به گزارش ایرنا، محمدرضا پورابراهیمی عصر چهارشنبه در جلسه بررسی و گفت و گو با کارآفرینان و سرمایه گذاران استان کرمان افزود: مناطق ویژه اقتصادی تاکنون در شهرستان های بم، سیرجان و رفسنجان ایجاد شده بود و با مصوبه اخیر مجلس مشورای اسلامی منطقه ویژه اقتصادی در مرکز استان کرمان نیز ایجاد می شود.
وی بیان کرد: منطقه گردشگری شهداد نیز با مسئولیت هواپیمایی ماهان ایجاد می شود و این منطقه به نقطه ای بسیار مهم در حوزه گردشگری تبدیل خواهد شد و زرند نیز به منطقه ای ریلی تبدیل شده که شرایط بسیار خوبی را برای توانمندی توسعه ای استان کرمان ایجاد می کند.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه واحدهای صنعتی به دلیل تغییر ترخ دچار مشکل در بازپرداخت تسهیلات خود هستند، گفت: بخشی از موضوعات مالیاتی، بیمه ای و بانکی بخش خصوصی استان کرمان در سفر اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به استان کرمان مورد رسیدگی قرار گرفته است.
وی ادامه داد: فضای همدلی در استان کرمان شکل گرفته و هر فرد در حد وسع خود برای حل مشکلات استان کرمان تلاش می کنند.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: شرایط کنونی کشور در حوزه اقتصادی با توجه به مسائل ارز، یک شرایط خاص است و طبیعتا دراین شرایط اولویت اول کشور باید اجرای دقیق، جامع و کامل سیاست های ارزی باشد و انتظار این است که در کنار این سیاست ها، اقدامات ویژه ای را در راستای این ماموریت مهم ایفا کنیم.
وی اظهارداشت: افزایش منابع لازم به ویژه سرمایه در گردش برای واحدهای اقتصادی یکی از نیازهای کنونی است و موضوعات دیگری نیز شبیه این موضوع در اولویت قرار می گیرد و لازم است که در این بخش سریعتر تصمیم گیری شود.
وی عنوان کرد: گزارش پیشنهادی بسته حمایتی از صنعت امروز به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارسال شده است و به نظر می رسد که در دو هفته آینده در دستور کار شورای عالی هماهنگی قوا قرار خواهد گرفت.
پورابراهیمی به لزوم افزایش منابع مورد نیاز برای فعالیت های اقتصادی تاکید کرد و گفت: اختصاص سقف مشخصی از منابع صندوق توسعه ملی به استان کرمان با توجه به پتانسیل ها و منابع این استان کرمان نیز در شرایط کنونی لازم است.
وی با بیان اینکه کاهش نرخ سود تسهیلات سرمایه در گردش برای فعالان اقتصادی با توجه به تغییرات نرخ ارز نیز از مطالبات جدی این افراد است، افزود: تمدید اقساط وام های استفاده شده از صندوق توسعه ملی نیز مورد تاکید است.
این نماینده مجلس بیان کرد: بحران آب بحران جدی استان کرمان در توسعه است و برای مواجهه منطقی و علمی با این بحران، پروژه خط انتقال آب از دریا به استان کرمان به عنوان بزرگترین پروژه انتقال آب کشور در حال انجام است و تاکنون بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است .
وی گفت: خط دوم انتقال آب نیز کلید خورده است و توافقات اولیه با صندوق توسعه ملی برای تامین ارز مورد نیاز این پروژه نیز انجام شده تا این پروژه نیز در نیمه دوم امسال اجرایی شود.
پورابراهیمی عنوان کرد: این خط که با 800 میلیون یورو احداث می شود می تواند تا سقف 250 میلیون مترمکعب خط انتقال را داشته باشد و شرکت خط انتقال دوم نیز ظرف چند روز آینده تشکیل می شود.
وی گفت: امروز ظرفیت فعالیت های مرتبط با صنعت فولاد در استان کرمان شکوفا شده و این استان به قطب فولاد کشور تبدیل شده است.
نماینده مردم کرمان و راوردر مجلس شورای اسلامی گفت: امروز ظرفیت تولید 30 میلیون تن تولید سنگ آهن، 22 میلیون تن گندله و 6 میلیون تن آهن اسفنجی در مجموعه گل گهر وجود دارد و به بزرگترین تکنولوژی های تولید آهن اسفنجی در اروپا تنه می زند.
وی اظهارداشت: در همین شرایط اقتصادی طرح های توسعه صنعت فولاد در استان کرمان شتاب بیشتری گرفته است و باید از مدیران و سرمایه گذاران تقدیر کرد.
پورابراهیمی با بیان اینکه ظرفیت استفاده از منابع صندوق توسعه ملی نیز بسیار بالاست و شرایط خاصی را ایجاد کرده است، گفت: ظرفیت شرکت مس نیز می تواند تا دو برابر ظرفیت کنونی خود تولید داشته باشد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نیز با بیان این مطلب که تغییر قیمت ارز بسیاری از مسائل را از توجیه اقتصادی خواهد انداخت، اظهارداشت: امروز فعالان اقتصادی ارائه کالاهایی که مشمول قیمت گذاری می شوند را بر عهده دارند .
سید مهدی طبیب زاده ادامه داد: از آنجا که قیمت های تعیین شده بر اساس نرخ ارز قبلی بوده است و بسیاری از واحدهای صنعتی اقدام به دریافت تسهیلات کرده اند به دلیل تغییر نرخ ارز نمی توانند بدهی های خود را بازپرداخت کنند.
در این نشست مشکلات واحدهای اقتصادی استان کرمان در رابطه با صندوق توسعه ملی نیز مطرح و رسیدگی شد.
7440/ ۵۰۵۴
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.