سونامی افسار گسیخته و قبح شکسته طلاق که تحلیلگران اجتماعی از آن به عنوان 'زلزله خاموش' یاد‌ می‌کنند، به زندگی های بسیاری از خانواده های کرمانشاهی پایان داده است.
با استناد به آمارهای موجود مشاهده می شود میزان منفورترین حلال الهی در استان کرمانشاه طی 15 سال گذشته روند صعودی داشته و عوامل متعددی در این امر دخیل بوده اند.
قبح پد‌ید‌ه طلاق در کرمانشاه به حد‌ی شکسته شد‌ه که د‌ر کمال ناباوری برخی از زوج‌ها پس از جاری شد‌ن صیغه طلاق به قد‌ری به وجد‌ می‌آیند‌ که حتی 'جشن طلاق' می‌گیرند‌ و این ناهنجاری زنگ خطری است که کارشناسان می‌گویند‌ د‌ر صورت اپید‌می شد‌نش، نسل پیش رو را به شد‌ت تهد‌ید‌ می‌کند‌.
آمارهای سازمان ثبت احوال کشور نشان می دهد، 176 هزار جدایی در سال 1396 به ثبت رسیده که پنج هزار و 254 مورد از آنها سهم استان کرمانشاه بوده است.
متاسفانه استان کرمانشاه در سال 96 بعد از تهران رتبه دوم کشور را در ثبت طلاق داشت اما، به لحاظ وضعیت ازدواج نیز شرایط خوبی را ندارد؛ در سال 90 حدود 24 هزار و 600 جشن عروسی در استان بر پا شد اما این روند با یک شیب کاهشی تند به حدود 17 هزار و 150 ازدواج در سال 96 کاهش یافته است؛ یعنی سقوط 35 درصدی.
کنگاور؛ که به واسطه پیشینه مذهبی آن به قمِ کرمانشاه معروف است، امروز آمار نگران کننده زلزله خاموش به یک معمای حل نشدنی تبدیل شده است.
آمارها بیانگر آن است که حدود 70 درصد از طلاق های سه ماهه نخست سال جاری در این شهرستان که 118 پرونده طلاق بوده در 6 سال اول زندگی مشترک رخ می دهد و این موضوع باید توسط کارشناسان امر و فرهیختگان اجتماعی ریشه یابی و کالبد شناسی شود و در این سال ها برنامه های ویژه ای برای حفظ و تحکیم خانواده ها در نظر گرفته شود.
در ریشه یابی مهمترین عوامل طلاق در کنگاور در سال 97 به چالش بیکاری و ناتوانی در تامین معیشت برمی خوریم. 23 درصد طلاق های کنگاور در بهار امسال با یک درصد کاهش نسبت به سال گذشته مربوطه به فقر و بیکاری و مسائل معیشتی است ، آنجا که پدر خانواده نمی تواند از عهده تامین مخارج زندگی برآید و حداقل ها را برای اعضای خانواده خود فراهم سازد، جایی که پدر از تامین تحصیل فرزندان عاجز است، زمانی که فقر باعث بروز مشکلات در روابط زن و مرد می شود، پای طلاق به میان می آید. گویی که طلاق، بیکاری و فقر را می شوید و از بین می برد غافل از اینکه پس از آن، مشکلات فزاینده تری به سراغ زن و مرد و فرزندان می رود.
اما برخلاف اینکه مشکلات اقتصادی امسال اصلی ترین عامل طلاق در کنگاور بوده، آمارها نشان می دهد، سال 96 اعتیاد به مواد مخدر و قرص های روانگردان اصلی ترین عامل مراجعه 31 درصد از زوجین به دادگاه های خانواده در کنگاور بوده است. افزایش اعتیاد در سال های اخیر به ویژه مصرف مواد صنعتی توهم زا مانند شیشه خانواده های زیادی را درگیر این معضل ساخته است.
بنا بر اعلام 'شهیندخت مولاوردی' معاون پیشین رییس جمهوری در امور زنان و خانواده، 56 درصد عامل طلاق های زوجین در کشور اعتیاد است.
در کلام بسیاری از مسئولان حوزه اجتماعی مواد مخدر یکی از وجوه غالب درخواست ها برای طلاق برشمرده شده است.
حل مشکلات و مسائل مربوط به طلاق و ازدواج در استان کرمانشاه و شهرستان کنگاور از شعار و گفتمان گذر کرده و باید این موضوعات با حساسیت ویژه و به صورت ریشه ای و اصولی از سوی مسئولان به ویژه دستگاههای ذیربط پیگیری شود.
شاکله سلامت اجتماعی به سلامت نهاد خانواده گره خورده و نیاز است که فرهیختگان دانشگاهی، نهادهای اجتماعی و متولیان اجرایی و دولتی کوششی هدفمند از فرهنگ سازی و مهارت های زندگی پیش از ازدواج تا راهبردهای زندگی آسان و همچنین تقویت بستر اقتصاد خانواده و رفاه را فراهم کنند.
بنابراین همانگونه که ' هوشنگ بازوند' استاندار کرمانشاه تاکید کرد، تدوین طرح جامع طلاق با یک برنامه ریزی جامع فرهنگی اقتصادی، اجتماعی برای حل معمای زلزله خاموش در این استان ضروری و حیاتی است.
مجید رحمتی خبرنگار ایرنا مرکز کرمانشاه
8066/7447
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.