به گزارش ایرنا، مسلم خانی عصر شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به ماهیت و هویت تعاون در نظام اقتصادی ایران افزود: اقتصاد ایران بر اساس ارکان دولتی، تعاونی و خصوصی است.
وی با اشاره به اینکه با الگوی تعاون می توان موضوع مردم سالاری و حاکمیت انسانی در کسب و کارها رسید و از تداوم ثروت در دست گروه خاصی جلوگیری می شود افزود: استفاده از الگوی تعاون برای فقرزدایی یکی از رویکردهای این حوزه است.
مدیرکل آموزش، ترویج و تحقیقات تعاونی های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: تعاونی ها در ایجاد کارآفرینی و اشتغال نقش مهمی دارند.
وی با تاکید بر اینکه تعاون و مدیریت نقدینگی یکی دیگر از رویکردهای ایجاد تعاونی ها است گفت: در حال حاضر نقدینگی در کشور سرگردان است و الگوی تعاون به خوبی می تواند؛ نقدینگی را به سمت تولید و کارآفریتی سوق دهد.
خانی با اشاره به تحریم ها گفت: با الگوی تعاون می توان آثار زیان بار تحریم ها را به حداقل برسانیم و از این طریق نیز می توان به ایجاد شغل کمک کرد.
مدیرکل آموزش، ترویج و تحقیقات تعاونی های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه شرکت های تعاونی توانسته اند در نظام دانشگاهی؛ کسب و کارها به جوانان کارآفرینان کمک کنند گفت: دانشجویان تمایل به ایجاد کسب و کارهای تعاونی دارند.
وی با اشاره به برنامه های استرتژیک حوزه تعاون گفت: تشکیل شرکت های تعاونی هلدینگ یکی از برنامه های جدی وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که تا سال هزار و 400 اجرایی می شود.
مدیرکل آموزش، ترویج و تحقیقات تعاونی های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برندسازی تعاونی ها و ایجاد خوشه ها و شبکه های تعاونی را از دیگر برنامه های تعاون در وزارتخانه دانست و گفت: تعاون و مدیریت نقدینگی جزء برنامه های کلیدی است که با قاطیت پیگیری می شود و این مهم نیاز تعاونی ها را به بانک ها به حداقل می رساند.
وی با اشاره به ایجاد استارت آپ ها و توانمندسازی تعاون ها گفت: آموزش های بروز به تعاون گران باید ارائه شود و به یک نهضت سوادآموزی و سوادافزایی در کسب و کار تعاونی ها نیازمندیم.
خانی تاکید کرد: بهره برداری در تعاونی ها باید تبدیل به یک مدل شود و این امر به کاهش قیمت تمام شده منجر می شود.
وی از برگزاری کرسی های تعاون و کارآفرینی با دانشگاهیان با موضوعات کسب و کار خبر داد و گفت: ایجاد باشگاه های تعاونی و کارآفرینی نیز در دستور کار است.
مدیرکل آموزش، ترویج و تحقیقات تعاونی های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رویدادهای تعاون با کسب و کارهای استارت آپ، تورهای ترویجی داخلی و بین المللی تعاون کارآفرینی، ایجاد کلینیک های مشاوره کسب و کار تعاونی، آموزش های مجازی از طریق اپلیکشن ها، شبکه های مجازی و سایت، توسعه روستایی و کمک به مدیریت روستاها را بخش دیگر برنامه های استراتژیک حوزه تعاون دانست.
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم تا سال 1400 همه برنامه را اجرایی کنیم.
وی با اشاره به اینکه رقابت شرکت های تعاونی در جشنواره ملی تعاونی ها 42 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است گفت: این جشنواره به شیوه المپیادی بعد از بررسی داوران قریب 308 شرکت تعاونی به عنوان تعاونی های برتر استانی و در مرحله ملی 37 شرکت تعاونی برتر معرفی و 6 شرکت تعاون دانش و بنیاد و هشت شرکت تعاونی که فعالیت های زیست محیطی انجام دادند به عنوان تعاونی های سبز معرفی شدند.
3029/9895
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.