در یادداشت این نشریه آمده است: اگر از ادعای بزرگ و خیالی، ایجاد شغل پایدار بر اساس توانایی و شایستگی شغلی کارجویان در سراسر کشور و نیز تامین نیروی انسانی ماهر و مفید کارفرمایان از این طرح معیوب عبور کنیم، پرسش جدی که مطرح است چرا در این طرحی که در آن معاونان وزارتخانه های مرتبط با حوزه اشتغال مشارکت دارند!، هزینه سنگین و بالایی بر دوش کارجویان گذاشتید.
اگر هدف فقط موضوع حل مشکلات کارجویان بود و نه منفعت طلبی، چرا کارجویانی که دارای کارت اشتغال از موسسات رسمی کاریابی کشور هستند را از پرداخت هزینه سنگین شرکت در آزمون معاف نکردید!، اعتبار کارت عضویت درکاریابی 2 ساله است و هزینه (ثبت نام و مشاوره شغلی 200 هزار ریال است) که این مبلغ قابل مقایسه با هزینه شرکت در آزمون استخدامی غیر دولتی نمی باشد.
اگر از توانایی سنجش و صحت و سقم و روش نتایج واقعی و میدانی این آزمون نیز، در تامین خواسته ها و نیاز مردم در زمینه اشتغال عبور کنیم و با سادگی بپذیریم، برگزاری یک آزمون سراسری در زمینه اشتغال ،مشکلات چند جانبه اشتغال در بخش خصوصی را مرتفع خواهد ساخت!.
ولی واقعیتی که بر روح و ماهیت اشتغال در بخش خصوصی حاکم است بیان دیگری دارد و آن این هست که قسمت اعظم فرایند، هدایت و مشاوره شغلی آن هم در بخش خصوصی و در شرایط فعلی، جنبه رو در رو ( چهره به چهره) دارد، و در غالب مستند سازی به شیوه برگزاری آزمون دورنگر نمی گنجد.
آن روی سکه را هم باید دید ،چه تضمینی بر اجرای عدالت در توزیع فرصت های شغلی بخش خصوصی بین کارجویان وجود دارد که حقوق کارجویان و کارفرمایان در آن رعایت شود.
خطر دیگری که جامعه کارفرمایان را تهدید می کند که این مشکل در یکی از استان های کشور مسبوق به سابقه است،
سوء استفاده سیاسی و یا اقتصادی و بطور فردی یا گروهی به عنوان استخدامی است که با معرفی نیروی کار از قبل گزینش و توجیه شده، به کارفرمایان، دسترسی به اطلاعات و برنامه ها شرکت های خصوصی برای مقاصد و سوءاستفاده های بعدی مهیا و حتی ممکن است با بکارگیری نیروهای آموزش دیده در زمان مناسب ،کارفرما را از قدرت تسلط بر مجموعه خودش خلع ید و شکست خواهند کرد.
به نظر می رسد بدور از هرگونه نگاه حاشیه ای و قضاوت اولیه، به آزمون استخدام غیر دولتی، لزوم هوشیاری و تدقیق بیشتر دستگاههای نظارتی، کارجویان و کارفرمایان را بر روند این آزمون بیشتر می طلبد.
پیشنهاد می شود کارجویان که اغلب آنها، در موسسات مشاوره شغلی و کاریابی های غیر دولتی با مبلغ اندک ثبت نام شدند و کارت اشتغال دریافت کردند ،بابت شرکت در هر گونه آزمون های استخدامی هزینه مجدد از آنها اخذ نشود و ارائه گواهی عضویت از سوی موسسات کاریابی استعلام شود.
همچنین برای رفع هرگونه شبهه در خصوص غیر واقعی بودن کارفرمایان متقاضی نیروی کار، ثبت نام اولیه کارفرمایان از طریق موسسات معتبر و مجوز دار کاریابی صورت پذیرد.
در پایان بنظر نمی رسد با این روش الگوی برگزاری آزمون اشتغال در بخش خصوصی گره از مشکلات اشتغال گشوده شود، بلکه باعث سرگردانی بیشتر و اتلاف وقت و هزینه مردم، ترویج بی اعتمادی در بازار کار نسبت به مسئولان خواهد شد.
7420/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.