به گزارش ایرنا ، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی شامگاه چهارشنبه در این آیین گفت: بابت هر یک کیلو وات ساعت برق حاصل از انرژی های سه گانه از جمله برق تولیدی از نفت خام و گاز 607 تومان پرداخت می کنیم در حالی که یک کیلو وات ساعت برق حاصل از انرژی خورشیدی را با 400 تومان می توان خریداری کرد.
علیرضا محجوب افزود: نفت خام و گاز و دیگر انرژی ها جایگزین ندارد ولی انرژی خورشیدی هر روز تجدید می شود لذا منابع خدادادی را با هزینه های کمتر می توان تبدیل به برق کرد.
وی بیان کرد: امروز نیروگاه خورشیدی 100 کیلو واتی در این دانشگاه به بهره برداری رسید و فاز دوم این پروژه نیز در مقیاس 500 کیلو وات هم آغاز شد که با اعتبار 50 میلیارد ریال در آینده نزدیک به بهره برداری خواهد رسید.
محجوب ادامه داد : فاز سوم این پروژه به یک مگاوات خواهد رسید که در آینده می توان بین 20 تا 30 مگاوات برق در دانشگاه کار رفسنجان برق برداشت و درآمدزایی کرد.
وی همچنین یاد مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی را گرامی داشت و وی را از جمله افراد متفکر و افتخار منطقه رفسنجان و کشور خواند و ادامه داد: تجاری سازی باید در دانشگاهها صورت گیرد لذا امروز تفکر کارساز بشر در منطقه رفسنجان بسیار کارآمد است.
نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: یکی از بزرگترین جنگل های دست کاشت که بر روی نقشه های هوایی خودنمایی می کند در رفسنجان است و این اثر بزرگ ثبت شده حاصل تلاش افراد متفکر این منطقه است.
محجوب خاطرنشان کرد: امید می رود در رفسنجان که حجم بارش ها کم است و روزهای آفتابی زیادی دارد با ایجاد نیروگاههای خورشیدی باعث توفیق رونق و بهروزی منطقه باشد.
مدیر پروژه نیروگاه خورشیدی دانشگاه کار رفسنجان هم در این آیین گفت: هر گاه در جامعه ای رونق اقتصادی به عنوان یک الگو پیاده شود باید بدانیم که نخبگان در آن جامعه ایده ای را تجاری سازی کرده اند.
علیرضا سلیمانی افزود: تهدیدات اقلیمی ( خشکسالی ها، کمبود منابع آبی و ...) در رفسنجان بزرگترین خطر و تهدید است لذا از آنجایی که در این منطقه تعداد روزهای آفتابی بیش از 300 روز در سال می باشد می توان از این ظرفیت در تولید برق و خلق ثروت استفاده کرد.
وی ادامه داد: قبلا در رفسنجان کشاورزی پایدار بوده اما با بروز خشکسالی ها تولید این محصول کاهش یافته و اقتصاد این منطقه به خطر افتاده و جوابگو نیست لذا رفسنجان جای مناسبی برای ایجاد نیروگاههای خورشیدی و تولید برق است.
سلیمانی بیان کرد: شدت تابش نور خورشید در رفسنجان 5.7 کیلو وات در ساعت است و یکی از نقاط برتر در کشور در این حوزه انرژی بشماره می رود .
وی گفت: سازماندهی یک ایده برای کسب سود یعنی تجاری سازی لذا از هر سه هزار ایده دانشجویی در کشور یک ایده تبدیل به تجاری سازی و فرصت و خلق ثروت می شود در حالی که می توان ایده ها را تبدیل به فرصت کرد و از حالت تحریم درامد.
سلیمانی خاطرنشان کرد: اگر هر خانواده رفسنجانی یک کیلو وات برق تولید کند می توان اقتصادی پویا در این منطقه را شاهد باشیم.
*17 کیلو وات برق از انرژی خورشیدی در مصلی رفسنجان تولید می شود
امام جمعه رفسنجان هم در این آیین با اشاره به اهمیت استفاده ازانرژی خورشیدی گفت : قسمتی از زمین مصلی رفسنجان به تولید برق از انرژی خورشیدی اختصاص داده شده که 17کیلو وات برق تولید می کند.
حجت الاسلام عباس رمضانی پور افزود: در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان هم نیروگاه 6 مگاواتی برق وارد مدار شده ضمن اینکه در شهرک صنعتی این شهرستان و دانشگاه ولیعصر رفسنجان هم این پنل های خورشیدی در حال تولید برق هستند.
وی تصریح کرد: این پتانسیل و حرکت به سمت تولید برق از انرژی خورشیدی در رفسنجان وجود دارد و اشتغال باید از دانشگاهها سرچشمه گیرد .
حجت الاسلام رمضانی پور خاطرنشان کرد: سالانه برق مورد نیاز کشور به میزان 50 هزار مگاوات است که می توان بین 200 تا 300 هزار مگاوات برق از انرژی خورشیدی تولید و مازاد بر مصرف را به کشورهای همسایه صادر کرد.
رفسنجان در 110 کیلومتری کرمان قرار دارد.
7433/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.