به گزارش ایرنا، از زمان آغاز به کار طرح های عمرانی در کرمان علاوه بر نصب روزشمار معکوس افتتاح طرح، بخصوص در میدان آزادی به عنوان اصلی ترین میدان شهر کرمان، قول و وعده هایی نیز از سوی مسئولان در راستای افتتاح طرح ها عنوان می شد که البته تقریبا بخش زیادی از آنها به وقوع نمی پیوست.
کرمانی ها بعد از آغاز طرح های عمرانی به طور همزمان و با اراده دولتمردان مشکلات عدیده رفت و آمد، ترافیک و البته کوچه های جایگزین مسیرهای اصلی را با وجود آسفالت های نامناسب به جان خریدند و در انتظار روزگاری بهتر با اجرا کنندگان طرح ها به نوعی همراهی کردند.
اما انگار این انتظار سنگین نمی خواست به سر آید، خبرنگاران هر روز به نقل مسئولان، خبری جدید را برای افتتاح طرح ها عنوان می کردند که مرهمی بر زخم های دل کرمانی ها بود.
حالا حتی مسافرانی که سالانه گذارشان به کرمان می رسد از اینهمه تعلل در اتمام طرح های عمران شهری گلایه دارند و در تعجب هستند.
اینک کرمان به عنوان یک کلان شهر، چشم به راه اتمام پروژه های شهری است که چند سالی است از زمان آغازین انها می گذرد و وارد فاز استهلاک سرمایه شده است .
سرپرست استانداری کرمان تابستان سال جاری به تعامل دولت با شهرداری، قرارگاه خاتم الانبیاء و سایر دستگاه های مربوطه در راستای افتتاح میدان آزادی این شهر اشاره می کند و می گوید: مقرر شد این پروژه تا پایان مهرماه سال جاری به بهره برداری برسد.
وعده ای که به دلایل زیادی نه تنها در مهرماه که اکنون در آبان ماه هم محقق نشده است.
محمدجواد فدائی، اتمام و بهره برداری از پروژه های شهری را یکی از درخواست های مهم مردم قلمداد می کند و تاکید دارد؛ عملیات اجرایی این پروژه ها باید در اسرع وقت به اتمام برسد.
البته این تاکیدها نتیجه هایی را نیز در بر داشته، مثلا پل ورودی شهرک سیدی طبق وعده قرار بود تا هشتم شهریور ماه به بهره برداری برسد که 15 روز بعد افتتاح شد.
سرپرست استانداری کرمان معتقد است، گاهی در سیستم کاری دولتی احساس می شود صاحب پروژه ها که باید آنها را پیگیری و دنبال کند، مشخص نیستند و این موضوع موجب طولانی شدن روند اجرای پروژه ها می شود.
سرپرست استانداری کرمان همچنین به اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی در این استان اشاره کرد و گفت: زمانبندی 224 پروژه اقتصاد مقاومتی در حال اجرای این استان از جمله 157 پروژه دولتی و مابقی بخش خصوص، از سوی دستگاه های متولی اعلام شود.
وی افزود: با اعلام زمانبندی پروژه های اقتصاد مقاومتی اجرای پروژه ها در نشست های مختلف پیگیری می شود که به روند اجرای این طرح ها سرعت می بخشد.
فدائی اظهار داشت: فعالیت های بسیاری توسط دستگاه های اجرایی در راستای برنامه های گفتمان سازی و بازآفرینی شهری استان کرمان انجام شده و نقدها برای رفع اشکالات و تسریع در زمان اجرای پروژه ها مطرح می شود.
سرپرست استانداری کرمان گفت: اقدام مشترک دستگاه های اجرایی در اجرای پروژه های اقتصاد مقاومتی نباید موجب موازی کاری شود زیرا نشست های اقتصاد مقاومتی باعث استفاده بهتر از اعتبارات ملی و استانی می شود.
وی عنوان کرد: ستاد بازآفرینی شهری برای اولویت بندی هزینه کرد دستگاه های اجرایی تشکیل شده و با برگزاری این نشست ها اشکالات در اجرای پروژه ها سریعتر برطرف می شود.
فدائی افزود: اخیرا شنیده می شود روند اقتصاد مقاومتی استان کرمان دچار رکود شده که مصداقی ندارد و نشست های ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی این استان و شهرستان ها طبق روال گذشته در حال برگزاری است و دال بر تحرک و پویایی است .
سرپرست استانداری کرمان با بیان اینکه مشارکت مردم، ضامن موفقیت در پروژه های شهری است، گفت: طولانی شدن طرحهای عمرانی موجب هدررفت سرمایه و استهلاک هزینه ها می شود.
وی ادامه داد: یکی از دلایل طولانی شدن پروژه ها بیش از مدت تعیین شده ناشی از ناکارآمدی سیستم و اشکال در مدیریت پروژه ها است که باید این در جهت اصلاح این امر گام برداشت.
سرپرست استانداری کرمان گفت: زندگی راحت و محیط شهری زیبا و چشم نواز دو ویژگی زندگی شهری است و در کرمان تا رسیدن به این وضعیت فاصله داریم.
وی به نامناسب بودن برخی نماسازی واحدهای مسکونی، مطلوب نبودن فضای سبز معابر اشاره کرد و ادامه داد: طراحی درست یکی از اصول دستیابی به شهر زیبا و راحت است.
فدائی با اشاره به طرح برخی مسائل درباره لزوم و ضرورت اجرای برخی پروژه های شهری، عنوان کرد: باید نتیجه مطالعات مشاور از طریق رسانه‌ ها در اختیار مردم قرار گیرد تا مردم از ابعاد اجرایی پروژه ها آگاه شوند و در صورتی که راضی نشدند مشاور در پروژه‌های بعدی نظرات اصلاحی مردم را مورد توجه ویژه قرار دهد.
** مژده شهردار کرمان
شهردار کرمان نیز مژده می دهد: پروژه های عمران شهری با اقدامات انجام شده از جمله تامین اعتبار، فعال شده و بزودی برخی از این پروژه ها به بهره برداری می رسد.
سید مهران عالم زاده از پیشرفت مطلوب 2 پروژه زیرگذر آزادی و تقاطع غیر همسطح شهید الله دادی (تقاطع ابوذر) خبر داد و افزود: با تامین اعتبار انجام شده، آهن آلات مورد نیاز زیرگذر آزادی خریداری شده و در اختیار پیمانکار پروژه قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: در مورد اجرای تاسیسات روشنایی زیرگذر آزادی نیز بزودی مراحل قانونی شامل انتشار فراخوان و برگزاری مناقصه، انجام و با سرمایه گذاری 30 میلیارد ریالی شهرداری کرمان، روشنایی پل اجرا خواهد شد.
شهردار کرمان عنوان کرد: با برنامه ریزی انجام شده زیرگذر آزادی در ایام الله دهه فجر و پل شهید الله دادی تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.
وی در زمینه عملیات اجرایی پروژه تقاطع غیر همسطح شهید الله دادی نیز گفت: فرایند ساخت و نصب سیگمنت های پل شهید الله دادی نیز بصورت مطلوب در جریان است و این پروژه بزرگ شهری تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.
حالا کرمان و کرمانی بعد از گذر سالها از زمزمه کلانشهر شدنش چشم به راه اجرای چند پروژه عمران شهری است که باید سالها قبل از این در این استان اجرایی می شدند.
گزارش : نجمه حسنی
3029/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.