به گزارش دریافتی ایرنا ، محمدرضا علیزاده، روز گذشته در این مراسم ، استان کرمان را دارای خرده فرهنگ های غنی و جذاب توصیف کرد و از مستندسازان خواست با ساخت مستند بسیاری از آیین های مردم استان را ماندگار کنند.
وی با تقدیر از عوامل ساخت مستند مافه گفت: این مستند به معرفی آیین های عزاداری مردم شهداد در ماه محرم می پردازد و شناخت و اطلاعات خوبی در این زمینه به مخاطب ارائه می کند.
در آیین رونمایی از مستند مافه نویسنده و پژوهشگر فرهنگ کرمان از شهداد به عنوان صاحب تمدنی کهن و 7 هزار ساله نام برد که سابقه آن حکایت از سکونت مردمانی با فرهنگ غنی در این منطقه دارد.
مهدی محبی کرمانی با مهم خواندن خرده فرهنگ ها خواستار معرفی و کمک به ماندگاری آنها شد.
وی مستند مافه را در معرفی آیین های عاشورایی شهداد، موفق خواند و از مدیران خواست به مستندسازان، پژوهشگران، روزنامه نگاران و نویسندگان برای معرفی فرهنگ غنی استان کرمان کمک کنند.
همچنین پژوهشگر و تهیه کننده مافه گفت: ساخت مستندمافه از پاییز 94 شروع شد و شهریور امسال به مرحله رونمایی رسید.
به گفته عباس تقی زاده، آیین مافه، تشییع نمادین پیکر امام حسین (ع) است که در برخی نواحی مانند یزد به نخل گردانی معروف است.
وی افزود: در این مستند آیین های علم بندان، نقاره نوازی خاص محرم، کفن پوشی، شور یا جوش حسینی معرفی شد اند.
تقی زاده گفت: آیین های دهه اول محرم در شهداد می تواند به توسعه گردشگری مذهبی و فرهنگی کمک کند.
تهیه کننده مستند مافه اعلام کرد: فروش روز رونمایی مستند مافه به خیریه طلوع بی نشان درکرمان و بقیه فروش آن، برای کمک به دانش آموزان بی بضاعت و دیگر امور خیر در اختیار آموزش و پرورش شهداد قرار می گیرد.
در این مراسم کارگردان مافه، از استان کرمان به عنوان بهشت مستندسازان نام برد.
سید حمید میرحسینی با اشاره به مشکلات مستندسازی و مستندسازان خواستار حمایت جدی مسئولان از پروژه های ساخت مستند شد.
مستندساز موفق کرمانی با تقدیر از عوامل سازنده مستند مافه گفت: پیش از این و در بخش شهداد مستندی نیز درباره هوشنگ مرادی کرمانی به نام مدرسه ای که می رفتیم را در سیرچ از توابع شهداد ساخته است.
کارگردان و تدوین گر مستند مافه گفت: آیین های عاشورایی با زندگی مردم شهداد عجین شده است و هر ساله با شکوه خاصی برگزار می شود.
میرحسینی، سایر عوامل این پروژه را شامل مدیر تولید و عکاس: سمیرا شیخ مظفری، تصویربردار: غلامرضا سعادت، صدابردار: رضا نوروز بیگی، مدیر رسانه‌ای: سارا کبریایی، طراح پوستر: سمیرا شیخ مظفری، موسیقی محلی: علی کریم‌شجاعی و محمد اسماعیلی، اصلاح رنگ و نور: رضا سیف الدینی، دستیار تصویر: اشراق تقی‌زاده ، تدارکات: طیبه رجبی، دستیار کارگردان را منصور قاسمی معرفی کرد.
در پایان این مراسم در گالری آزاد از مستند مافه و پوستر آن با حضور جمعی از مدیران و هنرمندان کرمانی رونمایی شد.
5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.