خسرو شهبازی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، به اقدام های شاخص بعد از زلزله آبان ماه سال 96 پرداخت و افزود: این حادثه بسیاری از سیستم های آبیاری نوین، کانال ها و شبکه های آبرسانی در حوزه آب و خاک را تخریب کرد که بلافاصله بعد از آن بازسازی و تکمیل سیستم ها در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفت.
وی با اشاره به اقدام آبرسانی به باغات پیران که بر اثر زلزله تخریب شده بود، گفت: بازسازی و احیاء کانال‌های تخریب شده آبشار پیران در منطقه ای سخت گذر و با ریسک بالا از نظر ریزش مجدد کوه، به طول 15 کیلومتر انجام گرفت که منجر به آبرسانی به بیش از 500 هکتار باغات روستاهای پیران، کلاه مال و دیگر مناطق شده است.
شهبازی با بیان اینکه ایستگاه های پمپاژ آب نیز در زلزله آسیب دیدند ، تصریح کرد: بازسازی و نوسازی ایستگاه پمپاژ، پمپ برق و تجهیزات ایستگاه پمپاژ قراویز و قره ‌بلاغ شهرستان سرپل ذهاب به سرعت انجام شد که منجر به آبرسانی به 150 هکتار باغات مثمر شهرستان مذکور شد.
وی در ادامه به سایر اقدام ها در حوزه آب و خاک بعد از زلزله پرداخت و اضافه کرد: لایروبی مسیرها برای جلوگیری از خسارت احتمالی سیل در بیش از 50 روستا صورت گرفت که به منظور پیشگیری از ورود سیلاب به مناطق اسکان حادثه دیدگان و در شرایطی انجام شد که بسیاری از مسیرها در اثر زلزله، ریزش آوار و رانش کوه مسدود شده بودند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه در ادامه گفت: در حوزه دامی نیز با احداث 230 مورد جایگاه دامی دائم (به صورت تری دی پنل) در روستاهای محروم و دورافتاده شهرستان ثلاث باباجانی توسط خیران در حال اجرا و اقدام می‌باشد.
شهبازی با اشاره به سایر امدادرسانی ها بعد از زلزله افزود: بیش از 13 هزار عدد گونی به صورت رایگان برای کیسه گیری جو در شهرستان های زلزله زده در بین دامداران از محل کمک های مردمی انجام گرفت.
وی همچنین به احداث 222 مورد جایگاه موقت دام (کانکس) در منطقه سردسیری شهرستان سرپل‌ ذهاب و دالاهو اشاره داشت که با مشارکت خیران انجام گرفت و در این خصوص تعداد 150 واحد نیز توسط خیران در دست ساخت می‌باشد.
شهبازی با اشاره به توزیع بیش از یک هزار رول نایلون برای محافظت از اماکن دامی و انبارهای علوفه در مناطق زلزله‌ زده خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط جوی و در پیش بودن فصل پائیز و زمستان بعد از زلزله به صورت فوری در بین دامداران توزیع شد.
وی تصریح کرد: همچنین چهار هزار تن علوفه (جو) رایگان تامین و تا پایان سال 96 در بین دامداران شهرستان‌های توزیع شد.
شهبازی در پایان از ساماندهی، ارسال و توزیع کمک‌های مردمی ارسالی توسط همکاران و سازمان‌های جهاد کشاورزی سایر استان‌ها به مناطق زلزله ‌زده در دوران بحرانی پس از زلزله خبر داد و افزود: در این راستا تعداد 47 کامیون شامل اقلام خوراکی، پتو، چادر، لوازم بهداشتی، پوشاک، لوازم گرمایشی، شیرخشک و ...) توزیع شد.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله و 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای کرمانشاه خسارت وارد کرد.
براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی 123 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی در این مناطق آسیب کلی و جزئی دیده اند و این زلزله مخرب علاوه بر خسارت مادی فراوان ، 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشت.
استاندار کرمانشاه اعلام کرد که زلزله 80 هزار میلیارد ریال به مناطق مختلف این استان خسارت وارد کرد.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.