به گزارش ایرنا، کارشناسان آب مدتهاست که به طور مداوم بر این مساله تاکید دارند که بیش از 90 درصد آب کشور در بخش کشاورزی و کمتر از 10 درصد در بخش شرب مصرف می شود و این آمار نسبت به کشورهای پیشرفته بسیار بالا و نگران کننده است چرا که در آن کشورها تنها 37 درصد آب‌های شیرین صرف کشاورزی می‌شود.
متاسفانه آب زیادی در بخش کشاورزی کشور صرف می شود که نیازمند توجه علمی برای تغییر این رویکرد در کشاورزی هستیم و ناگفته نماند که برخی از کارشناسان بخش کشاورزی هم بر این باورند که حدود 65 درصد آب سدها به مصرف کشاورزی می رسد و اینگونه عنوان می کنند که شرکت آب منطقه ای، مصرف آب کشاورزی را از پشت دریچه سدها محاسبه می کند در حالی که باید میزان مصرف آب کشاورزی را از لحظه تحویل آب به کشاورز محاسبه کرد که البته این موضوع هم در جای خود، قابل بحث است اما باید ببینیم چگونه می توانیم همین آب موجود را به صورت بهینه مصرف کنیم.
بسیاری از فعالان بخش کشاورزی اعتقاد دارند که دولت تدبیر و امید طی سالهای اخیر خدمات زیادی را در بخش آبیاری تحت فشار، تغییر الگوی کشت همچون کشت به صورت نشاء و گلخانه ای انجام داده که حرکت خوبی در جهت بهینه کردن مصرف آب در بخش کشاورزی به شمار می رود و از آنجا که امروز مساله جنگ آب مطرح است می طلبد استراتژی کشت نشاء که تاثیر زیادی در کاهش مصرف آب کشاورزی دارد در دستور کار قرار گیرد.
** انتقال نشاء محصولات گلخانه ای در جنوب کرمان عملیاتی شد
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تولید نشاء از نیمه دوم مرداد ماه آغاز و از نیمه دوم شهریورماه سال جاری عملیات انتقال نشاء های تولیدی به محل گلخانه های اصلی این منطقه انجام شد.
علی شریف افزود: این نوع کشت با هدف کاهش مصرف آب و افزایش بهره وری تولید، در دستور قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: نیمه دوم مردادماه سال جاری عملیات تولید نشاء در سطح 11 هزار مترمربع از گلخانه های هفت شهرستان جنوب استان کرمان آغاز شد و کشاورزان اقدام به کشت بذر انواع محصولات گلخانه ای شامل فلفل، بادمجان و گوجه فرنگی کردند و در نتیجه این اقدام افزون بر پنج میلیون نشاء تولید شد.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان اظهار داشت: از این میزان تولید نشاء در منطقه جنوب کرمان، 200 هکتار از گلخانه های این منطقه به صورت نشا کاری زیر کشت رفت.
وی ادامه داد: امسال با کشت نشاء در منطقه جنوب کرمان سبب صرفه جویی آب در هر هکتار تا میزان 2 هزار متر مکعب می شود.
**کشاورزان از کشت نشاء استفاده کنند
عضو هیات علمی رشته کشاورزی دانشگاه پیام نور جیرفت در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: نشاء، عاری از آفات و بیماری ها است که معمولا دارای 4 الی 6 برگ بوده که در محیطی مناسب رشد نموده که به مجرد بهبود شرایط آب و هوایی مزرعه و یا آماده شدن گلخانه به آنجا منتقل خواهد شد.
فاطمه السادات حسینی افزود: اصطلاح نشاء کاری به پرورش گیاهان کوچک در ظروف کشت خاص یا نواحی خاصی از مزرعه گفته می شود که بعداً به مکان هایی منتقل می شوند که در آنجا فرآورده قابل برداشت را تولید خواهند کرد.
وی تصریح کرد: هدف از تولید نشاء، محصول زودرس، کاهش زمان تولید و تولید 2 یا چند مرتبه محصول در طول یک فصل رشد، از نشاء است.
به گفته این کارشناس تولید نشاء در محیط های کنترل شده، این مزیت را دارد که از تنش های محیطی، عوامل بیماری زا، آفات و امراض مصون هستند.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: کوتاهتر شدن دوره پرورش گیاهان، تولید و عرضه محصول به بازار پیش از موعد (زودرسی)، یکنواختی بیشتر در محصول، امکان کنترل بهتر در مراحل داشت، استفاده بهینه از فضای زمین، مدیریت مطلوب تر آفات و بیماری ها، نیاز به بذر کمتر، امکان استفاده از فصل رشد به مدت بیشتر، بالاتر بودن کیفیت گیاهان به دست آمده وامکان انتخاب گیاهان قوی و سالم جهت کاشت از دیگر مزایای این نوع از کشت است.
**کشت نشاء توجیه اقتصادی بیشتری دارد
کارشناس کشاورزی هم گفت: کشت نشاء سبب بهره وری و سود بیشتر کشاورز می شود از این رو این کشت به کشاورزان و به ویژه گلخانه داران توصیه می شود.
حسین مسلمی افزود: کشاورزان باید از کشت های سنتی و پر مصرف آب با بهره وری کم به سمت کشت های جدید با بهره وری بیشتر حرکت کنند تا سود بیشتری نصیب آن ها شود.
کشاورز نمونه جیرفتی هم که اینگونه کاشت را تجربه کرده است ضمن استقبال از طرح کشت نشاء این کشت را به دیگر کشاورزان توصیه کرد و گفت: مهم ترین مزیت این کشت صرفه اقتصادی در زمینه تولید بیشتر محصول است که سبب تشویق و ترغیب بیشتر کشاورز می شود.
علی نعمتی که یکی از گلخانه داران بزرگ جنوب کرمان به شمار می رود ادامه داد: کشت نشاء در محصولاتی مانند خیار، بادمجان و گوجه گلخانه ای سبب افزایش میزان تولید این محصولات و در نتیجه سود بیشتر کشاورز می شود از این رو کشت نشاء را به کشاورزان توصیه می کنم.
سالانه بیش از چهار و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در هفت شهرستان زیر پوشش سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان تولید می شود.
سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان مستقل از مرکز استان شهرستان های جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، منوجان، قلعه گنج، فاریاب و رودبار جنوب را زیر پوشش دارد.
گزارش:هادی شفیعی مجاز
7450/7429
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.