به گزارش ایرنا، دکتر سید محمدهادی ایازی روز چهارشنبه در سومین همایش توجیهی - مشورتی معاونت اجتماعی کلان منطقه سه در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه این کانون ها در تمام کشور در حال راه‌اندازی است، افزود: در کانون‌های سلامت محلات از حضور گسترده و تاثیرگذار مردم برای سلامت بهره گرفته می‌شود.
وی با تاکید بر دستاوردهای مجمع سلامت در سطوح گوناگون آن، گفت: رئیس جمهوری در نخستین مجمع ملی سلامت تاکید کردند که پرداختن به سلامت وظیفه همه دستگاه‌ها است و همه باید مسئولیت ‌پذیر باشند.
وی از شبکه‌های بهداشتی - درمانی به عنوان متولی سلامت در شهرستان‌ها خواست در راستای اجتماعی شدن سلامت پی‌گیر مسایل خیران، سمن‌ها، مددکاری اجتماعی، کانون‌های سلامت محله، مجمع سلامت شهرستان، کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان و آموزش و ارتقای سلامت باشند.
معاون اجتماعی وزیر بهداشت در ادامه با تاکید بر مشارکت مردمی در حوزه سلامت گفت: ارتقای سواد سلامت، همکاری‌های بین ‌بخشی و عدالت در سلامت از مفاهیم اجتماعی شدن سلامت است.
ایازی افزود: اکنون 900 خیریه سلامت و 700 سازمان مردم ‌نهاد سلامت در کشور فعال هستند که در توانمند کردن مردم و توسعه زیرساخت‌های حوزه سلامت موثرند.
وی اضافه کرد: نقش سمن‌ها و کانون‌ها، بنگاه‌های اقتصادی، انجمن‌های خیریه، نهادهای عمومی و سازمان‌های دولتی در حوزه سلامت، بسیار حائز اهمیت است.
وی همچنین گفت: در گذشته تنها 11 همراه‌ سرا در کشور وجود داشت که در چند سال گذشته به 70 همراه‌ سرا افزایش یافته و باید به سمتی پیش برویم که در مجاورت هر بیمارستان یک همراه ‌سرا ایجاد شود.
ایازی با پرداختن به ضرورت اجتماعی شدن همه حوزه‌های نظام سلامت اعم از درمان، بهداشت، آموزش و پژوهش، گفت: این امر با مشارکت مردمی و بین ‌بخشی در امر سلامت روی خواهد داد و باید بتوانیم از ظرفیت‌های گوناگون اجتماعی موجود در راستای سلامت همگانی و اجتماعی استفاده کنیم.
معاون اجتماعی وزارت بهداشت افزود: ظرفیت‌های مردمی در عرصه سلامت و فعالیت اجتماعی بسیار مهم است و می‌بایست ارزش سمن‌ها، خیران و موسسات خیریه و انجمن‌ها را درک کرد.
ایازی با تاکید بر همکاری‌های بین ‌بخشی گفت: تفاهم‌ نامه‌های گوناگونی با دستگاه‌‌های گوناگون در راستای سلامت تدوین و امضا شده و بنگاه‌‌های مالی و اقتصادی می‌باید به مسئولیت اجتماعی خود در عرصه سلامت پای‌بند باشند.
معاون اجتماعی وزیر بهداشت، عدالت در سلامت را برای اجتماعی شدن امری مهم تلقی کرد و گفت: در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی 69 شاخص برای عدالت در سلامت تعریف شده است. برای ارتقای سلامت باید موضوع آموزش و فرهنگ ‌سازی را جدی گرفت.
وی افزود: استفاده از ظرفیت‌های هنر و هنرمندان در راستای فرهنگ ‌سازی مهم است و موسسه آوای هنر سلامت به همین منظور راه‌اندازی شده است.
ایازی ادامه داد: خوشبختانه در شورای فرهنگ عمومی کشور، سند ارتقای فرهنگ سلامت تصویب شد و کارگروه‌های ملی و استانی آن به زودی شکل خواهد گرفت.
این همایش یک روزه با حضور روسا، معاونان اجتماعی و بهداشت و مدیران شبکه‌های بهداشتی- درمانی کلان ‌منطقه سه کشور در حال برگزاری است و چهار کارگاه تخصصی با تسهیل گری مدیران کل و ستادی معاونت اجتماعی وزارت بهداشت برگزار خواهد شد.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.