به گزارش ایرنا، زیاده خواهی دلال ها در جنوب استان کرمان، تنها مختص بازار تولیدات کشاورزی نیست بلکه بازار خوراک دام را هم به قلمرو خود اضافه کرده اند و به گونه ای حرفه ای فعالیت می کنند که هیچ اهرم قانونی قادر به شناسایی تخلفات آنها نخواهد بود.
یکی از دلایل اصلی کمبود مرغ در شهرستانهای جنوبی استان کرمان نیز اضافه شدن واسطه ها در مسیر عرضه خوراک دام است که می طلبد مسئولان امر، شناسایی و برخورد با این مافیا را در دستور کار قرار دهند.
افزایش قیمت مرغ نیز نتیجه حضور دلال ها در این بخش است اما در کنار سودهای آنچنانی واسطه ها، تولید کننده هایی را داریم که در حال نابودی هستند و برای ایستایی خود همچون ماهی در خشکی دست و پا می زنند و امیدشان همچنان به تدبیر مدیران است.
برای اینکه بتوانیم با معضلات و مشکلات این حوزه آشنا شویم به سراغ قدیمی ترین و بزرگترین مجتمع مرغداری جنوب کرمان رفتیم و دیدیم که مدیران این مجتمع هم از تسلط دلال ها بر بازار خوراک دام ابراز نگرانی کرده و خواهان حمایت دولت از مرغداری های این مناطق هستند.
**نوسانات قیمت مرغ متاثر از بازار سیاه خوراک دام است
مدیر مجتمع مرغداری هلیل جیرفت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بزرگترین مشکل این مجتمع نبود خوراک برای تامین غذای مرغ هاست که بازار سیاه بزرگی در این زمینه ایجاد کرده است.
جهانشاه جهانبخش افزود: مجتمع مرغداری هلیل در بخش جبالبارز جیرفت با اشتغالزایی 20 نفر و اعتبار سه میلیارد ریالی راه اندازی شد و امروز در زمینه تامین مرغ جنوب و شرق استان نقش مهمی را ایفا می کند.
وی با اشاره به نام گذاری شعار سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به نام حمایت از کالای ایرانی، گفت: با تولید محصولات داخلی به دنبال تحقق شعار سال و پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستیم اما طی 2 ماه گذشته در زمینه تامین خوراک دام به ویژه ذرت و سویا با مشکل مواجه شدیم و پیگیری زیادی در این زمینه انجام دادیم ولی نتیجه ای در پی نداشت.
این فعال اقتصادی ادامه داد: مجتمع مرغداری هلیل جیرفت در محیطی با زیربنای پنج هکتار شامل چهار سالن مرغداری است که در صورت حمایت مسئولان، از نظر زیر ساختی توسعه خواهد یافت و زمینه اشتغالزایی جوانان بیشتری را هم فراهم می کند.
جهانبخش با بیان اینکه غذای مرغداری از ذرت، سویا، کنستانتره و روغن تشکیل می شود، افزود: از روی اجبار مواد تشکیل دهنده خوراک مرغ را از دلال ها با قیمت زیاد تهیه می کنیم که این مساله با توجه به قیمت فعلی مرغ سبب بروز خسارات مالی شده و عملا توجیه اقتصادی این فعالیت را زیر سوال می برد.
وی با بیان اینکه تاکنون هیچ تسهیلاتی دریافت نکرده و امروز با مشکلات عدیده ای مواجه شده است گفت: این مجتمع مرغداری با 23 سال سابقه بدون دریافت هیچگونه تسهیلاتی بدون وقفه از ابتدا تاکنون فعال بوده و خدمات زیادی در این بخش ارائه کرده است اما امروز با توجه به تامین نشدن خوراک و فروش نرفتن تولیدات، تعدادی زیادی از مرغ ها تلف و خسارت مالی زیادی به مجموعه وارد شد از این رو نیازمند حمایت مسئولان هسیتم.
مدیر مجتمع مرغداری هلیل جیرفت گفت: قبلا خوراک این مجتمع از طریق اداره امور دام جنوب و شمال استان تامین می شد ولی در حال حاضر از دلال ها تامین می شود و از طریق بندر امام خمینی(ره) استان هرمزگان هم پیگیر خرید ذرت شدیم که این خوراک هم پس از واریز نقدی پول بعد از یک ماه تامین می شود و این بازه زمانی با توجه به اینکه یک مرغ طی 45 روز رشد می کند برای مجتمع مرغداری خسارت مالی داشته و بی فایده است.
جهانبخش با بیان اینکه دولت از طریق هزینه های جاری آب، برق و سوخت گرمایشی می تواند از فعال بودن واحدهای تولیدی مطلع شود، اظهار داشت: خوراک دام باید تحویل واحدهای تولیدی داده شود نه دلال هایی که فقط به فکر سود و بر هم زدن بازار عرضه و تقاضا هستند.
وی یکی دیگر از مشکلات مرغداری های جنوب کرمان را نبود کشتارگاه صنعتی برشمرد و گفت: فقدان کشتارگاه هزینه های را ایجاد می کند که بار سنگین مالی برای واحدهای تولیدی با فاصله مکانی زیاد دارد.
این فعال اقتصادی به سابقه زیاد مجتمع مرغداری هلیل اشاره کرد و افزود: با توجه به قدمت این مرغداری برای نوسازی و بروز شدن این واحد تولیدی نیاز به تسهیلات با نرخ کم داریم که امیدوارم با حمایت مسئولان، این مهم محقق شود.

**دولت از واحدهای تولیدی حمایت می کند
مدیر شرکت پشتیبانی امور دام جنوب استان کرمان نیز گفت: با تمام توان از واحدهای تولیدی حمایت و در زمینه بر طرف کردن مشکلات این بخش با روحیه جهادی تلاش می کنیم.
جواد شهریاری افزود: طی سال جاری افزون بر 500 تن ذرت، 200 تن سویا و 200 تن جو برای تامین خوراک طیور و دام در منطقه جنوب کرمان توزیع شده است.
وی ادامه داد: در زمینه حمایت از تولیدکنندگان داخلی با توجه به تاکید مقام معظم رهبری و انتخاب شعار سال، ماه گذشته یکهزار و 100 تن جو و 600 تن ذرت نیز در جنوب استان توزیع شد.
مدیر شرکت پشتیبانی امور دام جنوب استان کرمان با بیان اینکه در کل کشور توزیع نهاده ها متوقف شده است، اظهار داشت: واحدهای طیور و دام، خوراک خود را باید از بخش خصوصی تامین کنند.
وی ادامه داد: در صورت تغییر نوسانات بازار و بالا رفتن قیمت نهاده ها دولت وارد عمل می شود و از تولیدکنندگان حمایت می کند از این رو در شرایط فعلی بازار، تولیدکنندگان نیاز خود را باید از بخش خصوصی تامین کنند.
شهریاری تصریح کرد: در حال حاضر ذرت در بندر امام خمینی(ره) استان هرمزگان به نرخ دولتی ارائه می شود و واحدهای مرغداری می توانند ذرت مورد نیاز خود را از این طریق تامین کنند.
وی با بیان اینکه 12 مرغداری فعال در جنوب کرمان وجود دارد، عنوان کرد: با پیگیری انجام شده مقداری خوراک دام برای مجتمع مرغداری هلیل جیرفت تامین شده و همچنان پیگیر رفع مشکلات این واحد تولیدی هستیم.

**ضرورت راه اندازی کشتارگاه صنعتی در جنوب کرمان
مدیرکل دامپزشکی جنوب استان کرمان به خبرنگار ایرنا گفت: در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان راه اندازی یک کشتارگاه بزرگ صنعتی با تمامی استانداردهای بهداشتی در راستای تقویت امنیت غذایی مردم جنوب ضروری و حیاتی به نظر می رسد.
علی احمدی افزود: هم اکنون کشتارگاه مرغ در جنوب کرمان وجود ندارد و مرغ های تولیدی این منطقه به کشتارگاه مرکز استان منتقل می شوند.
وی عنوان کرد: پیگیر جذب سرمایه گذار برای راه اندازی کشتارگاه صنعتی هستیم تا بتوانیم این کمبود را جبران کنیم.
مدیرکل دامپزشکی جنوب استان کرمان تصریح کرد: سالانه بخش زیادی از گوشت مورد نیاز استان کرمان توسط دامداران شهرستان های جنوبی کرمان تامین می شود و در این زمینه سال گذشته 11 هزار راس دام سنگین و 800 نفر شتر به کشتارگاه کرمان ارسال شد و این نشان از ظرفیت بالای جنوب در زمینه تامین گوشت است.
وی بیان کرد: در حال حاضر سه کشتارگاه جیرفت، عنبرآباد و کهنوج در جنوب کرمان فعالیت می کنند و چهار شهرستان این منطقه شامل شهرستان های فاریاب، منوجان، رودبار جنوب و قلعه گنج فاقد هر گونه کشتارگاهی هستند.
احمدی ادامه داد: اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان با شهرداری های این شهرستان ها در زمینه ایجاد و راه اندازی کشتارگاه رایزنی کرده ولی تاکنون این مهم محقق نشده است.
وی با بیان اینکه متولی ایجاد کشتارگاه ها در شهرستان ها شهرداری و بخش خصوصی است اظهار داشت: با وجود رایزنی های زیاد توسط این اداره کل حتی یک ماشین سردخانه دار هم برای حمل گوشت در این شهرستان ها فراهم نشده است.
این مدیر دولتی با اشاره به اینکه اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان مسئول نظارت بهداشتی بر کشتارگاه ها است، تاکید کرد: این اداره کل تمامی تلاش خود را انجام داده است تا شاهد ارتقای کیفیت بهداشت کشتارگاه ها و زمینه ایجاد کشتارگاه های جدید فراهم شود.
وی گفت: در حال حاضر یک دکتر دامپزشک در کشتارگاه جیرفت و 2 کارشناس گوشت در کشتارگاه های عنبرآباد و کهنوج مشغول فعالیت هستند و تا پایان سال جاری این دو شهرستان هم به دامپزشک مجهز می شوند تا شاهد نظارت تخصصی بر کشتار دام در کشتارگاه ها باشیم.
احمدی تصریح کرد: نداشتن لیبل (برچسب) لیزری، سردخانه انجماد برای جلوگیری از بیماری تب کریمه کنگو، سیستم فاضلاب و فرسوده بودن ساختمان ها از مشکلات کشتارگاه های این منطقه است که پیگیر رفع این مشکلات هستیم.
با تمام توضیحاتی که داده شد واضح است که افرادی به عنوان واسطه یا همان دلال ها موجب ایجاد بازار سیاه خوراک دام شده اند و انتظار می رود دستگاه های نظارتی قبل از اینکه مرغداری های این دیار به تعطیلی کشیده شوند دست دلال ها را از این بازار کوتاه کرده تا آرامش به سیستم عرضه خوراک دام برگردد.
امیدواریم مسئولان مربوط، تدابیری را اتخاذ کنند تا مرغداری های منطقه بتوانند از تسهیلات حمایتی با بهره پایین برای تقویت و توسعه این مشاغل استفاده کنند در غیر اینصورت باید شاهد بیکاری تعداد زیادی از اهالی این خطه که در این مجتمع ها مشغول به کار هستند باشیم.
جنوب استان کرمان از هفت شهرستان جیرفت، عنبرآباد، رودبار، کهنوج، قلعه گنج، فاریاب و منوجان با جمعیت یک میلیون نفر تشکیل شده است.
گزارش از هادی شفیعی
7450/7429/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.