به گزارش خبرنگار ایرنا، هوشنگ بازوند روز پنجشنبه در کارگروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه در سرسرای امید استانداری، افزود: آیا درست است سیاست آبی، استان هایی مانند یزد، کرمان و قم که خشک هستند با استان کرمانشاه که یکی از مزیت هایش آب است، یکی باشد.
وی آب را ثروت و ظرفیت خوبی برای اشتغال زایی و در آمدزایی کشاورزان استان دانست و اظهار داشت: چطور کشاورزان خوزستان می توانند 60 هزار هکتار برنج بکارند ولی برای کشاورزان کرمانشاه که در یکی از سر شاخه های تامین آب خوزستان هستند اعمال محدودیت می شود.
استاندار کرمانشاه اضافه کرد: نمی شود آب روان هدر برود و ما فقط نگاه کنیم و دیگران از آن برای اشتغالزایی و منافع خودشان استفاده کنند بلکه مدیران باید دستورالعمل های غیر کارشناسی شده و کلی وزارت نیرو را به سمت منافع استان سوق دهند.
بازوند با بیان اینکه من مدافع منافع مردم استان هستم افزود: هنر و دغدغه مدیران باید افزایش درآمد، اشتغالزایی و رفع بیکاری استان باشد نه اینکه با اعمال سیاست های غلط به اشتغال و منافع مردم ضربه بزنند.
او در ادامه خواست به کشاورزانی که آب سطحی مازاد دارند اجازه کشت محصولات پر درآمد داشته شود و آنها را محروم نکنیم، بلکه آنها را با روش بهینه مصرف آب و افزایش بهره وری محصولات آشنا کنیم.
وی اضافه کرد: باید دانست که کشاورزی ما یک کشاورزی سنتی است و تا کشاورزان سود محصولات جایگزین محصولات سنتی خودشان را نبینند، مشارکت در طرح های جدید نخواهند کرد.

** 418 هکتارسطح زیر کشت برنج داریم
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز در ابتدای این جلسه برنج استان کرمانشاه را یکی از مرغوب ترین برنج ها در کشور دانست و اظهار داشت: اگر حتی یک هکتار هم شده باید این رقم برنج حفظ شود.
خسرو شهبازی در ادامه سطح کشت برنج در استان در سالیان گذشته را 2 هزار 700 هکتار ذکر کرد و افزود: این سطح در سال 96 به هزار و 100 هکتار رسید و در سال جاری به 418 هکتار براساس سیاست های محدود کننده کاشت برنج رسیده است.
شهبازی در ادامه شهرستان های صحنه، هرسین، گیلانغرب و سرپل ذهاب را مستعد شالیکاری دانست.
او به سیاست مربوط به اعمال محدودیت و ممنوعیت کاشت برنج در کشور اشاره و اعلام کرد: این سیاست ها در برخی استان ها مانند خوزستان، ایلام، لرستان و فارس و حتی اصفهان رعایت نمی شود، آن وقت برای برخی نقاط استان که آب روان اضافی دارد اعمال می شود که باید اصلاح شود.
شهبازی با بیان اینکه ما محدودیت کاشت برنج قبول داریم ولی ممنوعیت آن را نمی توانیم بپذیریم، بیان داشت: هر هکتار برنج سالیانه 50 میلیون تومان سود نصیب کشاورزان می کنند و این سود خوب جایگزین محصول جدید را با مشکل مواجهه می کند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی در پایان اظهار داشت: به منظور حفاظت از آب در صدد آموزش استفاده بهینه و با بهروری بالا از آب به کشاورزان هستیم.

**سهمیه کرمانشاه از آب حوزه کرخه باید مشخص شود
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه نیز در این جلسه خواستار مشخص شدن سهمیه آب استان از حوزه آبخیزداری کرخه شد و گفت: اگر تکلیف سهمیه آب های سطحی استان از این حوزه آبخیزداری روشن شود، مشکل ممنوعیت یا اعمال محدودیت برنج کاران استان در بستر رودخانه ها نیز حل خواهد شد.
مهرداد سالاری مشخص شدن سهمیه آب استان را لازمه پیگرد جدی استاندار دانست و افزود: برای تعیین حد و حدود مصرف آب های روان استان، میزان برداشت از سفره های زیر زمینی و مصارف آب فضاهای سبز بوستان های شهری حتما باید شاخص ها و برنامه ویژه ای داشته باشیم تا بتوانیم مصرف آب در استان را کنترل و مدیریت کنیم.

** 13 دشت از 23 دشت استان ممنوعه است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمانشاه نیز در این جلسه خواستار تعیین تکلیف سیاست های استانداری در امور آب منطقه ای استان شد و گفت: شورای سازگاری با کم آبی کشور قدرت تصمیم گیری در حوزه آب استان ها را به استاندارها تفویض کرده است.
مروت قبادی در ادامه با بیان اینکه دغدغه مدیران برای اشتغال کشاورزان و منبع درآمدی سرانه استان را درک می کنم، افزود: حیات جامعه و اقتصاد آنها همیشه به آب بستگی دارد پس باید در اعمال برنامه ها و سیاستگذاری های مرتبط به آب بلند مدت فکر و تصمیم درست را اتخاذ کنیم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه 13 دشت از 23 دشت استان ممنوعه شده و سفره های زیر زمینی آب آنها به خطر افتاده، افزود: باید بیشتر مواظب ذخایر آبی استان باشیم و روی روش های آبیاری نوین و کاشت محصولات جاگزین و کم مصرف آب بیشتر تحقق کنیم و یا میزان بهروری و بهینه استفاده کردن از آب بیشتر در دستور کار قرار دهیم.
قبادی در پایان خبر داد: دیگر هیچ مجوزی برای حفره چاه در دشت های ممنوعه استان صادر نخواهد شد.
استان کرمانشاه 946 هزار و 871 هکتار زمین کشاورزی آبی و دیم دارد که سالانه بیش از چهار میلیون و 600 هزار تن محصولات کشاورزی در استان تولید می شود.
میزان تولید گندم آبی و دیم استان در سال زراعی 96 - 95 بیش از 841 هزار تن بود که از این میزان بیش از 646 هزار تن به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شد.
همچنین 261 هزار و 880 تن جو آبی و دیم در سال زراعی 96 - 95 در استان کرمانشاه تولید شد.
سال زراعی گذشته با برداشت 9 هزار و 271 کیلوگرم در هکتار رکورد عملکرد کلزا در کشور توسط یک کشاورز کرمانشاهی شکسته شد.
3209/3033
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.