به گزارش ایرنا، سید مهدی طبیب زاده روز پنجشنبه در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان افزود: خسارت امسال محصول پسته باغات این استان یک میلیارد دلار است.
وی ادامه داد: لازم است که مسئولان عالی کشور برای ساماندهی وضعیت تولید خرما و پسته و نیز جبران خسارت های وارده به کشاورزان این محصولات، اقدامات لازم را انجام دهند.
وی خاطرنشان کرد: در راستای جبران خسارت های وارده به کشاورزان پسته، تاکنون وام ها امهال نشده و خسارت ها نیز پرداخت نشده است.
طبیب زاده در ادامه عنوان کرد: مقرر شده که سامانه پایش کود و سم در استان کرمان ایجاد شود و در این راستا در حد اختیارات اتاق بازرگانی استان اقدام شده و مابقی کار در بروکراسی اداری مانده است و نیاز به پیگیری جدی تری دارد.
رئیس انجمن خرمای استان کرمان نیز گفت: در صنعت خرما مشکلی نیست که در سایر فرآورده های کشاورزی وجود نداشته باشد.
محسن رشیدفرخی افزود: تمامی مشکلات موجود به عدم ثبات در قوانین اقتصادی کشور و عدم ثبات در تصمیم گیری های کشور است و البته بخش خصوصی نیز دچار ضعف و نقصان هایی است.
وی اظهارداشت: سپردن بخشی از مشئولیت های بدنه حجیم دولت به بخش خصوصی راهی برای حل بسیاری از مشکلات موجود است.
رشید فرخی به مشکلات بانکی نیز اشاره و بیان کرد: در مجموع صنعت خرمای کشور متاثر از تحریم ها و تسهیل گری های خلق الساعه، در حوزه صادرات با مشکلاتی مواجه شده است.
وی با تاکید بر اینکه دولت باید در حوزه سیاست گذاری های کلان نظارت مستقیم داشته باشد، عنوان کرد: حدود 50 درصد خرمای تولید شده در استان کرمان صادر می شود.
وی بر اصلاح قیمت های پایه گمرکی در حوزه صادرات تاکید و خاطرنشان کرد: هزینه های حمل و نقل، تغییر نرخ ارز، مشکلات موجود در تامین کارتن مورد نیاز و دیگر موارد مشابه از مشکلات موجود در حوزه صادرات خرما است.
رشیدفرخی گفت: افزایش بهره وری در واحد سطح یکی از اولویت های مورد توجه در حوزه تولید خرما است و در این رابطه افزایش واحد سطح مورد نظر نیست.
وی با بیان اینکه با وجود تحریم ها، بازارهای هدف صادراتی خرما تغییر می یابد، ادامه داد: در این رابطه نیاز است که شهرک های صنعتی و تولیدکنندگان خرما، همکاری لازم را داشته باشند.
7440/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.