فیروزه نجف پور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بسیاری از این کودکان مفهوم ازدواج را درک نمی کنند و در کمتر مواردی دختران کم سن و سال درک نسبتا صحیحی از ازدواج دارند.
وی اظهار داشت: گاهی فرد ممکن است مفهوم ازدواج را بداند اما از اساس و شالوده تشکیل خانواده بی اطلاع باشد که این امر مشکلات فراوانی را در پی دارد.
نجف پور تاکید کرد: معمولا مردهایی که با دختر بچه ها ازدواج می کنند سن های بالای 30 سال دارند که این خود معضلی برای این کودکان است.
وی به بارداری های زودهنگام کودکانی که زود ازدواج می کنند نیز به عنوان یک آسیب اشاره کرد و اظهار داشت: علاوه بر بروز مشکلات جسمانی به دلیل نداشتن تجربه فرزندان این افراد نیز با مشکلاتی روبرو هستند.
این کارشناس باز ماندن از تحصیل کودکانی که زودهنگام ازدواج می کنند را معضلی دیگر برشمرد و گفت: معمولا قبل از ازدواج همسران قول اجازه ادامه تحصیل را به این کودکان می دهند اما به دلایل زیادی از جمله بچه دار شدن این کودکان از درس خواندن باز می مانند.
وی با تاکید بر اینکه دخترانی که زودهنگام و در سنین پایین ازدواج می کنند به دلیل نا آگاهی از شیوه های پیشگیری از بارداری خیلی زود باردار می شوند و البته به دلیل کوچک بودن جثه دچار زایمان های زودرس و آسیب مترتب از این امر می شوند.
نجف پور با تاکید بر اینکه بیشتر افرادی که فرزندان خود را در سنین کودکی مجبور به ازدواج می کنند از نظر مالی مشکل دارند و در تامین معاش خانواده خود مانده اند لذا فقر غذایی در این کودکان در زمان بارداری بیشتر خود را نشان می دهد.
وی تاکید کرد: حتی برخی اوقات مواردی را نیز داشته ایم که دخترانی که به زور به عقد مردان میانسال و مسن در آمده اند به دلایل مختلف از خانه حتی با بارداری فرار کرده اند و متاسفانه در برخی موارد مورد تجاوز قرار گرفته اند.
نجف پور گفت: گاهی کودکانی که زود هنگام ازدواج می کنند دست به خودکشی می زنند و علت اصلی آن ازدواج به اصرار دیگران و البته ناتوانی در برآورده کردن نیاز همسرانشان به عنوان مرد بالغ است.
وی ادامه داد: اینگونه کودکان شرایط همسرداری و توقعات همسران خود را نمی دانند لذا گاها دست به خودکشی و فرار از خانه می زنند.
نجف پور تصریح کرد: بیشتر این کودکان توسط همسران خود مورد خشونت قرار می گیرند و به مرور زمان دچار مشکلاتی چون افسردگی و گاهی اعتیاد می شوند.
وی با تاکید بر اینکه کودکانی که زودهنگام ازدواج می کنند بیشتر دچار آسیب های اجتماعی می شوند اظهار داشت: اختلات روانی، طلاق، اعتیاد، فرار ودیگر آسیب های اجتماعی از آن جمله است.
به گفته این کارشناس هر چند هنوز ازدواج زودهنگام در شاخص های آسیب های اجتماعی به عنوان آسیب شناخته نشده است لذا کارشناسان این مجموعه آن را به عنوان کودک آزاری ثبت می کنند.
وی فرار، اعتیاد، همسرآزاری، کودک آزاری، روابط نامشروع، بیکاری، سالمندآزاری، خشونت های خانگی، خودکشی و طلاق را گونه های آسیب های اجتماعی عنوان کرد و گفت: جامعه ما ازدواج زودهنگام را به عنوان آسیب نمی شناسند.
وی افزود: سال گذشته حدود 155 مورد کودک آزاری در استان کرمان ثبت شده که حدود 15 مورد از این تعداد ازدواج زودهنگام بوده که در آمارها با عنوان کودک آزاری ثبت شده است.
3029/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.