به گزارش ایرنا جنوب کرمان دارای ظرفیت های زیادی در بخش کشاورزی است ولی متاسفانه سمت و سوی نوع محصولات کشت شده در این منطقه به صورت تکراری و سنتی بوده که این اتفاق باعث عقب ماندگی کشاورزی در منطقه شده است.
در زمینه کشاورزی باید علاوه بر توجه به مراحل کاشت، داشت و برداشت به مقوله مهم بازاریابی و سلیقه مشتری توجه کرد چرا که بی توجهی به این مساله تمامی زحمات کشاورز را به هدر می دهد.
کشاورزان جنوب کرمان سال های متوالی به دلایل علمی و بروز نشدن این بخش، خسارات زیادی را متحمل می شوند که امروز ثابت شده این مساله با بازاریابی مناسب برطرف می شود.
همچنین استفاده از تکنولوژی های جدید طی سالهای اخیر تحول شگرفی در بهره وری بخش کشاورزی ایجاد کرده به گونه ای که امروز تاثیر آن در تقویت و پایداری اقتصاد کشاورزی جنوب کرمان غیر قابل انکار است.
پس می طلبد قبل از تولید یک محصول کشاورزی، نیاز بازار را مورد بررسی قرار دهیم تا متحمل ضرر نشویم.
*کاشت چغندر قند پاییزه برای نخستین بار در جنوب کرمان
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: عملیات اجرایی کاشت چغندر قند پاییزه در سطح 400 هکتار و هدف گذاری 30 هزار تن تولید برای نخستین مرتبه به صورت تجاری در این منطقه آغاز شده است.
فرامرز رستگاری افزود: کشت این نوع محصول در زمینه سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی و در جهت مدیریت و اصلاح الگوی کاشت با تاکید بر مصرف بهینه آب و پتانسیل منحصر به فرد جنوب کرمان در تولید خارج از فصل محصولات زراعی، کلید خورد.
وی اظهار داشت: برای اجرای هرچه مطلوب تر طرح کشت چغندر قند با جلب مشارکت یکی از کشاورزان پیشرو و نمونه غیربومی در این زمینه و عقد قرارداد تضمین خرید توسط کارخانجات استان های همجوار، تحقق این مهم در دستور کار و اولویت قرار گرفت.
مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان گفت: به منظور حصول عملکرد و تولید دلخواه و مشورت محققان برای کاشت، از ارقام هیبرید خارجی پالما و ویکو استفاده شده و همچنین سطوح کاشت به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده است.
وی بیان کرد: با توجه به سوابق تحقیقات انجام شده در منطقه و استان های هم اقلیم و نتایج عملکردهای بالا توأم با عیار قابل توجه و مطلوب، امید است با تحقق اهداف کمی پیش بینی شده، بتوانیم در جهت اصلاح الگوی کشت منطقه و حتی فراهم کردن زمینه توسعه صنعت فرآوری محصولات کشاورزی در آینده گامی موثر برداریم.
** کشت چغندر قند برای خودکفا شدن کشور در تولید این محصول
بازاریاب کشاورزی جنوب کرمان گفت: کاشت چغندر قند گامی مهم در جهت تولید ملی و خودکفایی ملی است تا از واردات شکر به کشور جلوگیری شود.
جلیل ذولفقاری افزود: چغندر قند یکی از محصولات اساسی و ماده اولیه صنایع قند و شکر استان بوده و به لحاظ اقتصادی و اشتغالزایی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی ادامه داد: مسلما واردات شکر، به واسطه کشت چغندر قند بسیار کاهش یافته و از خروج ارز از کشور جلوگیری می شود.
این فعال اقتصادی اظهار داشت: کشت چغندر قند به جهت ارتباط با صنعت، اشتغالزایی و ایجاد ارزش افزوده مناسب برای کشاورزان، از اهمیت و استقبال مناسبی برخوردار است.
*** برای خرید محصولات کشاورزی تعهد محضری داده می شود
مدیر پایانه صادراتی لتروک در شهرستان عنبرآباد نیز گفت: با توجه به ضررهای پی ‌در پی کشاورزان جنوبی و همچنین شناختی که از بعضی بازارهای خارجی مانند روسیه داشتیم به دنبال این بودیم تا کشت جایگزین را در منطقه رواج دهیم، بنابراین تصمیم به راه‌اندازی این پایانه گرفتیم.
میثم عارفی افزود: همه محصولاتی که تولید می‌شود و قابلیت صادرات دارد را از صفر تا صد شامل خرید کالا، بسته‌بندی و پالت‌بندی در این پایانه انجام و کالاها توسط ماشین‌های یخچال‌دار به روسیه ارسال می‌شوند و تا مرحله پایانی تحویل در بازارهای روسیه با کشاورزان همراه هستیم.
عارفی اظهار داشت: امیدواریم افرادی که بنیه قوی‌تری دارند به این سمت بیایند تا کار بنیادینی انجام شود چرا که بازارهای خارجی شناسایی شده و این سرمایه گذاری ریسک ندارد و ضرری متوجه صادرکننده و کشاورز نیست.
*** سازگاری چغندر قند با اقلیم جنوب کرمان
کارشناس کشاورزی جنوب کرمان هم گفت: چغندر قند نسبت به شرایط مختلف محیطی دارای سازگاری نسبتا زیادی بوده و این محصول قابلیت کشت در جنوب کرمان را دارد.
فاطمه السادات موسوی افزود: این محصول نسبت به سرما، گرما، شوری و خشکی تحمل خوبی دارد و با این حال برای رسیدن به حداکثر عملکرد، لازم است برای کشت آن همانند سایر گیاهان زراعی، بهترین شرایط رشد را فراهم کرد.
وی به روش های کشت چغندر قند اشاره کرد و گفت: کشت این محصول به روشهای سنتی، مکانیزه و نشایی صورت می گیرد.
موسوی افزود: در روش سنتی (کرتی) چغندر در سطحی صاف و با مصرف زیاد آب کشت می شود که با توجه به وضعیت کم آبی، این نوع کشت مقرون به صرفه نیست.
وی بهترین کشت چغندر را روش مکانیزه (جدید) برشمرد و گفت: در این روش، بذرهای چغندر قند در وسط و یا طرفین پشته ها کشت می گردند و به روش نشتی و یا بارانی آبیاری می شوند.
وی ادامه داد: در روش کشت مکانیزه برای یک هکتار چغندرکاری، حدود 3-2 کیلوگرم بذر با قوه نامیه حداقل 90 درصد نیاز است که در فاصله خطوط 50 سانتیمتر و فاصله بذور 8-4 سانتیمتر و در عمق 2 تا 3 سانتیمتر کشت می شوند و در شرایطی که وضعیت زمین برای کشت این بذرها مناسب نباشد، از بذور چند جوانه ای استفاده می شود که در مورد اخیر، حداکثر 12-10 کیلوگرم بذر نیاز خواهد بود.
تجربه نشان داده که تولید سنتی محصولات کشاورزی، نه تنها برای کشاورز، سود چندانی ندارد بلکه خسارت های غیر قابل جبرانی به منابع آب وارد می کند و در نتیجه، باید با استفاده از نظر کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی و همچنین مشورت با فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی، به کشت محصولات کم آب بر و پر فایده ورود کنیم.
جنوب کرمان یک سوم مساحت این استان را به خود اختصاص داده و سالانه بیش از چهار و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی از این منطقه به نقاط مختلف کشور و خارج از کشور صادر می شود.
گزارش : هادی شفیعی مجاز
7450/7429/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.