محمدرضا پورابراهیمی روز پنجشنبه در جریان بازدید از سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی استان کرمان با بیان اینکه استانی برگزار شدن انتخابات حسن ها و عیوبی دارد اظهار داشت: در حال حاضر ماموریت های نمایندگان در مجلس شورای اسلامی در جایگاه خود قرار ندارد.
وی ادامه داد: یعنی آن چیزی که مطالبه مردم است و در قانون نیز به آن تاکید شده و آن وظیفه تدوین قوانین مناسب و نظارت برآن و نظارت بر امور کشور است که این مهم از نماینده انتظار می رود.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: در دنیا نیز از نماینده همین انتظار می رود اما در ایران خواسته یا ناخواسته رسم شده نماینده امور جاری و قانون گذاری را رسیدگی و پیگیری کند و این یکی از اشکالات اساسی است.
وی اظهار داشت: ظرفیت های نمایندگان به جای اینکه ملی باشد محلی شده و ما از نماینده انتظار داریم در تراز ملی با رویکرد منطقه ای و شهرستانی ورود پیدا کرده اما با تراز ملی تصمیم گیری کنند.
پورابراهیمی تصریح کرد: اقداماتی که بعد از انقلاب تا امروز انجام شده این بوده که گاهی نماینده بین منافع ملی و منافع منطقه و شهری خودش تعارض هایی می بیند و در این تعارض ها به دلیل اینکه باید مستقیما به رویکرد منطقه ای خود می پرداخته منافع ملی را کنار گذاشته است و این چالشی برای انقلاب و کشور بشمار می رود.
وی اظهار داشت: استانی شدن انتخابات مجلس می تواند چند پله جایگاه نمایندگان را ارتقا بخشد و در نتیجه افرادی می توانند به عنوان نماینده انتخاب شوند که در حوزه ملی و استانی تاثیرگذارتر باشند.
پورابراهیمی ادامه داد: این امر ظرفیت انتخاب را افزایش و نماد اکثریت و آرا اکثریت را افزایش و میزان خطا در تصمیم های مردم و انتخاب را کاهش می دهد.
وی تصریح کرد: اما این موضوع پیامدهایی هم دارد و یکی از این تبعات این است که مناطق کوچک و روستاها و مناطق محروم به فراموشی سپرده خواهند شد و در نتیجه دسترسی مردم به نماینده کاهش پیدا کرده گرچه نماینده قطعا به روستاها نیز سر می زند.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی همچنین کاهش مشارکت مردم در انتخابات نیز یکی دیگر از مشکلات استانی بودن انتخابات برشمرد و تصریح کرد :برغم معایب یاد دشه ولی به این طرح نظر مثبت دارد و باید روش و راهکارهایی برای برطرف کردن عیوب این طرح ارائه کرد.
3029/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.