کشف آثاری خارق العاده از تاریخ کامادای (نام قدیم جیرفت) طی 2 دهه گذشته باعث شد برخی از باستان شناسان و تاریخ نگاران جهان در خصوص ادعاهای گذشته خود تجدید نظر کرده و جانب احتیاط را رعایت کنند چرا که در این منطقه، تمدنی همپای تمدن بین‌النهرین شناسایی شده است.
یوسف مجید‌زاده، سرپرست کاوش‌های باستان‌شناسی جیرفت بعد از بررسی آثار به دست آمده در این منطقه عنوان کرده است، من تا چند سال پیش بر این باور بودم که بین‌النهرین (در عراق امروزی) مهد تمدن بوده اما اکنون نظرم تغییر کرده و به این می‌اندیشم که جیرفت در روزهای اوج خود همپای تمدن سومر بوده است.
همچنین ژان پرو باستان‌ شناس فرانسوی هم عنوان کرده که جیرفت این تصور را در من ایجاد کرد که باور کنم ایران تأثیری بسیار بیشتر از آن چه قبلا فکر می‌کردم، بر بین‌النهرین داشته است.
حال جای بسی تامل است منطقه ای با این پیشینه که سابقه اش به بیش از 2 هزار و 500 سال قبل از میلاد بر می گردد چرا در توسعه صنعت گردشگری ناموفق بوده است.
بی شک جیرفت جاذبه هایی دارد که اگر مردم آنها را بشناسند یقین بدانید که با جمعیت زیادی از گردشگران داخلی و خارجی مواجه می شویم به گونه ای که در این دیار دیگر جای سوزن انداختن نخواهد بود.
برای بررسی بیشتر چرایی موفق نبودن جیرفت در جذب توریسم، میزگرد ایرنا را با حضور میثم شهسواری استاد دانشگاه و کارشناس میراث فرهنگی، محسن کمالی ایرانگرد و باستان شناس، محمد سالاری رئیس اداره میراث فرهنگی جیرفت و علی محبان نایب رئیس اتاق بازرگانی جنوب کرمان در محل خبرگزاری جمهوری اسلامی برگزار کردیم .
**جیرفت در جذب توریسم موفق نبوده است
کارشناس باستان شناسی و ایرانگرد جیرفتی گفت: طی 15 سال گذشته تقریبا از بیشتر محوطه های باستان شناسی ایران دیدن کردم ولی متاسفانه جیرفت با ظرفیت فوق العاده ای که در بخش باستان شناسی و میراث فرهنگی دارد نتوانسته به خوبی در جذب توریسم عمل کند.
محسن کمالی افزود: تمدنی در زیر شهر جیرفت خفته که مربوط به بیش از پنج هزار سال قبل است و به نام‌ های مختلفی از جمله ارت، قمادین، جیرفت و دقیانوس مشهور است و این کشف موجب شد تا در باستان ‌شناسی تحولات زیادی پدید آید، زیرا این تمدن کهن ممکن است الهام ‌بخش تمدن بین ‌النهرین نیز باشد.
وی تصریح کرد: داشته های استان کرمان در محوطه های اسفندقه، قلعه گنج، کهنوج، جیرفت و مطوط آباد از اهمیت بسیار بالای علمی برخوردار است که می تواند مسیر تاریخ را تغییر دهد و موجب افتخار است که شهر جیرفت چهارراهی برای برگزاری مجامع علمی ملی و بین‌ المللی در زمینه باستان شناسی شده است.
کمالی عنوان کرد: هر ساله تعدادی از مردم برای دیدن آثار تاریخی جنوب به این منطقه سفر می کنند که ظرفیت خوبی برای صنعت گردشگری و جذب توریسم به شمار می رود و باید برای معرفی بیشتر ظرفیت ها آنگونه که انتظار می رود تلاش کرد.
این کارشناس اظهار داشت: نقش زیرساخت‌های گردشگری در توسعه منطقه جنوب کرمان مهم است اما به مقوله زیرساخت‌های گردشگری کمتر توجه شده و نیاز است در این مسیر قدم‌های جدی‌تری برداشته شود و همچنین مناطق گردشگر پذیر، بیشتر معرفی شوند.
بنا بر اعلام سازمان میراث فرهنگی بیش از 6 هزار اثر تاریخی و باستانی در استان کرمان وجود دارد که از این تعداد یکهزار و 500 اثر در جنوب استان است و حدود 43 اثر این منطقه شامل تپه، کاروانسرا، قلعه خانه و باغ به ثبت ملی رسیده است.
گردشگری در دنیای کنونی به صنعتی پر منفعت تبدیل شده است که این مقوله سبب پویایی اقتصاد، ارزآوری و اشتغال زایی می شود و باید با برنامه ریزی مناسب در جهت بهبود کیفیت و تقویت گردشگری و جذب توریسم گام برداشت و با توسعه این مهم در بخش داخلی و خارجی، جایگاه خویش را در عرصه بین الملل ارتقا بخشید.
هویت‌ بخشی در حوزه گردشگری و فرهنگی منطقه جنوب کرمان حائز اهمیت است از این رو این هویت‌ بخشی به گردشگری، منوط به استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود است و در این مسیر بخش دولتی، خصوصی و مردم باید همکاری کنند.
**باید زوایای ناشناخته تمدن جیرفت را کشف کنیم
مدرس باستان شناسی دانشگاه جیرفت گفت: طبق شواهد و فرضیات، شهر قدیم جیرفت همان شهر دقیانوس است که یکهزار و 900 هکتار وسعت دارد و از اواخر دوره سلجوقی روند متروکه شدنش شروع شده است.
میثم شهسواری با بیان اینکه بر اساس کاوش های باستان شناسی، تمدن جیرفت به پنج هزار سال قبل بر می گردد و این تمدن همزمان با بین النهرین شکل گرفته است افزود: برای افکار عمومی مهم است که بدانند این تمدن قدیمی تر است یا بین النهرین که باید در جواب بگویم اصلا مهم نیست که کدام تمدن قدیمی تر است چرا که این 2 تمدن همزمان با هم شکل گرفته اند و با یکدیگر روابط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی داشته و چیزی که مهم است این است که بدانیم تمدن جیرفت چه راهی را در پیش گرفته و نوع مراودات آن 2 تمدن با هم چگونه بوده است.
وی بیان کرد: در صددیم با کاوش های جدید بتوانیم زوایای ناشناخته تمدن جیرفت را به خوبی کشف کنیم و این تمدن را به خوبی به مردم نشان دهیم که در این راستا پراکندگی های این تمدن به خوبی مشخص شده است و هم اکنون زمان آن فرا رسیده تا کاوش های لازم در مورد اسرار این تمدن شکل بگیرد.
این کارشناس باستان شناسی گفت: یکی از شاخه های فرعی جاده ابریشم نیز از طرف شهر قدیم جیرفت جاده هرمز و میناب به طرف سیستان بوده است.
شهسواری عنوان کرد: حفاری و کاوش در چند نقطه خاص جیرفت انجام شده است که نخستین حفاری سال 80 در کنار صندل در 6 فصل انجام شد.
وی ادامه داد: کاوش های شهر قدیم از سال 88 تا سال 94 متوقف بوده که با پیگیری اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان سال 95 یک فصل کوتاه کاوش انجام شده است .
این استاد دانشگاه تصریح کرد: سه فصل کاوش در محوطه گاوکشی بخش اسفندفه جیرفت انجام شده که در این بخش یک روستا با هشت هزار سال قدمت شناسایی شده است.
شهسواری همچنین اظهار داشت: در حال حاضر یک کاوش در قلعه منوجان در حال انجام می باشد و هدف اصلی آن طرح ترمیم این بنای تاریخی است.
وی گفت: جیرفت به لحاظ باستان شناسی بسیار غنی بوده و یکهزار و 500 محوطه باستانی در این شهر داریم که از جمله آنها می توان به قلعه دولت آباد و مقبره میرحیدر اسفندقه، کنار صندل، شهر قدیم، موزه، قلعه سلیمان و 2 مقبره میربدرالدین گوراشاره کرد.
شهسواری ادامه داد: قلعه سموران و قلعه طبق در عنبرآباد، قلعه دوساری، مقبره گرم سالار رضا و قلعه گرم در عنبرآباد، قلعه کهنوج در شهرستان کهنوج، تپه خرگ در رودبار جنوب، محوطه باستانی کشیت در شهرستان قلعه گنج، قلعه های کوهستانی و قلعه منوجان در شهرستان منوجان و قلعه گلاشگرد و جنگل مهروئیه در شهرستان فاریاب نیز از جمله آثار تاریخی هفت شهرستان جنوب کرمان است.
**احداث موزه جیرفت در انتظار اعتبار است
رئیس اداره میراث فرهنگی جیرفت هم احداث ساختمان موزه را یکی از نیازهای مهم جنوب کرمان برشمرد و گفت: طی سال های گذشته محل ساخت موزه، گود برداری و حصار کشی شده است و هم اکنون در صف اعتباری قرار دارد که امیدواریم این مهم هر چه سریع تر محقق شود.
محمد سالاری اظهار داشت: پنج هزار اثر تاریخی در جیرفت وجود دارد که در صورت ساخته شدن موزه جدید در معرض دید عموم قرار می گیرد.
وی ادامه داد: استان کرمان همواره در زمینه بوم گردی پیشتاز بوده و در شهرستان جیرفت هم خانه های بوم گردی به اقتصاد روستائیان کمک کرده که این مورد برای گردشگران اتفاق خوبی بود چرا که با زندگی ناب روستایی آشنا شدند.
سالاری افزود: 50 پرونده در حال انتظار تسهیلات برای راه اندازی خانه بوم گردی است که هم اکنون پیگیر رفع مشکلات آنها هستیم.
وی تصریح کرد: تپه باستانی کنارصندل بیشترین بازدید کننده را بین جاذبه های تاریخی جنوب کرمان دارد و در ایام نوروز روزانه یکهزار نفر از این تپه ها بازدید کردند.
رئیس اداره میراث فرهنگی جیرفت ادامه داد: در تعطیلات نوروز سال گذشته 2 هزار و 300 گردشگر از موزه جیرفت بازدید کردند که این ظرفیت بسیار خوبی برای بخش گردشگری منطقه جنوب کرمان به شمار می رود.

**15 روستای گردشگری برای ساخت خانه های بوم گردی مشخص شد
نایب رئیس اتاق بازرگانی جنوب کرمان نیز گفت: تا این لحظه 15 روستای هدف گردشگری در شهرستان های جیرفت و عنبرآباد برای ایجاد خانه های بوم گردی مشخص شده است.
علی محبان افزود: با راه اندازی خانه بوم گردی در این 15 روستا ضمن اشغالزایی برای 500 نفر موجبات معرفی هر چه بیشتر آثار تاریخی و گردشگری منطقه خواهد شد .
وی تصریح کرد: روستاهای مسکون، مهرگان، میجان، دلفارد، سربیژن، گور، دره رود، اسفندقه، باغباغوئیه، قلاطوئیه و کنار صندل در شهرستان جیرفت و روستاهای دوساری، گرم سالار رضا، رودفرق و اَمجز هم در شهرستان عنبرآباد برای ایجاد خانه های بوم گردی مشخص شده است.
نایب رئیس اتاق بازرگانی جنوب کرمان ادامه داد: این روستاها با توجه به ظرفیت گردشگری انتخاب شدند و از سرمایه گذرانی که در این روستاها تمایل به ایجاد خانه بوم گردی داشته باشند با ارایه تسهیلات حمایت می شود.
وی با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی به عنوان معین اقتصادی در این 2 شهرستان توانسته اقدامات مناسبی را انجام دهد، افزود: با توجه به ظرفیت مناسبی که این منطقه در تولید گیاهان دارویی دارد، در صدد هستیم تعداد 15 باغ مخصوص پرورش گیاهان دارویی در روستاهای هدف گردشگری راه اندازی کنیم.

** نقشه راه گردشگری جیرفت تدوین می شود
نایب رئیس اتاق بازرگانی جنوب کرمان در ادامه از رایزنی با بخش گردشگری دانشگاه صنعتی شریف خبر داد و گفت: به زودی تیمی از این دانشگاه برای شناسایی ظرفیت های منطقه جنوب کرمان و تهیه نقشه گردشگری وارد منطقه می شود.
علی محبان افزود: این تیم درمدت 10 روز باید نتیجه بازدیدها و طرح خود را به اتاق بازرگانی ارایه کند و بعد از ارایه این طرح و مشاوره با کارشناسان بخش گردشگری نقشه راه گردشگری این منطقه تدوین می شود.
وی گفت: اتاق بازرگانی به منظور شناسایی و بهره برداری از توانمندی های گردشگری جنوب کرمان پیگیر ایجاد تفاهمنامه ای بین کمیسیون گردشگری این اتاق و دانشکده گردشگری، جهاد دانشگاهی و معاونت فناوری ریاست جمهوری است.
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون با راه اندازی انجمن فرش در برخی شهرستانهای جنوب استان زمینه شناسایی و محصولات دست بافت بافندگان فراهم شده است.
محبان با بیان اینکه انجمن فرش شهرستان های جیرفت و عنبرآباد 150 عضو دارد، بیان کرد: در این زمینه از فرش بافان این منطقه با معرفی به بانک برای دریافت تسهیلات حمایت می کنیم.
از گفته های بالا چنینی برمی آید که نبود زیر ساخت های گردشگری، فقدان اطلاع رسانی مستمر و گیرا، کمبوداعتبارات مالی مناسب و همچنین خلاء وجودی یک نقشه راه مناسب برای گردشگری از جمله موارد مهمی هستند که دست و پای صنعت توریسم را در جنوب کرمان بسته است و از آنجا که خشکسالی اثرات خود را بر اقتصاد مبتنی بر کشاورزی این خطه نمایان کرده می طلبد هر چه سریع تر، نوک پیکان اقتصاد این دیار را به سمت صنعت پر درآمد گردشگری بچرخانیم.
فراموش نکنیم، شهرستان جیرفت دارای محوطه های تاریخی و باستانی شگفت انگیز و متعددی است و تپه های باستانی کنار صندل، شهر قدیم جیرفت، مقبره میرحیدر مهنی اسفندقه، امامزاده سلطان سید احمد ساردوئیه و جاذبه های طبیعی دیگر از جمله مکان های گردشگری این شهرستان به شمار می روند که می توانیم از قِبل آنها گردشگری منطقه را به خوبی رونق دهیم.
/ 50547450/7429
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.