مردمان غیور دیار کریمان،آرامش و سکوت را از کویر زیبا و جهانی خود آموخته اند و در جدال و آشتی بازی های روزگار و طبیعت، چون فولاد آبدیده شده اند و نامشان در قله های صبر و استقامت می درخشد اما پائین بودن فرهنگ مطالبه گری این مردمان صبور و آرام، موجب شده این استان در سطح کشوری تاحدودی از جایگاه اصلی خود فاصله بگیرد.
اما در عصری که با وجود پیشرفت های تکنولوژی و فن آوری، بسیاری از درخواست ها از فضای حقیقی به فضاهای مجازی کوچ کرده اند، نیاز است که مطالبه گری صحیح و قانونمند بین مردمان این سرزمین هر چه بیشتر رشد کند تا جوانه های آن زندگی کرمانیان را به سوی تحولی مثبت بدرقه کند.
اگر مطالبه گری اجتماعی به معنای حقیقی به عنوان اراده عمومی برای متقاعد کردن سازمان ها و نهادهای اجتماعی به منظور احقاق حقوق شهروندی تعریف شود، که نه تنها به بهزیستی اجتماعی کمک می‌کند بلکه زمینه عدالت اجتماعی گسترده را نیز فراهم می‌کند، باید به این باور رسید که کرمانیان در پس نجابت یا عدم مطالبه گری خود، بسیاری از حقوق خود را از دست می دهند.
بردباری و صبوری، تقدیر گرایی و رضایت به وضع موجود، اعتقاد به قسمت، انعطاف پذیری، انزوای اجتماعی،احساس بی قدرتی و ناتوانی و انداختن مسئولیت بر گردن دیگران از جمله دلایل عدم مطالبه گری مردم است و این موضوع تا جایی پیش رفته که برخی مسئولان دلسوز این استان نیز از این موضوع اظهار ناراحتی کرده و خواستار توسعه روحیه مطالبه گری مردم شده اند .
به یقین، فرهنگ مطالبه‌گری فرهنگ خردمندانه است و مطالبه‌گر، درخواست خود را خردمندی و با قلم بیان می‌کند نه اینکه با سنگ وارد شده و شیشه ها را بشکند و از جمله محاسن این روحیه به عنوان یک پدیده‌ اجتماعی، همانا کنترل و نظارت بر عملکرد مسئولان است که وظیفه اصلی آنان علاوه بر تدبیر و برنامه‌ریزی برای ایجاد رفاه و امنیت جامعه، مهیا نمودن بستر رشد با نگاهی توسعه محور است.
لیکن از آنجا که مطالبه گری در درون خود نوعی آرمانگرایی را نمایندگی می کند و جامعه بدون مطالبه، جامعه ای مرده و بدون آرمان است، لازم است که با راهکارهای اساسی فرهنگ مطالبه گری مردم را افزایش داد.
تدبیر گرایی، افزایش سطح سواد و دانش جامعه، اطلاع رسانی دقیق به مردم و نقدپذیری مسئولان از راه هایی است که فرهنگ مطالبه گری را در جامعه ارتقا می بخشد.
به یقین وجود رسانه های توانمند و مطالبه گر نیز راه را برای مطالبه گری و همراهی مردم در این زمینه فراهم می سازد زیرا بررسی ها و تحقیقات انجام شده نشان از این دارد که مردم هر منطقه از کشور که حضور پررنگتری در توسعه سیاسی کشور داشته اند و مطالبه گر بوده اند بطور ویژه توانسته اند در رفاه و آبادانی شهر و آبادی خود گام بردارند لذا می طلبد که همه ما دست به دست هم دهیم ودر توسعه همه جانبه شهر و کشور خود تلاش کنیم.
خبرنگار ایرنا در مرکز کرمان*
7420/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.