جنوب استان کرمان که همیشه با محرومیت دست و پنجه نرم کرده، در سالی که گذشت از قدرت طبیعت مصون نماند.خشکسالی، سرمازدگی ،گرمازدگی و همچنین افت قیمت محصولات بر سرمردم بیچاره آوار شد و از آنجایی که کشاورزی شغل اول مردم این منطقه به حساب می‌آید، بیشتر محصولات روی دست کشاورزان ماند و آن ها را به افرادی ورشکسته تبدیل کرد، با این وجود اوضاع به همین شکل نماند و به کمک پیگیری های نمایندگان جنوبی قرارهایی برای بخشودگی در جهت پرداخت وام‌های گرفته شده گذاشته شد.

از قرار معلوم در تیرماه سال جاری به نقل از نماینده پنج شهر جنوبی استان در خصوص نگاه دولت به مشکلات کشاورزی نوشته: کشاورزان امسال ملزم به پرداخت سود وام خود هستند و دو سال برای قسط بندی وام‌ها در نظر گرفته شده است.لازم به ذکر است این موضوع در سال‌های گذشته به این صورت بوده که کشاورز باید اصل وام را یک جا می‌پرداخته ولی پول سود و دیرکرد بخشیده می شده، حال این وضعیت به طور کل تغییر کرده و براساس نامه ای که از طرف هیات دولت به تصویب رسیده تبصره های قبلی حذف می‌شوند و به کشاورزانی که محصول خود را در اثر حوادث مترقبه از دست داده اند مهلت سه ساله داده می شود.با این حال در این خصوص ابهاماتی هم وجود دارد که پول بخشیده شده کشاورزان چگونه به بانک برمی گردد؟


این طور که احمد حمزه می گوید: این مصوبه هیات دولت که قرار است بخشنامه آن از طرف بانک مرکزی به بانک ها ابلاغ شود شامل وام‌هایی است که موعد سررسید آن ها در امسال و یا تا زمان ابلاغ بخشنامه می رسد و به این صورت است که سود و دیرکرد آن توسط دولت پرداخت می‌شود و اصل وام در سه سال دیگر توسط خود کشاورز وصول خواهد شود.

حمزه در خصوص وام‌هایی که به سال های قبل بر می گردند و مشمول تبصر 35 قانون بودجه سال 96 بوده اند می گوید این‌ها شامل این بخشنامه نمی‌شوند و باید بعد از تامین اعتبار کشاورز اصل پول وام را بپردازد و سود و دیرکرد بخشیده می‌شود. این مقام مسوول ادامه می دهد فعلا سقفی برای این که مصوبه شامل کدام کشاورزان باشد گذاشته نشده و تا ابلاغ بخشنامه باید صبر کرد.به گفته او مصوبه شامل همه بانک ها می شود و برای ابلاغ آن زمان مشخصی تعیین نشده، احتمالا یک ماهی زمان می برد.

تامین اعتبار بانک ها در حال بررسی است

رییس جهاد کشاورزی جنوب هم در این خصوص توضیح می دهد که پول بخشوده شده کشاورزان توسط دولت به بانک پرداخت می شود به این صورت که یک هیات سه نفره از مدیر جهاد کشاورزی، مدیر بانک مربوطه (معمولا کشاورزی) و فرمانداری در سطح شهرستان ها وجود دارد که خسارت کشاورزان را بررسی می کنند و آن را به ستاد سازمان جهاد کشاورزی اعلام و بعد از آن به وزارت خانه می‌فرستند که فلان مقدار در این منطقه در اثر عوامل طبیعی خسارت دیده است که این هزینه از طرف سازمان برنامه و بودجه تامین اعتبار و به بانک ها داده می‌شود.

یعقوب موسوی می‌گوید در این راستا وزیر جهاد کشاورزی به وزیر کشور و بانک مرکزی نامه نوشته که اقدامی نکنند و ما هم با بانک کشاورزی جنوب صحبت کردیم که اقدامی علیه کشاورزان انجام ندهند تا دستور العمل نهایی این مصوبه برسد.

عملکرد بانک تا ابلاغ دستورالعمل شبیه گذشته باقی می ماند

رییس بانک کشاورزی جنوب در خصوص عملکرد بانک می گوید تا امروز در خصوص این مصوبه چیزی به ما ارجاع نشده.

عباس قائدی زاده توضیح می دهد که فرض کنید یکی 20سال پیش وام گرفته و به بانک کشاورزی بدهی خود را نداده و یکی هم امسال وام گرفته ولی محصولش را سرما زده، این ابهام وجود دارد که آیا مورد اول مشمول این مصوبه می شود یا نه؟به گفته او وقتی ابلاغیه دستورالعمل صورت بگیرد همه ابهامات برطرف می شود.در ادامه قائدی زاده می گوید ما حتی نمی‌دانیم که برای این مصوبه سقفی هم تعریف شده یا همه وام‌ها را شامل می شود؟

کشاورزان جنوب

او می گوید تا زمانی که ابلاغ صورت بگیرد کشاورزهای خرد زیر 100میلیون تومان هیچ پیگیری از طرف بانک ندارند و مشتری بالای 100میلیون تومان باید 20درصد از وام خود را نقد بدهند و ماباقی تقسیط می‌شود.
قائدی درباره کمیته ای که جهاد کشاورزی از آن صحبت کرده گفت که ما در هر صورت باید دستور العملی داشته باشیم تا بفهمیم چه کشاورزانی مشمول این مصوبه می شوند.

 

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1003653
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.