به گزارش خبرنگار ایرنا ، قهر زمین بدون توجه به نگاه های معصومانه کودکان ، دستان پینه بسته پدران ، قامتان خمیده از رنج دوران مادران و سال ها تلاش و تکاپو نگاه های منتظر مردمان با صلابت غرب کرمانشاه به آینده ای روشن ، ستون خانه ها را ویران کرد.
زلزله غرب کرمانشاه ، شماری از مردم را رهسپار سینه قبرستان و شماری را نیز روانه گوشه بیمارستان کرد به گونه ای که در این حادثه تلخ شمار زیادی از مردم عزیزان خود را از دست دادند.
مردمان دیار غرب کرمانشاه که دلاورمردان و شیرزنان روزهای جبهه و جنگند و سال ها درد آوارگی و هجران از خانه و کاشانه خود را متحمل شدند ، این بار با همتی بلندتر برای پاک کردن ویرانی های ناشی از قهر زمین دست به کار شدند.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله و 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای کرمانشاه خسارت وارد کرد.
براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی 123 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی در این مناطق آسیب کلی و جزئی دیده اند و این زلزله مخرب علاوه بر خسارت مادی فراوان ، 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است و طبق اعلام هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه ، زلزله 80 هزار میلیارد ریال به مناطق مختلف این استان خسارت وارد کرد.
اکنون روند ساخت و ساز در روستاها و شهر های مناطق زلزله شتاب گرفته و هر روز شاهد خداحافظی عده ای از زلزله زدگان با اسکان موقت و زندگی در کانکس ها و چادرها و حضور در منازل مقاومی هستیم که با کمک و یاری دولتمردان ساخته شده است تا سرپناهی برای آنان باشد.
با برپایی آئینی که روز گذشته به صورت نمادین در روستای 'شیرین آب ' قصرشیرین برگزار شد ، اسحاق جهانگیری پنج هزارمین واحد مسکونی در مناطق زلزله زده غرب کرمانشاه را افتتاح کرد

** عزم دولت برای بازسازی مناطق زلزله زده
معاون اول رئیس جمهوری روز گذشته در جریان سفر یک روزه به کرمانشاه و آئین افتتاح پنج هزارمین واحد مسکونی برای زلزله زدگان گفت: عزم و اراده دولت این است که همه مشکلات فراروی بازسازی را برطرف کند.
اسحاق جهانگیری ، مردم کرمانشاه را مرزداران غیور ایران اسلامی خطاب کرد و اظهار داشت: یکی از حوادث تلخ دوران جمهوری اسلامی ، زلزله آبان سال گذشته کرمانشاه بود که خسارت های بسیاری به همراه داشت اما در کنار این تلخی ، انسجام ملی ملت ایران نیز به نمایش درآمد.
وی با بیان اینکه پس از وقوع این زلزله ، مردم و نخبگان جامعه به سمت کرمانشاه شتافتند و با تمام وجود ابراز همدردی کردند ، گفت: اگر برای تمام مشکلاتی که برای کشور پیش می آید همچون مسائل اخیر هم این انسجام را داشته باشیم ، می توانیم همه موانع را پشت سر بگذاریم.

** تمام واحدهای روستایی تا قبل از سالگرد زلزله کرمانشاه ساخته می شوند
معاون اول رئیس جمهوری بیان کرد: دولت با وجود تنگناهای مالی در سال گذشته و همچنین امسال ، اقدام های بسیار خوبی در مناطق زلزله زده انجام داد و تصمیم گرفته است تا قبل از سالگرد زلزله ، همه روستائیان به منازل مسکونی تازه احداث شده بازگردند.

** افزایش وام مناطق زلزله زده در هیات دولت مطرح می شود
جهانگیری در خصوص درخواست مردم و مسئولان استان برای افزایش سقف تسهیلات برای احداث واحدهای مسکونی ، گفت: افزایش وام مناطق زلزله زده را در جلسه هیات دولت مطرح می کنم و امیدوارم این موضوع یکی از نتایج سفرم به استان کرمانشاه باشد.
وی گفت: دولت در ساخت و ساز مسکن شهری و روستایی اکنون نقش ناظر را دارد و تسهیلات پرداخت می کند تا خود مردم در ساخت و سازها نقش عمده را بر عهده بگیرند.
وی افزود: دولت هیچگاه و در هیچ شرایطی مردم را تنها نمی گذارد و اگر مشکلاتی هم وجود دارد ، با کمک همدیگر آن را برطرف خواهیم کرد.

** پنج میلیون و 700 هزار واحد روستایی کشور مقاوم سازی می شوند
این مقام عالی دولت گفت: پنج هزار و 700 هزار واحد روستایی در کشور وجود دارد که بنیاد مسکن تاکنون بیش از 2 میلیون واحد را مقاوم سازی و بازسازی کرده است و باید باقیمانده واحدها را نیز به سرعت مقاوم سازی کنیم.
جهانگیری ، در ادامه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران روی گسل زلزله واقع شده است ، اضافه کرد که مردم و دولت باید تلاش کنند تا واحدهای مسکونی مقاوم ساخته شوند تا برابر زلزله متحمل کمترین خسارت شود.
وی گفت: بنیاد مسکن در زلزله کرمانشاه به دانش فنی بسیار خوبی دست یافته که تجربه بسیار خوبی برای مقاوم سازی واحدهای مسکونی در مناطق مختلف کشور است.
وی به بازدید خود از شهر سرپل ذهاب نیز اشاره کرد و افزود: به نظر می رسد وضعیت ساخت و ساز در این شهر سرعت کمتری دارد و مقداری از برنامه عقب هستیم که این مشکل باید رفع شود.
معاون اول رئیس جمهوری بر تسریع در بازسازی مناطق شهری و واحدهای مسکن مهر تاکید کرد و گفت: موانع و مشکلات بر سر راه اتمام واحدهای شهری باید مرتفع شود.
جهانگیری همچنین بر لزوم اتمام ساخت مراکز آموزشی مناطق زلزله زده کرمانشاه قبل از آغاز سال تحصیلی تاکید کرد و وعده داد که دولت هر کاری که از دستش بر بیاید و در توانش باشد ، برای مناطق زلزله زده انجام می دهد.

** ارزیابی بیش از 112 هزار واحد مسکونی در مناطق زلزله زده
براساس آمارهای موجود بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در 10 شهر و یک هزار و 623 روستای مناطق زلزله زده کرمانشاه ، بیش از 112 هزار واحد مسکونی مورد ارزیابی قرار گرفت.
در مجموع برای بازسازی 43 هزار واحد تخریبی و 62 هزار واحد تعمیری مناطق زلزله زده استان کرمانشاه ، 27 هزار میلیارد ریال تسهیلات و هفت هزار و 600 میلیارد ریال کمک بلاعوض از سوی دولت اختصاص یافت.

** پیشرفت 54 درصدی بازسازی ها در مناطق زلزله زده
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور گفت: کار بازسازی روستاهای زلزله زده غرب کرمانشاه تا زمستان و در مناطق شهری نیز تا اوایل سال آینده پایان می یابد و روی هم رفته عملیات اجرایی ساخت واحدهای مسکونی اکنون 54 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
علیرضا تابش در آئین افتتاح پنج هزارمین واحد مسکونی در روستای 'شیرین آب' قصرشیرین افزود: تاکنون کار سقف گذاری 17 هزار واحد مسکونی در مناطق زلزله زده انجام شده است و بقیه واحدها نیز در مرحله اسکلت بندی و نازک کاری است.
وی اظهارداشت: با تلاش های صورت گرفته ، تاکنون کار تعمیر و بازسازی 48 هزار واحد مسکونی تکمیل شد و عملیات اجرایی دیگر واحدها نیز در دست اقدام است.

** پرداخت 12 هزار میلیارد ریال به زلزله زدگان
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: دولت 12 میلیارد ریال پول در قالب های مختلف به زلزله زدگان غرب کرمانشاه پرداخت شده و حدود 2 هزار میلیارد ریال نیز در قالب کمک بلاعوض به زلزله زدگان پرداخت شده است.
تابش ، گفت: با تلاش های صورت گرفته ، 27 هزار میلیارد ریال نیز در قالب تسهیلات به زلزله زدگان غرب کرمانشاه پرداخت شد که این خود عامل بزرگی در تسریع بخشیدن به روند ساخت و ساز است.
وی ادامه داد: تنها با گذشت حدود 2 ماه از وقوع زلزله 21 آبان پارسال ، 15 هزار اسکان موقت در روستاهای غرب کرمانشاه توسط سپاه و بنیاد مسکن شکل گرفت و به پنج هزار تن از زلزله زدگان نیز به شکل نقدی پول پرداخت شد.
وی گفت: در ماه های ابتدایی وقوع زلزله ، کار اسکان دایم 30 هزار واحد در مناطق زلزله زده آغاز شد که از این تعداد 22 هزار واحد در روستاها و بقیه در مناطق شهری است.

** اختصاص حدود 54 هزار میلیارد ریال به مناطق زلزله زده کرمانشاه
استاندار کرمانشاه گفت: از ابتدای وقوع زلزله و همزمان با آغاز عملیات بازسازی ، 53 هزار و 560 میلیارد ریال اعتبار در قالب تسهیلات به زلزله زدگان غرب کرمانشاه تخصیص یافت که درصد قابل توجهی از آن تاکنون جذب شده است.
هوشنگ بازوند افزود: با همت دولت تدبیر و امید برای بازسازی واحدهای مسکونی دامی، صنعتی و شیلات که در جریان زلزله دچار خسارت شدند ، هشت هزار و 810 میلیارد ریال کمک بلاعوض پرداخت شد.
وی اظهار داشت: در جریان زلزله هفت و سه دهم ریشتری 21 آبان پارسال ، به زیرساخت های کرمانشاه 12 هزار و 410 میلیارد ریال خسارت وارد شد که برای جبران آن ، پنج هزار و 250 میلیارد ریال اعتبار ابلاغ شد که 2 هزار و 700 میلیارد ریال آن تاکنون تخصیص داده شد و بقیه نیز در دست اقدام است.
استاندار کرمانشاه ، مجموع کمک های مردمی و جمعیت هلال احمر به مناطق زلزله زده را چهار هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این رقم چشمگیر و قابل توجه است.

** افزایش سقف تسهیلات به منظور تسریع بخشیدن به روند ساخت و ساز و رفع مشکلات زلزله زدگان
با توجه به افزایش بی رویه قیمت ها و بی ثباتی موجود در بازار و به منظور سرعت عمل بخشیدن به بازسازی واحدهای احداثی و تعمیری ، زلزله زدگان نیازمند افزایش سقف تسهیلات پرداختی چه در قالب وام و چه در قالب کمک بلاعوض هستند که این موضوع از طریق مسئولان پیگیری و در دستور کار قرار گرفته است.
استاندار کرمانشاه گفت: با توجه به کاستی هایی که مردم در مناطق زلزله زده در امر بازسازی دارند ، افرایش سقف تسهیلات و کمک بلاعوض به زلزله زدگان باید مورد توجه قرار گیرد.
بازوند ، از بنیاد مسکن خواست آهن آلات مورد نیاز را با توجه به افزایش قیمت ، با همان قیمت قبلی در قالب مصوبه در اختیار زلزله زدگان قرار دهد تا کار بازسازی مناطق زلزله زده با شتاب بیشتری دنبال شود.

** دانش آموزان روستایی مهر امسال در کلاس های درس حضور می یابند
استاندار کرمانشاه با اشاره به تخریب 78 فضای آموزشی در جریان زلزله هفت و سه دهم ریشتری 21 آبان پارسال در غرب کرمانشاه گفت: تا مهر امسال شاهد بازسازی تمام فضاهای آموزشی در روستاها خواهیم بود.
بازوند ، افزود: در اثر زلزله پارسال 61 مرکز بهداشتی و درمانی تخریب شد که برای بازسازی این واحدها، خیران پای کار آمدند و 50 درصد از اعتبار مورد نیاز برای ساخت این فضاها را تامین کردند و بقیه اعتبار نیز از سوی دولت تامین می شود.
مرزنشینان مناطق زلزله زده کرمانشاه با وجود کاستی ها و مشکلاتی که این روزها پس از زلزله مخرب پارسال دارند ، برای داشتن فردایی روشن در تلاشند و مردمان این دیار این روزها برای اینکه بازهم روی پای خود بایستد و در مدار شکوفایی و رشد و توسعه قرار بگیرند ، به سرعت همتشان را جزم کردند و با تلاشی مضاعف قصد دارند تا هرچه سریعتر پایان بازسازی ها را جشن بگیرند.
پس از زلزله هفت و سه دهم ریشتری 21 آبان پارسال تاکنون ، با مجموع اقدام هایی که دولت تدبیر و امید برای بازسازی مناطق زلزله زده غرب کرمانشاه انجام داد ، این مهم به اثبات رسید که به رغم برخی مشکلات ، دولمتردان تا پایان زمان بازسازی واحدهای مسکونی ، همراه و همیار مردم زلزله زده هستند و برای تحقق این مهم از هیچ تلاش و کوششی دریغ نخواهد کرد.
شهرستان های قصرشیرین و سرپل ذهاب در غرب استان کرمانشاه با برخورداری از 234 کیلومتر نوار مرزی با عراق ، در مجموع حدود 120 هزار تن جمعیت دارند.
7079/3012/8066
گزارش از نازنین باباخانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.