به گزارش ایرنا، محمدجواد فدائی روز شنبه در کارگروه سازگاری با کم آبی استان کرمان افزود: در این نشست مقرر شد معاونت امور عمرانی استانداری برنامه های عملیاتی شهرداری ها را برای کاهش 30 درصدی آب در فضای سبز و نیز در دستگاه های اجرایی ظرف یکماه آینده دریافت کرده و جمع بندی کند.
وی بیان کرد: برنامه سازگاری با کم آبی استان باید به دستگاه های مربوطه ارسال شده و اعضای کارگروه سازگاری با کم آبی طی 10 روز آینده نظرات خود را بصورت کتبی اعلام کنند تا این برنامه در جلسه بعد کارگروه استانی سازگاری با کم آبی تصویب شده و به تهران ارسال شود.
وی گفت: باید به کیفیت برگزاری جلسات نیز باید توجه ویژه ای صورت گیرد تا خروجی مناسبی از این جلسات حاصل شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان نیز گفت: 34 هزار و 556 چاه در استان کرمان وجود دارد که از این تعداد 11 هزار حلقه چاه غیرمجاز است.
ابراهیم علیزاده افزود: بیلان منفی استان کرمان در حال حاضر 900 میلیون مترمکعب است و تا پایان برنامه ششم باید به صفر رسیده و در تا پایان برنامه هفتم نیز به آب قابل برنامه ریزی برسد که بر این اساس باید به حدود چهار میلیارد مترمکعب برسد.
وی ادامه داد: میزان بارندگی بلندمدت استان کرمان 122 میلی متر است که این میزان یک دوم میزان بارندگی بلندمدت کشور و یک پنجم میزان بارش بلندمدت دنیا است.
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون 6.4 میلیارد مترمکعب برداشت آب داریم که 94 درصد در بخش کشاورزی، پنج درصد در بخش آشامیدنی و یک درصد در بخش صنعت صرف می شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان گفت: بحرانی ترین منطقه از نظر افت سطح آب در دولت آباد است که در 10 سال اخیر یک متر کاهش داشته است.
علیزاده بیان کرد: از سال 85 تاکنون به تعداد چاه ها افزوده شده اما میزان آب برداشتی اضافه نشده و این بیانگر کاهش آب در سفره های زیرزمینی است.
وی یادآور شد: 2 میلیارد مترمکعب آب سطحی در استان کرمان وجود دارد که 580 میلیون مترمکعب آن در سدها مهار شده و در حال حاضر 300 میلیون متر ممکعب ذخیره آب در پشت سدها وجود دارد.
وی گفت: میانگین بارندگی در استان کرمان 129 میلی متر است که در سال آبی 97 - 96 این میزان 53 میلی متر و در سال زراعی 98 - 97 نیز 1.5 میلی متر بوده است.
علیزاده تصریح کرد: در حوزه آب و فاضلاب روستایی 175 روستا مشکل شوری آب دارند و 577 روستا با مشکل فلزات سنگین در آب روبرو هستند.
وی گفت: در حوزه آب و فاضلاب شهری 85 درصد مردم آب مناسبی را مصرف می کنند و 15 درصد دچار مشکل هستند اما از نظر وجود فلزات سنگین در آب، 27.9 درصد مردم از آب مناسب بهره مند هستند.
وی افزود: برنامه های استان کرمان برای کاهش برداشت پیشنهاد شده و پس از بررسی دستگاه های مربوطه و تصویب کارگروه استانی سازگاری با کم آبی به تهران ارسال می شود.
3029/7440
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.