سیدمهدی طبیب زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اجرای این طرح با توجه به مصرف کم آب، توصیه اکید کشاورزان برای بهره وری از منابع آبی استان کرمان است و ضمن تامین نیاز داخلی، محصولات قابلی را از این استان به بازارهای دنیا عرضه می کند.
وی اظهار داشت: تهیه طرح 750 هکتاری گلخانه هیدروپونیک به روش های جدید با پیش بینی حلقه کامل از جمله تولید نهاده های اولیه، ساخت سازه ها، روش آبیاری، کاشت، داشت و برداشت اگر به خوبی اجرا شود اقدامی اساسی در کشاورزی استان کرمان است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: قوه قضائیه طرح 750 هکتاری گلخانه هیدروپونیک کرمان را بررسی می کند و به نظرات کارشناسی گوش می دهد و فرصتی هست که کارشناسان ازاین طرح دفاع کنند و اگر قوه قضائیه قانع شد رای بر ادامه فعالیت می دهد.
وی افزود: امیدواریم مشکلات این طرح به سرعت رفع شود و به فعالیت خود ادامه دهد زیرا از نظر کارشناسی اجرای آن نیاز کشاورزی استان کرمان است.
با توجه به کم آبی در استان کرمان و لزوم کاهش مصرف آب و بهره وری آب در جهت اقتصاد مقاومتی و افزایش کیفیت محصولات کشاورزی اجرای این طرح توسط شرکت عمران کرمان به صورت عام المنفعه اجرا می شود و کشاورزانی که 2 هکتار زمین داشته باشند این پروژه برای آنها اجرا می شود.
براساس این گزارش سازمان عمران کرمان کارهای اخذ وام، واگذاری و نصب تجهیزات را توسط یک شرکت خارجی اجرا می کند و با مشارکت سازمان نظام مهندسی استان کرمان کار آموزش مهندسان انجام می شود و کارگر نیز در صورت نیاز استخدام می شود و در نهایت امر امور مربوط به گلخانه تحت اختیار کشاورز گذاشته می شود.
همچنین برای فروش محصولات حاصل از این طرح نیز در بازار برنامه ریزی شده و اقساط وام مربوطه و هزینه های کارگر توسط مجری طرح پرداخت و پس از اتمام اقساط وام مدیریت به کشاورز داده خواهد شد.
در حال حاضر تقاضا برای مشارکت در این پروژه از سوی مردم زیاد است و این پروژه کاملا کار کارشناسی است و نمونه همین طرح که راندمان مصرف آب در آن حدود 700 درصد آب نسبت به سیستم غرقابی است ، هم اکنون توسط آستان قدس رضوی در خراسان رضوی در حال انجام است.
استان کرمان که در حوزه تولیدات محصولات باغی و زراعی گرمسیری و سردسیری از جایگاه رفیعی در سطح کشور و حتی جهان برخوردار و شهره بود و در یک قلم محصول آن یعنی محصول پسته با داشتن 300 هزار هکتار از 400 هزار هکتار باغات بارور پسته کشور با محوریت رفسنجان به عنوان خاستگاه طلای سبز دنیا با تولید بیش از 95 درصد محصول پسته ایران بشمار می رفت و این محصول ارز آور در کنار محصولات معدنی استان و همچنین فلز گرانبهای مس در صدر کالاهای صادراتی به کشورهای آسیای جنوب شرق مانند چین و هنگ کنگ ، کشورهای اروپای مرکزی ، روسیه ، ترکیه ، عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس قرار داشت این روزها براثر گرمازدگی حاصل از خشکسالی های مفرط ،بالای 90 درصد کاهش تولید داشته است و کار به جایی رسیده که پسته کاران این منطقه نیازمند تسهیلات بلاعوض شده اند.
7420/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.