طهمورث الیاسی بختیاری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران ایرنا و ایسنا گفت: کل بودجه هزینه‌ای (جاری) استان کرمانشاه در سال 96 به مبلغ سه هزار و 400 میلیارد ریال تا 31 فروردین 97 جذب شده است.
به گفته الیاسی، 300 میلیارد ریال از این مبلغ اضافه بر اعتبارات مصوب به استان اختصاص پیدا کرده و در واقع تخصیص بودجه هزینه ای کرمانشاه 108 درصدی بوده است؛ در نتیجه این تخصیص کامل بود که بسیاری از مشکلات دستگاه های اجرایی استان حل شد و همه دستگاه ها جز جهاد کشاورزی کل دیون هزینه ای خود را از سال 83 تا 96 به کارکنانشان پرداخت کردند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کرمانشاه افزود: اعتبارات هزینه ای استان هم 13 درصد بیشتر از سال 96 شده و بی شک کل این بودجه هم در سال 97 تخصیص می یابد و هیچ مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت.
او مجموع اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای (عمرانی) استان را هم حدود هشت هزار و 100 میلیارد ریال عنوان کرد که تا 31 تیر 97 کل این بودجه هم جذب می شود.
الیاسی تاکید کرد که هیچ مبلغی از اعتبارات استان کرمانشاه برگشت نخورده و نخواهد خورد.
پیش از این برخی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی از برگشت بخشی از بودجه استان انتقاد کرده و آن را نتیجه کم کاری مدیران برنامه و بودجه استان دانسته بودند.

** آخرین وضعیت جذب بودجه زلزله
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کرمانشاه گفت: دولت 12 هزار و 600 میلیارد ریال اعتبار نقدی را برای بازسازی زیرساخت ها و اماکن دولتی و عمومی خسارت دیده از زلزله 21 آبان 96 اختصاص داده که اضافه بر بودجه های استان کرمانشاه است.
آنچنان که او بیان کرد: مرحله اول این مبلغ پنج هزار و 480 میلیارد ریال بوده که در حال جذب شدن است؛ 480 میلیارد ریال از این اعتبار به صورت هزینه ای و برای جبران هزینه صدور پروانه های ساختمانی شهرداری و زیرساخت‌های شهری در مناطق زلزله زده، کمک بلاعوض به خانواده های جانباختگان، بازسازی اماکن نظامی، کمک بلاعوض به بیماران ضایعه نخاعی و... است که ابلاغ و تخصیص شده است.
به گفته الیاسی ، هزار و 500 میلیارد ریال دیگر هم در هفته جاری تخصیص می یابد و سه هزار و 500 میلیارد ریال باقیمانده از مرحله اول نیز تا پایان سال جاری جذب می‌شود.
او اظهار داشت که تا پایان امسال درخواست جذب اعتبار مرحله دوم به مبلغ حدود هفت هزار میلیارد ریال هم به دولت ارائه می شود و پیگیری لازم برای جذب آن صورت می گیرد.

** مشکلی برای تامین اعتبار طرح‌های زلزله نیست
الیاسی ، لازمه جذب سریع تر این اعتبارات را ارائه طرح و برنامه هزینه‌کرد از سوی دستگاه‌های اجرایی استان دانست.
او البته تغییر نقشه و بازسازی متفاوت ساختمان ها و اماکن دولتی را یکی از علل کندی در روند اداری کار و جذب اعتبار دانست.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کرمانشاه تاکید کرد: هر دستگاه دولتی که از زلزله خسارت دیده است، می تواند طرح بازسازی اماکن متعلق به خود را ارائه کند که پس از تایید اداره کل راه و شهرسازی و شورای هماهنگی مدیریت بحران استان اعتبار آن تامین می‌شود.
الیاسی گفت: دولت اعتبار کل عملیات بازسازی زیرساخت های خسارت دیده از زلزله را تامین می کند و هیچ مشکلی در زمینه پرداخت بودجه بازسازی بخش های عمومی و خصوصی تا تکمیل همه آنها وجود ندارد.
او عنوان کرد: عملیات بازسازی مناطق زلزله زده تا پایان سال 1398 تکمیل می‌شود.
هم اکنون 500 پیمانکار با 11 هزار و 600 نیرو در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه مشغول ساخت و ساز هستند.
هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه اعلام کرده است که 'در زلزله سال گذشته یک هزار و 241 میلیارد تومان خسارت به زیرساخت ها وارد شد و بسیاری از ساختمان های دولتی از جمله بیمارستان ها آسیب جدی دیده اند.'
البته مجموع خسارت ها به زیرساخت های عمومی، صنایع، کسب و کار و واحدهای مسکونی استان کرمانشاه نزدیک به 60 هزار میلیارد ریال برآورد شده است.
دولت برای بازسازی مناطق زلزله‌ زده کرمانشاه 53 هزار و 250 میلیارد ریال در نظر گرفته که بخشی از آن اختصاص یافته و در حال مصرف است.
به اعتقاد استاندار کرمانشاه 'مصوبات و اعتبارات تخصیص یافته به زلزله ‌زدگان استان از نظر سرعت تصویب و حجم اعتبارات، بی سابقه بوده است.'
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشت.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی های صورت گرفته حدود 100 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت دارای 32 شهر و 2 هزار و 622 روستا است.
7444/8066
گزارش از عبدالله الماسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.