به گزارش ایرنا ، سردار علی کارنما شامگاه دوشنبه در دیدار صمیمانه جمعی از اعضای کانون سنگرسازان بی سنگر با سرپرست استانداری کرمان افزود: نقش جهاد سازندگی در دوران دفاع مقدس بسیار پررنگ بود و نامی آشنا برای عشایر، روستاییان و کویر نشینان کشور است و این ارگان نوای دلنشین به عمق تمامی انسان های پاک سرشت ایران بود.
وی ادامه داد: همزمان با آغاز جنگ تحمیلی جهاد سازندگی در مساجد، مدارس، ادارات فراخوان داد و عده ای نیروی آزاد مراجعه کردند و به همراه گروهی از کارمندان این اداره و نیروهای داوطلب دانشجو و دانش آموزان به عنوان بسیج به جبهه اعزام شدند.
رئیس هیات اُمنای کانون سنگرسازان بی سنگر استان کرمان گفت: از سال 60 فعالیت و حضور جهاد سازندگی به عنوان ستاد پشتیبانی و مهندسی این ارگان در جنگ تحمیلی کلید خورد و با وجود داشتن مهندسی جنگ، تمامی افراد به راحتی نظرات و ایده ها را در مورد جنگ ارائه می کردند که موجب ابتکار و خلاقیت توسط کشور شده بود.
وی عنوان کرد: بخشی از خلاقیت های بارز مهندسی رزمی جهاد سازندگی ساخت پل شناور خیبر و این پل همچنان در دنیا بی نظیر است، ساخت جاده در عملیات طریق القدس که موجب موفقیت عملیات و گرفتن بستان توسط رزمندگان شد.
سردار کارنما افزود: برای مقابله با توانایی لجستیک عراق و جلوگیری از تصرف اهواز جهاد سازندگی اقدام به ساخت کانال پر آب کرد، زدن خاکریز و سنگرهای متعدد در دفاع مقدس، ساخت نخستین موشک جنگ توسط جهاد سازندگی، احداث پل بعثت در رودخانه خروشان اروند نیز یکی از بزرگترین ابتکارات در فتح فاو و عملیات والفجر هشت بود.
این فرمانده دوران دفاع مقدس ابراز کرد: توانایی جهاد سازندگی در بخش مهندسی بیش از بخش مردمی بود زیرا مهندسی جنگ را برعهده گرفته بود و یگان های رزمی این ارگان قبل و بعد از عملیات نیز برای آماده سازی زمینه عملیات ها فعالیت داشتند.
وی یادآور شد: جهاد سازندگی حدود سه هزار شهید تقدیم کشور و انقلاب اسلامی کرده و سهم تیپ مهندسی کرمان 130 شهید، بیش از یکهزار جانباز و 14 نفر آزاده بوده است.
سردار کارنما گفت: تیپ مهندسی جهاد سازندگی استان کرمان بیش از 20 هزار نیرو به جبهه های نبرد اعزام کرده است و عمده این نیروها داوطلب بودند.
وی افزود: جهاد سازندگی از سال 64 در قالب یگان های رزم وارد و جهاد کرمان به عنوان تیپ مثبت اعلام شد و در تمامی عملیات ها به خصوص عملیات های خیبر(با حفر خاکریز) و کربلای 10 به طور ویژه و بسیار موثر عمل کرد.
رئیس هیات اُمنای کانون سنگرسازان بی سنگر استان کرمان تاکید کرد: مهندسی رزمی جهاد سازندگی امروز به جهاد نصر انتقال داده شده و جهاد نصر کرمان رتبه نخست کشور را در بخش صنعت، اقتصاد و عمران برعهده دارد و بسیاری از مدیران آن از رزمندگان جنگ تحمیلی هستند.
وی با اشاره به برگزاری یادواره سنگر سازان بی سنگر گفت: هرسال یادواره شهدا برگزار می شود و کشور به این جو نیازمند است و امسال نیز این همایش در سطح جنوب شرق کشور برگزار می شود که فضای معنوی دوران دفاع مقدس را با معرفی رزمندگان مهندسی جنگ جهاد سازندگی نمایش می دهد.
**تجربه جهادگران دفاع مقدس به تعالی توسعه کمک می کند
سرپرست استانداری کرمان هم در این دیدار گفت: تجربیات و دیدگاه های جهادگران عرصه سازندگی در دوران دفاع مقدس می تواند به تعالی و توسعه استان کمک کند.
محمد جواد فدائی با ذکر خاطراتی از حضور خود در جهاد سازندگی، افزود: جهاد سازندگی تجربه ای بسیار خوب در ساخت و آبادانی این کشور و به خصوص فعالیت در دوران دفاع مقدس بود و برگزاری همایش های این چنینی، امکان مقایسه وضعیت موجود با وضعیت سابق و استفاده از تجربیات گذشته را فراهم می کند.
همایش سنگر سازان بی سنگر استان کرمان فردا چهارشنبه از ساعت هشت صبح در حسینیه ثارالله کرمان با حضور فرماندهان ملی دفاع مقدس آغاز خواهد شد.
7420/5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.