به گزارش ایرنا، محسن غفوری آشتیانی روز چهارشنبه در هشتمین کنفرانس ملی زلزله و سازه در کرمان با اشاره به اینکه مدیریت سبب پیشرفت و توسعه می شود افزود: همه از مدیریت ناراضی هستیم زیرا مدیریت ما دانش محور نیست.
وی ادامه داد: کیفیت ساخت و سازها مشکل دارد و ایمنی مشتری ندارد پس بنابراین بین علم و عمل فاصله زیادی داریم.
**ارتباط دقیقی بین جامعه علمی و مهندسی وجود ندارد
رئیس انجمن مهندسی زلزله ایران با اشاره به اینکه به دنبال ساخت و سازهای پایدار هستیم گفت: از شرایط موجود مردم و مسئولان راضی نیستند و نتیجه عدم رضایت خرابی ها و بلایا هستند که در سوانح ساختمانی مشاهده می شود.
غفوری آشتیانی با بیان اینکه در ساخت و سازهای پایدار ارزش دهی صحیح اقتصادی ضروری است گفت: ارتباط دقیقی بین جامعه علمی و مهندسی وجود ندارد و مصداق آن این هست که ساختمان های شهری در نقاط مختلف کشور مشاهده می شود.
وی ناهماهنگی و همراهی نکردن بازیگران اصلی در پیاده سازی قوانین را یکی از مشکلات اساسی در کشور دانست و افزود: افراد سودجو از این ناهماهنگی سوءاستفاده می کنند.
استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با اشاره به اینکه پس از زلزله بم سند ایمنی زلزله تدوین شد گفت: افزایش آگاهی و گسترش فرهنگ ایمنی، بهبود مدیریت شهری و پاسخگویی، استفاده از ابزارهای اقتصادی و بیمه ‌ای و کاهش آسیب‌ پذیری و ریسک موجود از مهم ترین سیاست‌ های این سند بودند که متاسفانه در دولت نهم و دهم عمل به آن متوقف شد و اکنون نیز به آن زیاد توجه نمی‌ شود.
** برنامه نویسی بدون عمل
غفوری آشتیانی با بیان اینکه برنامه نویسی انجام می دهیم اما به هیچ کدام عمل نمی کنیم تصریح کرد: جزو تولیدکنندگان مقالات علمی بالا در زمینه زلزله هستیم اما اثرگذاری لازم را ندارد لذا باید رویکردها در این زمینه تغییر یابد.
وی با اشاره به اینکه کمتر از 30 درصد از اهداف و برنامه ها در زمینه زلزله تحقق پیدا کرده است گفت: باید از مدیریت پاسخ محور به سمت مدیریت خطرپذیر و پیشگیری محور حرکت کنیم و سندهای موجود را محور قرار داده و آنها را پیاده کنیم.
رئیس انجمن مهندسی زلزله ایران از جمله راهکارهای اقتصادی برای سازه ایمن و با کیفیت را ایجاد تقاضا و مطالبه اجتماعی برای بناهای ایمن در برابر زلزله، افزایش اعتماد مردم به مهندسین، استفاده از ابزار و مشوق های اقتصادی و بانکی برای ساخت و ساز ایمن، رتبه بندی کیفیت و ایمنی ساختمان و ارزش دهی اقتصادی به ساخت و ساز ایمن و با کیفیت برشمرد.
غفوری آشتیانی با بیان اینکه اگر با همین روش حرکت کنیم به جایی نخواهیم رسید بنابراین مشکل ما مدیریتی است تصریح کرد: باید کارهای چالشی انجام داد و از کارهای کلاسیک پرهیز کرد و روند موجود مهندسی نیز باید تغییر یابد.
هشتمین کنفرانس ملی زلزله و سازه در 28 و 29 آذرماه به همت پژوهشکده جهاد دانشگاهی در دانشگاه شهید باهنر کرمان در حال برگزاری است.
9895/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.