به گزارش روز شنبه روابط عمومی دادگستری استان کرمان، یدالله موحد در نشست شورای اداری شهرستان سیرجان با حضور معاون قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: نهاد مردمی شورای حل اختلاف بعد از تاسیس نقش بسیار ارزنده ای در کاهش دعاوی و برقراری صلح و سازش داشته است و شوراهای حل اختلاف این استان رتبه سوم را در این زمینه دارد.
وی هدف از توسعه فضاهای فیزیکی و افتتاح این حوزه های قضایی را تسهیل دسترسی مردم به عدالت و خدمات قضایی دانست و گفت: استان کرمان دارای 31 حوزه قضایی فعال است.
** ورود 50 هزار پرونده به دستگاه قضایی استان کرمان
نماینده عالی دستگاه قضایی در استان کرمان تصریح کرد: 340 قاضی در استان کرمان مشغول خدمت رسانی به مردم هستند و به طور میانگین برای هر 100 هزار نفر هشت قاضی در این استان وجود دارد و در چند سال گذشته تعداد قضات افزایش چشمگیری داشته است.
موحد خاطرنشان کرد: ماهانه به طور متوسط 50 هزار پرونده به دستگاه قضایی کرمان وارد می شود، 11 هزار پرونده به شورای های حل اختلاف، 18 هزار پرونده به دادسراها و مابقی به محاکم قضایی این استان وارد می شود.
وی تصریح کرد: ورودی پرونده ها به دادگستری شهرستان سیرجان طی سال گذشته افزایش و در پنج ماهه ابتدای امسال ورودی پرونده به دادگستری شهرستان سیرجان کاهش داشته است.
رئیس شورای قضایی استان کرمان بیان کرد: در حال حاضر 20 قاضی در دادگستری سیرجان مشغول به فعالیت هستند که از 20 نفر 11 نفر در دادسرا و 9 نفر در دادگاه این شهرستان به مردم خدمت می کنند.
موحد یادآور شد: همه قضات استان تلاش دارند در کوتاه ترین زمان و با بیشترین دقت بهترین خدمات را به مردم ارائه دهند.
وی گفت: حوزه قضایی سیرجان از حوزه های قضایی برتر استان کرمان است و نرخ رسیدگی به پرونده ها در دادگستری این شهرستان 103 درصد بیانگر عملکرد مطلوب این حوزه قضایی است.
** وجود 21 پروژه در حال احداث در دادگستری استان کرمان
رئیس کل دادگستری استان کرمان اظهار داشت: در حال حاضر 21 پروژه در دادگستری این استان در حال احداث است که در پایان هفته جاری با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمدمهدی احمدی میانجی، رئیس مرکز شوراهای حل اختلاف قوه قضائیه مجتمع شورای های حل اختلاف مرکز کشور، ساختمان حوزه های قضایی شهرستان های فهرج، ریگان ، نرماشیر و در آینده نزدیک نیز ساختمان دو حوزه قضایی در جنوب استان افتتاح می شود.
رئیس شورای حفظ حقوق بیت المال استان کرمان گفت: این شورا از بدو تاسیس جزء شورای های برتر کشور بوده و در حوزه تثبت مالکیت اراضی دولتی و پیشگیری از تعرض به اراضی ملی نیز عملکرد مثبت و مطلوبی داشته است.
موحد عنوان کرد: نظام حقوقی کشور در حوزه تثبیت مالکیت به لحاظ کثرت اسناد عادی آسیب های جدی دیده و یکی از دلائل عمده افزایش اختلافات و دعاوی در دستگاه قضایی است.
وی تاکید کرد: ضرورت دارد در راستای افزایش اسناد رسمی و کاهش اسناد عادی کشور یک تصمیم جدی و قطعی گرفته شود، زیرا آسیب های زیادی برای مردم و کشور ایجاد کرده است.
ایجاد اداره ثبت اسناد برای شهرستان های فاقد ثبت
رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: تعدادی از شهرستان های استان کرمان فاقد اداره ثبت اسناد هستند و این برای مردم و دستگاه قضایی مشکلاتی ایجاد کرده که ضرورت دارد برای کاهش مشکلات مردم هر چه سریعتر برای ایجاد اداره در این شهرستان ها اقدام شود.
3029/9895
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.