به گزارش ایرنا، سید مصطفی آیت اللهی موسوی روز شنبه در نشست خبری در محل دفتر معاونت امور عمرانی استانداری کرمان افزود: تاکنون 458 واحد مسکونی خسارت دیده از زلزله در شهرستان راور به مرحله اتمام واحد رسیده است.
وی با بیان اینکه 200 واحد تیپ یک در شهرستان راور (تخریبی کامل) بوده است اظهار داشت: به علت تخریب بیشتر در روستاها اولویت کاری برای بازسازی با منطقه های روستایی بوده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان گفت: پی کنی هزار و 325 واحد در منطقه شهرستان راور، اجرای فنداسیون یکهزار و 95 واحد، اجرای اسکلت 895 واحد، اجرای سقف 559 واحد انجام شده است.
وی عنوان کرد: چهار هزار و 612 واحد خسارت دیده از زلزله در برآورد اولیه برای منطقه راور کرمان شناسایی شد که از این میزان سه هزار واحد شهری و مابقی روستایی بوده است.
آیت اللهی موسوی ادامه داد: اعتبار بازسازی منازل مسکونی به 2 هزار و 100 واحد شهری و روستایی راور تخصیص یافت که از این میزان یکهزار و 50 واحد شهری و مابقی روستایی است.
وی افزود: قرارداد با بانک ها برای یکهزار و 672 واحد تاکنون در راور منعقد شده، که از این میزان یکهزار و 22 واحد شهری و 650 واحد روستایی است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان اضافه کرد: تمام مبلغ تسهیلات ارائه شده برای بازسازی منازل مسکونی در راور 91 میلیارد تومان که از این میزان 21 میلیارد تومان بلاعوض بوده است.
وی تصریح کرد: مصوبه اولیه هیات دولت برای واحدهای شهری پرداخت تسهیلات 40 و روستایی 30 میلیون تومان با بازپرداخت 15 ساله بوده و وام معیشتی 10 میلیون تومان است.
آیت اللهی موسوی با بیان اینکه با تورم سال جدید، توانستیم تسهیلات را افزایش و اعتبار بلاعوض جدید مصوب شد گفت: تسهیلات بلاعوض 10 میلیون تومان شهری و پنج میلیون تومان در روستایی اضافه شده است.
وی تاکید کرد: هر واحد شهری در مجموع با تسهیلات بازسازی و اعتبار بلاعوض امسال به 73 میلیون و روستایی به 57 میلیون تومان رسیده است و اساس کار حدود 80 متر مربع تعریف شده است.
**1288 واحد خسارت دیده کوهبنان بازسازی شده است
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان افزود: فعالیت ساخت و ساز و بازسازی برای یکهزار و 288 واحد خسارت دیده از زلزله 30 آذرماه سال 96 شهرستان کوهبنان تاکنون به اتمام رسیده که از این میزان 980 واحد شهری و مابقی روستایی بوده است.
وی بیان کرد: مبلغ تسهیلات اعطا شده برای بازسازی منازل مسکونی کوهبنان 121.5 میلیارد تومان و 27.9 میلیارد تومان به صورت بلاعوض پرداخت شده است.
آیت اللهی موسوی اظهار داشت: فنداسیون یکهزار و 929 واحد، یکهزار و 806 واحد اسکلت، یکهزار و 533 واحد دیوار چینی شده است.
وی با اشاره به زلزله 5.2 ریشتری بین روستای گور و کوهبنان در 30 آذرماه سال گذشته گفت: پس از زلزله 23 هزار نفر اسکان، 26 تیم ارزیاب به منطقه اعزام شدند و 600 دستگاه کانکس پس از اسکان موقت توزیع شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان تصریح کرد: میزان خسارت به یکهزار و 400 واحد خسارت دیده از زلزله در کوهبنان برآورد اولیه شد که از این میزان یکهزار واحد شهری و مابقی روستایی است.
وی یادآور شد: در مجموع 2 هزار و 158 واحد خسارت دیده مرحله انعقاد قرارداد با بانک ها در شهرستان کوهبنان برای بازسازی انجام شده است.
آیت اللهی موسوی گفت: اقدامات زیربنایی نیز در این منطقه نیز از جمله در کشاورزی، قنوات، تامین اعتبار لایروبی، جمع آوری واحدها، سوخت رایگان، چادر توزیع شده است.
وی عنوان کرد: 500 واحد در شهرستان کوهبنان تخریب کامل شد که عمده تخریب 200 واحد در روستای جور و 300 واحد در کوهبنان بود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان با بیان اینکه 200 روز مصادف با 150 ماموریت ستاد بحران در منطقه کوهبنان برگزار شد افزود: 70 جلسه برای هماهنگی لازم در منطقه، کرمان و تهران انجام شد.
**95 هزار واحد مسکونی در بم بازسازی شد
وی با بیان اینکه در مجموع حدود 645 میلیارد تومان خسارت به بم در زلزله سال 82 براورد شده است بیان کرد: 95 هزار واحد در این شهرستان ساخته و آوار بسیاری در این شهرستان برداشته شد.
آیت اللهی موسوی گفت: 26 هزار و 271 نفر کشته بصورت رسمی در زلزله سال 82 اعلام شده اما آمار بیش از این میزان بوده است زیرا مردم در روزهای ابتدایی، تدفین ها را بصورت ثبت نشده انجام می دادند.
وی با بیان اینکه در اسکان اولیه و سرما مشکل داشتیم ابراز کرد: فرودگاه بم و همکاری دیگر استان ها و کشورها موجب کاهش تلفات در زلزله بم شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان ادامه داد: حدد 70 درصد از ارگ بم تاکنون بازسازی شده اما بم را زود از دستور کار خارج کردند و برخی از خدمات و معابر هنوز دچار مشکل است.
وی با بیان اینکه در سال 82 زلزله 6.6 ریشتر شهرستان بم در عمق 10 کیلومتری بود گفت: نوع این زلزله متفاوت بود زیرا امواج ناشی از زلزله افقی و عمودی بوده است.
**تشریح برنامه های سالگرد زلزله بم
آیت اللهی موسوی افزود: برنامه های هفته سالگرد زلزله بم از فردا آغاز می شود و در برنامه های این هفته تقدیر از نیروهای ارتشی درگیر امدادرسانی به زلزله زدگان با حضور مسئولان بلند پایه، همایش روز ملی اورژانس با حضور رئیس اورژانس کشور و افتتاح و کلنگ زنی چند طرح از جمله سیستم مانیتورینگ بحران و رادیو ترانک با حضور معاون بازرسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و رئیس ستاد مدیریت بحران استان کرمان برگزار می شود.
وی تصریح کرد: در کرمان ایستگاه های لرزه نگاری خوبی برای اعزام نیروهای امدادی وجود ندارد لذا تفاهم نامه ای بین استانداری و مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران منعقد شد و 10 مرکز لرزه نگاری به سیستم جدید اضافه می شود.
آیت اللهی موسوی گفت: پنج دی ماه نیز همایش ارتقای تاب آوری استان با حضور مسئولان کشوری به مدت 2 روز در شهرستان بم برگزار می شود.
آیت اللهی موسوی افزود: همچنین یاد عزیزان از دست رفته در زلزله سال 82 بم گرامی داشته می شود و از شامگاه شنبه هر شب برنامه حادثه زلزله و اتفاقات گذشته به صورت سه بعدی در محل ارگ قدیم بم پخش می شود.
3029/7420
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.