این محل برای بازسازی راور تخصیص یافته است.
فدایی گفت: برای کوهبنان نیز 121 میلیارد تومان تسهیلات بازسازی و 28 میلیارد تومان بلاعوض پرداخت شده است.
وی افزود: ساخت یکهزار و 400 واحد شهری و روستایی برای بازسازی واحدهای تخریب شده در زلزله کوهبنان در برنامه هیات دولت بوده که از این میزان یکهزار و 88 واحد ساخته شده و مابقی در دست ساخت است.
استاندار کرمان تصریح کرد: وضعیت ارتباطات استان در زلزله بم، راور و کوهبنان دچار مشکل بود و بنا شد با نصب 88 دکل ارتباطی جدید پوشش مخابراتی تکمیل شود که هنوز این پروژه تکمیل نشده لذا باید حمایت بیشتری از این مهم شود.
وی افزود: تسهیلات و کمک بلاعوض برای واحدهای مسکونی زلزله راور و کوهبنان تخصیص یافته و برای ادارات، اماکن و تاسیسات عمومی با وجود پیشنهادات اعتباری ابلاغ نشده است.
فدایی با اشاره به مشکلات خشکسالی و آب روستایی استان اضافه کرد: اعتباری در اختیار آب روستایی برای آبرسانی سیار گذاشته شود و فقط از طریق ماده 12 اعتباراتی عمومی به این حوزه داده شده و به شرایط خاص استان کرمان توجه نشده است.
3029/7420
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.