علیمراد مرادی مجد روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به کاهش دمای هوا و مدیریت مصرف مردم استان در روز 27 تیر گفت: در این روز بیش از 30 درصد خاموشی‌های اعلام شده، اتفاق نیفتاد.
به دنبال تداوم قطعی برق در هفته های اخیر، شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه روزانه برنامه خاموشی ها در سراسر استان را منتشر می کند تا شهروندان هر منطقه از زمان قطعی برق خود مطلع شوند. قطعی ها بین ساعت 9 تا 19 اتفاق می افتد.
مرادی مجد گفت: با همکاری مخابرات استان کرمانشاه، پیامکی حاوی لینک مربوط به برنامه خاموشی‌های روزانه برای شهروندان ارسال شده که آنان می توانند هر روز با مراجعه به این لینک از جزئیات قطعی روزانه برق مطلع شوند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه افزود: همچنین از صدا و سیمای استان خواسته ایم که جزئیات خاموشی ها را به اطلاع مردم برساند.
برخی شهروندان کرمانشاهی تاکید دارند که قطعی برق آنان مطابق برنامه اعلام شده انجام نمی شود که مرادی مجد در این باره گفت: حدود 95 درصد از خاموشی ها طبق برنامه است و تنها پنج درصد قطعی‌ها، ناگهانی و به دلیل ایجاد مشکل در شبکه توزیع برق است.
او به عنوان نمونه به ایجاد مشکل در فیدر برق منطقه درود فرامان از توابع شهرستان کرمانشاه در روز 26 تیر اشاره کرد که سبب پنج ساعته شدن قطعی در این منطقه شده است.

** فشار قطعی برق به مردم
استان کرمانشاه در 10 سال گذشته قطعی‌های برنامه ‌ریزی برق نداشته و به همین دلیل تحمل خاموشی برای شهروندان سخت و طاقت فرسا شده است.
زیرا همزمان با قطع برق، آب بیشتر آپارتمان ها هم قطع می شود، مطب ها و مراکز درمانی (جز بیمارستان ها) زمین‌گیر می شوند، کرکره سیستم بانکی و خودپردازها پایین می آید، کسبه و ادارات از پاسخگویی درمی مانند، تلفن های ثابت از مدار خارج می شوند، درِ بسیاری از پارکینگ ها از کار می افتد، آسانسورها قفل می شوند، خاموشی چراغ های راهنمایی ترافیک به راه می اندازد و شاید بدتر از همه خاموشی وسایل سرمایشی و تحمل گرمای طاقت فرسای تابستان.
این مسئول گفت که تنها با کاهش 10 درصدی مصرف در زمان پیک، دیگر شاهد قطعی برق در تابستان نخواهیم بود.
او افزود: تنها کافیست که شهروندان از وسایل پرمصرف مانند جاروبرقی، اتو، لباسشویی، ظرفشویی و... در ساعات غیرپیک استفاده کنند یا اینکه در ساعات پیک مثلا از 10 لامپ روشن فقط یکی را خاموش کنند.
استفاده از دور کند یا ترموستات تنظیم دما در کولرهای آبی و گازی (تنظیم دما بر روی 23 تا 25 درجه)، پرهیز از استفاده همزمان از وسایل برقی پرمصرف در ساعات پیک، خاموش کردن لامپ های اضافی و استفاده از روشنایی طبیعی در روز و استفاده از لامپ کم مصرف از دیگر راه های مدیریت مصرف برق است که انجام آنها چندان سخت نیست اما در عین حال کمک بزرگی برای جلوگیری از قطعی و خاموشی است.
البته اگر تابستان هم اندکی مراعات کند و چند درجه ای از گرمای خود بکاهد، احتمالا قطعی برق استان منتفی می شود.

** پایان قطعی تا سه هفته دیگر
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه اظهار داشت: به احتمال زیاد در هفته های آتی همزمانی گرما در سطح کشور به هم می خورد و همه استان ها (مثلا تبریز و خوزستان) در یک زمان واحد دمای بالایی را تجربه نمی کنند که این موضوع سبب توازن در شبکه توزیع برق و کاهش چشمگیر قطعی می شود.
او ابراز امیدواری کرد که تا حدود سه هفته آینده دیگر قطعی برق پایان یابد.
در ازای افزایش هر یک درجه گرمای هوا، مصرف برق در کشور حدود هزار و 500 مگاوات افزایش می یابد که به گفته مرادی مجد این رقم در استان کرمانشاه حدود 50 مگاوات برآورد می شود.
مرادی مجد در پایان مهمترین دلیل خاموشی‌ها را کاهش قابل توجه بارش‌ها دانست که سبب کاهش حدود پنج هزار مگاواتی تولید نیروگاه‌های برق‌آبی کشور شده است.
حدود 10 هزار از 54 هزار مگاوات برق تولیدی کشور از نیروگاه های برقآبی است که ارتباط مستقیمی با میزان بارش‌ها و جریان رودخانه ها دارد.
استان 2 میلیون نفری کرمانشاه حدود 750 هزار مشترک برق دارد که 625 هزار مورد آن خانگی، 25 هزار مشترک عمومی و 10 هزار مشترک کشاورزی و صنعتی هستند و بقیه مشترکان هم در 'سایر مصرف و روشنایی معابر' تعریف می شوند.
تمامی شهرها و 2 هزار و 622 روستای استان (غیر از روستاهای خالی از سکنه یا دارای کمتر از سه خانوار) به شبکه توزیع برق متصل هستند.
7444/8066
گزارش از عبدالله الماسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.