به گزارش ایرنا، در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان 112 بیمار دیالیزی با 19 تخت دیالیز وجود دارد که نبود توازن بین تعداد تخت و تعداد بیماران، بهره مندی از این امکانات را با مشکل مواجه کرده است لذا این مشکل دردی را بر درد کلیوی بیماران دیالیزی افزوده است.
جنوب استان کرمان از هفت شهرستان با جمعیت یک میلیون نفری تشکیل شده که یک سوم پهناورترین استان کشور را اشغال کرده و این وسعت زیاد سبب کم برخورداری مردم این منطقه از خدمات دولتی شده است، فاصله شهرستان منوجان آخرین منطقه جنوب کرمان تا مرکز استان 700 کیلومتر است و این مسافت برای دریافت خدمات درمانی بسیار هزینه بر و دشوار است.
دیالیز رایج ترین روش برای درمان هایی است که نارسایی کلیه در آنها به مراحل نهایی رسیده باشد، این بیماران در این بخش از زندگی، سختی های زیادی را متحمل می شوند و اگر قرار باشد برای دسترسی به امکانات درمانی هم سختی بکشند قطعا تحمل زندگی برایشان طاقت فرسا خواهد شد.
چند سالی است که مشکل بیماران دیالیزی به یکی از چالش های مهم بخش درمان جیرفت تبدیل شده و با توجه به حساسیت این مساله، رئیس دانشگاه علوم پزشکی این منطقه به طور ویژه پیگیر احداث بخش دیالیز و افزایش تخت ها شده و این بخش، هم اکنون احداث شده و در حال تجهیز است و بزودی به بهره برداری می رسد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با اشاره به فعالیت سه بخش دیالیز در شهرستان های جیرفت، کهنوج و منوجان گفت : با راه اندازی 2 مرکز دیگر در شهرستان های قلعه گنج و رودبار جنوب دسترسی بیماران به مراکز دیالیز آسان تر می شود البته ما همین حالا هم نسبت به کشور عقب نیستیم .
اصغر مکارم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تعداد تخت های فعال دیالیزی در جیرفت را 10تخت، کهنوج 6 تخت و منوجان سه تخت اعلام و اظهار داشت: در شهرستان های قلعه گنج و رودبار جنوب قرار است 6 تخت برای خدمات رسانی به بیماران دیالیزی به بهره برداری برسد و 10 تخت جدید نیز به بخش دیالیز جیرفت و 2 تخت هم به بیمارستان منوجان اضافه می شود.
دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از شرایط خدمات رسانی به بیماران دیالیزی جنوب کرمان ابراز نارضایتی کرد.
احمد حمزه افزود: در جنوب کرمان فقط در سه شهر جیرفت، کهنوج و منو جان خدمات به بیماران دیالیزی ارائه می شود و شهرهای پر جمعیت رودبار جنوب و قلعه گنج متاسفانه امکان ارائه خدمات دیالیزی را ندارند.
وی ادامه داد: در کهنوج و منوجان هم متاسفانه تعداد دستگاه های موجود جواب گوی تعداد بیمارانی که از دیگر شهرستان ها اعزام می شوند نیست، در نتیجه به اجبار تعدادی از بیماران به مرکز استان مراجعه و در آنجا تحت درمان قرار می گیرند.
نماینده مردم شهرستانهای جنوبی کرمان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در صدد این هستیم که مرکز بیماران خاص را در رودبار جنوب راه اندازی کنیم تا حداقل، بیماران دیالیزی، هموفیلی و تالاسمی برای دریافت خدمات درمانی به مرکز استان مراجعه نکنند.
حمزه ادامه داد: پیگیریم در 2 شهرستان کهنوج و منوجان تعداد دستگاه و تخت های دیالیز را افزایش دهیم که امیدواریم با نصب این دستگاه ها، پاسخگوی نیاز بیماران در محل زندگی خودشان باشیم.
وی گفت: فعلا در قلعه گنج مشکلات زیادی داریم که امیدواریم در آینده ای نزدیک با کمک دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، وزارت بهداشت، مرکز بیماری های خاص کشور و بنیاد علوی که معین اقتصادی منطقه است بتوانیم بخش دیالیز را راه اندازی کنیم تا بیماران مجبور نباشند مسافت طولانی را از قلعه گنج تا جیرفت، طی کنند.
این نماینده مجلس در خصوص زمان دقیق بهره برداری از مراکز درمانی دیالیز جنوب گفت: بهره بردآری از مراکز دیالیز در رودبار جنوب بنا به قول وزرات بهداشت تا قبل از پایان سال جاری انجام خواهد شد البته اگر مشکلات مانع نشود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت هم گفت: 112 بیمار دیالیزی در جنوب کرمان وجود دارد .
علی سالاری مقدم از آماده بودن مکان فیزیکی برای احداث مرکز دیالیز قلعه گنج خبر داد و افزود: مراکز دیالیز قلعه گنج و رودبار جنوب طی سال جاری به بهره برداری می رسند.
وی با اشاره به اینکه در حوزه بهداشت و درمان، مشکلاتی وجود دارد بیان کرد: اعتقاد داریم نباید این بیماران را فراموش کرد که نگاه دولت تدبیر و امید در حوزه سلامت بگونه ای بود که امروز بسیاری از مشکلات بیماران خاص و دیالیزی حل شده است.
سالاری مقدم از تکمیل فیزیکی بخش دیالیز و بیماران خاص در بیمارستان امام خمینی(ره)جیرفت نیز خبر داد و گفت: این بخش در زمینی به مساحت 500 متر مربع و با اعتبار یک میلیارد و 500 میلیون ریال احداث شده است.
وی ادامه داد: این بخش در حال تجهیز است ولی برای رفاه حال بیماران دیالیزی، روزانه به 30 بیمار خدمت می کند.
یک بیمار دیالیزی از ارائه خدمات در بیمارستان امام خمینی(ره) جیرفت قبل از راه اندازی رسمی این گزارش : هادی شفیعی
7450/7429/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.