مهدی حسینی نژاد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: افزایش قیمت تجهیزات وارداتی و حجم سرمایه گذاری بیش از چهار هزار میلیارد تومان، پتروشیمی فجر کرمان را دچار چالش کرده است.
وی ادامه داد: برای جبران این خلاء و تامین اعتبارات این واحد صنعتی اکنون در مرحله رایزنی با شرکت های مادر و بزرگ استان کرمان هستیم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با بیان اینکه کارخانه پتروشیمی از نیازهای این استان است گفت: صادرات غیر نفتی در سال های 96 و 95 بیش از 44 میلیارد دلار بوده و بیش از 24 میلیارد دلار از این میزان مربوط به پتروشیمی است که در کرمان کارخانه ندارد.
وی افزود: به دلیل برخی ایده های کارشناسی و دیدگاه کمبود آب تاکنون توجهی جدی در استان کرمان به پتروشیمی نشده در حالی که از مجموع 6.3 میلیارد مترمکعب آب مصرفی این استان تنها یک درصد در صنعت هزینه می شود.
حسینی نژاد تصریح کرد: پتروشیمی و صنایع فراوری در استان کرمان با سیاست های اقتصاد مقاومتی و سند آمایش، در پایان سال 1404 به چرخه تولید می رسند و در این زمان نیز کمتر از 177 میلیون مترمکعب آب برای مصرف نیاز دارند که در مقابل آب مصرفی در حوزه کشاورزی بسیار ناچیز است.
وی ادامه داد: همچنین آب مصرفی صنایع و معادن استان بزودی از خلیج فارس و دریای عمان تامین می شود لذا چالشی در این حوزه برای صنعت وجود ندارد و با نگاهی ویژه ضعف کرمان در نداشتن پتروشیمی جبران خواهد شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: در این زمینه 2 پروژه بزرگ پتروشیمی کرمان و فجر را در استان کرمان کلید زدیم و ضمن پیگیری مراحل اجرای فاز عملیاتی و زیرساخت های پتروشیمی فجر، مجوزهای زیست محیطی و تامین خوراک آن نیز محیا شده است.
وی اظهار داشت: با تامین سرمایه گذاری از طریق شرکت های بزرگ و مادر استان، این کارخانجات به چرخه تولید استان کرمان وارد می شود.
کشور ایران با برخورداری از ذخایر و منابع بسیار غنی نفت و گاز، ظرفیت بسیار عظیمی برای ایجاد و استفاده از صنعت استراتژیک پتروشیمی در جهان دارد که استان کرمان با وجود پتانسیل های معدنی، کشاورزی، صنعتی، گردشگری و غیره از مزایای دیگر منابع و ظرفیت های ملی کمتر برخوردار بوده است.
احداث طرح ایجاد صنعت پتروشمی در استان کرمان به اواخر دولت یازدهم بر می گردد و با پیگیری های مسئولان وقت مجوز 2 پتروشیمی برای این استان صادر شد و حتی تا مرحله صدور مجوز خوراک برای پتروشیمی فجر کرمان پیش رفت.
3029/7420
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.